Hur skriver jag på ett fint sett att..
det vanligaste är nog att man o.s.ar till brudens föräldrar (enligt gammal tradition var de värdpar o stod för festen) eller direkt till brudparet, det ingår inte i tärnans eller marsalkernas uppgift att ta hand om det. Men ni bestämmer själva hur ni vill göra.
Har ni ingen i er bekantskapskrets eller familj som kan passa som toastmaster eller toastmadame? Tänk igenom alla som ni ska bjuda släktingar som vänner, nån borde ju kunna palla med att vara toastmaster....
vi ska ha två toastmadames. Min kusin och min blivandes äldsta syster får dela på uppgifterna.
Det är bra att ha en toastmaste som håller lite i trådarna så att middagen, talen o festen flyter på bra, men de behöver ju inte göra en massa grejer. Det räcker ju att de håller ihop allt, håller koll på talarlistan, kommunicerar med köket, hjälper gästerna med tänkbara frågot o information osv. de måste ju inte hålla på o spexa o greja. Men man måste ju våga tala inför folk såklart...
Vad gäller formuleringarna finns det flera bra trådar om det. Gå in o titta under bröllopsämnena och Inbjudan så lär du hitta flera trådar i ämnet..