• Gopplan

Har ni också problem med svärmor?

Min blivande och jag bestämde oss i januari för att göra slag i saken. I början drog vi ned antalet gäster av ekonomiska skäl, samt för att jag bara vill ha de allra närmaste där. Sedan kom svärföräldrarna och erbjöd att hjälpa till att betala en del av cateringen. Dock hade jag aldrig trott att det skulle innebära att HON (svärmor) skulle bjuda in en massa folk som vi inte känner. Min blivande är en mes vad gäller hans mamma och sa till mig att det inte gjorde något, men JAG vill inte ha en massa främlingar på mitt bröllop. Jag vill ha det fint och intimt. Efter en massa bråk sa han ifrån att folk som HAN inte ens hade träffat inte fick komma och hon blev skitsur. Då kommer ändå vänner till henne som jag aldrig har sett. När fästmannen sa ifrån att jag aldrig träffat dem så svarade hon att jag aldrig haft det nöje, men att det nu var dags att ändra på det. På vårt bröllop?!  Hon ringde folk och bjöd in innan vi ens hunnit göra en inbjudan så det är svårt att inte bjuda in folk som har köpt flygbiljetter från Frankrike. Hon mailade över en lista på folk som vi skulle bjuda in. En lång lista på folk som hon redan hade bjudit in via telefon. Jag har haft sådan ångest för det här, och velat ställa in hela bröllopet. Hur kul är det att vara ensam om att ordna allt och så kommer svärmor med en massa krav? Jag blir så förbannad på fästmannen för jag har sagt ifrån från början, men säger han ifrån till sin mamma? Ja, han säger lite mesigt att vi inte vill bjuda alla dem, men när hon säger att jo, det måste du, ja då ger han med sig. Det var först när jag sa ifrån att jag inte ville gifta mig längre som han fattade och sa ifrån att folk han aldrig sett inte har på vårt bröllop att göra. Så beklagade han sig till mig att han inte orkar med sin mamma och hennes krav och att det enklaste är att bara ge med sig och att han hoppats att jag skulle göra som han.

Svärmor har blivit bjuden på massor av bröllop och vill nu bjuda igen. Visst, jag fattar hennes perspektiv, men hon ska inte få njuta av att bjuda igen på min bekostnad. Hon är sååå sur att vi inte bjuder in HENNES kusiner och fastrar och vad det nu var. En massa gamlingar i alla fall. Herregud, jag har massor med egna kusiner som jag inte bjudit in, utan jag har val dem som jag har haft kontakt med under åren. Absurt att bjuda in svärmors kusiner, men inte mina, eller hur?

• Svar på tråden Har ni också problem med svärmor?
  • Midvinterflicka

Oj, det där låter inte så kul. Ni måste prata ihop er, du och din blivande man, och sätta ramarna för hur ni vill ha ert bröllop. Sedan måste ni ha en gemensam ståndpunkt mot svärmor. Om svärmor betalar en stor del av kalaset är det nog naturligt att hon vill vara med och bestämma (även om jag tycker att det inte alls behöver vara så). Jag tycker att det är oerhört fel av henne att bjuda in folk muntligen när det är ert bröllop och innan hon har stämt av med er. Ni måste sätta er ned och förklara för svärmor att ni inte tar emot hennes pengar och att ni vill ha ett litet och intimt bröllop med era närmaste.

Själva har vi betalat vårt eget bröllop och endast tagit emot små symboliska summor i bidrag från föräldrarna.

• MLWSWY

Usch!
    Jag hade dött ifall in svärmor blivit sådan! Jag har också kusiner jag inte kommer bjuda som de ser ut idag just av den anledningen att vi inte har någon kontakt! Visst jag var på deras bröllop för 10 år sen och då var jag själv 10 år och de var deras föräldrar som betalade bröllopet och då var vi närmre än vad vi är idag!

Min blivande man kommer heller inte bjuda sina kusiner just för att dom aldrig kommer på födelsedagar, studenter m.m. då tycker vi att de är onödigt att lägga ner tid och pengar på inbjudningar till dem när vi vet att de inte kommer komma!
    Så hade min sväror blivit sådär skulle jag också överväga att ställa in bröllopet. Jag tycker ju inte att d är din sak att ta striden med din svärmor utan din fästman. Visst de är ju inge roligt att ha en stri med sin mamma men hon måste väl ändå förstå att du/ni inte vill ha hennes kusiner där bara för att hon själv vill det!

