Har ni också problem med svärmor?
Min blivande och jag bestämde oss i januari för att göra slag i saken. I början drog vi ned antalet gäster av ekonomiska skäl, samt för att jag bara vill ha de allra närmaste där. Sedan kom svärföräldrarna och erbjöd att hjälpa till att betala en del av cateringen. Dock hade jag aldrig trott att det skulle innebära att HON (svärmor) skulle bjuda in en massa folk som vi inte känner. Min blivande är en mes vad gäller hans mamma och sa till mig att det inte gjorde något, men JAG vill inte ha en massa främlingar på mitt bröllop. Jag vill ha det fint och intimt. Efter en massa bråk sa han ifrån att folk som HAN inte ens hade träffat inte fick komma och hon blev skitsur. Då kommer ändå vänner till henne som jag aldrig har sett. När fästmannen sa ifrån att jag aldrig träffat dem så svarade hon att jag aldrig haft det nöje, men att det nu var dags att ändra på det. På vårt bröllop?! Hon ringde folk och bjöd in innan vi ens hunnit göra en inbjudan så det är svårt att inte bjuda in folk som har köpt flygbiljetter från Frankrike. Hon mailade över en lista på folk som vi skulle bjuda in. En lång lista på folk som hon redan hade bjudit in via telefon. Jag har haft sådan ångest för det här, och velat ställa in hela bröllopet. Hur kul är det att vara ensam om att ordna allt och så kommer svärmor med en massa krav? Jag blir så förbannad på fästmannen för jag har sagt ifrån från början, men säger han ifrån till sin mamma? Ja, han säger lite mesigt att vi inte vill bjuda alla dem, men när hon säger att jo, det måste du, ja då ger han med sig. Det var först när jag sa ifrån att jag inte ville gifta mig längre som han fattade och sa ifrån att folk han aldrig sett inte har på vårt bröllop att göra. Så beklagade han sig till mig att han inte orkar med sin mamma och hennes krav och att det enklaste är att bara ge med sig och att han hoppats att jag skulle göra som han.
Svärmor har blivit bjuden på massor av bröllop och vill nu bjuda igen. Visst, jag fattar hennes perspektiv, men hon ska inte få njuta av att bjuda igen på min bekostnad. Hon är sååå sur att vi inte bjuder in HENNES kusiner och fastrar och vad det nu var. En massa gamlingar i alla fall. Herregud, jag har massor med egna kusiner som jag inte bjudit in, utan jag har val dem som jag har haft kontakt med under åren. Absurt att bjuda in svärmors kusiner, men inte mina, eller hur?