Hoppas det löser sig!

• Midvinterflicka

Måste bara tillägga, det är din och din blivande mans bröllopsdag och jag tycker att det är viktigt att ni får er dag precis som ni vill ha den!

• Sebastiána

Egentligen borde man inte ta hänsyn till om folk bokat flygbiljetter. Om svärmor bjuder in folk som egentligen inte är bjudna får väl hon stå sitt kast och betala tillbaka de pengarna. Det är naturligtvis lättare sagt än gjort, men egentligen borde man göra så.

• Loche

Jag skulle nog hellre ha avstått från ekonomiskt bidrag från din svärmor än att känna mig tvingad att bjuda in en massa folk som jag inte vill ha med. Det är ju ERT bröllop och inte din svärmors och jag tycker hon bär sig oerhört respektlöst åt mot er!

Sånt här är jättejobbigt, men jag skulle nog välja att sätta ner foten omgående och stoppa det hela än att "tiga och lida" s a s,,, bröllopsdagen är ju en stor dag och det är viktigt att ni får det bröllop ni vill ha!!

• Gopplan

Ja, jag förstår att hon vill vara med och bestämma nu när hon hjälper till ekonomiskt, men att bjuda in folk utan att ens prata med oss om det först känns så grymt fräckt. Och att sedan bara säga att nu är det så och att folk har biljetter och att det inte går att göra något åt, det känns så taskigt. Fördelen är ju att det är fransmän hela bunten som hon har bjudit in och många tycker att det är för långt att åka hela vägen till Sverige, men många ser också sin chans att turista här så vi vet inte hur många som kommer egentligen. Nu har hon ju i alla fall surt accepterat at inte bjuda in de där gamlingarna, men hon tycker att vi (eller kanske jag) är grymt taskiga för det vore ett sådant nöje för dem att få en inbjudan. Så tvingade hon oss att beställa kort enbart för att informera i förväg att vi ska gifta oss, dvs som en inbjudan fast utan inbjudan. jag tycker att det är hemskt, men hon säger att det är god ton att skicka sådana till folk som man inte kan bjuda in. Hon som redan vill bjuda in alla hon känner, men nu vill hon informera sina grannar, arbetskamrater mfl om vårt bröllop och dem inser hon att vi inte kan bjuda. Jag tycker att det känns pinsamt, som att vi fiskar efter presenter eller nåt. Och apropå presenter så har hon sagt åt folk att de inte behöver ta med present för det räcker med deras närvaro när de betalar en så dyr resa. Det är ju knappast hon som ska bestämma om vi avsäger oss presenter! Jag har varit på bröllop utomlands och alltid haft med en present trots att jag först betalat flyg.

• Ayla

Kanske vore en bra idé att börja sätta gränser nu (specielt innan det kommer barn med i bilden och allt blir 7 gånger värre - för hon kommer antagligen göra likadant då)?

Svårt att ge bra råd, för jag känner ju inte er. Dock skulle jag - vänligt men bestämt - ha lämnat tillbaka pengarna, ställt in svärmors "bröllopsplaner" (hennes eget fel att hon bjudit in främlingar och då får hon ta tillbaka inbjudningarna också) och sen se till att fästmannen och jag själv inte fegar ur från det vi två bestämt. Men det är bara som jag skulle ha gjort. Hur vill du ha det? & är det inte värt att ta striden nu (trots att det kanske blir du som ta det värsta, så din fästman själv får mod sen)? Hur vill ni att era liv & relationer ska vara om 10 år (ska verkligen svärmor få bestämma allt och att ni låter henne göra det)?

Hoppas det går bra för er och att ni vågar säga ifrån!

• Gopplan
    Sebastiána skrev 2011-03-21 09:40:07 följande:
    Egentligen borde man inte ta hänsyn till om folk bokat flygbiljetter. Om svärmor bjuder in folk som egentligen inte är bjudna får väl hon stå sitt kast och betala tillbaka de pengarna. Det är naturligtvis lättare sagt än gjort, men egentligen borde man göra så.
    Ja, jag vet. Jag tycker så med, men jag orkar inte bli svärmors fiende för resten av livet. Det räcker som det är.
  • In Wonderland

Ifall min blivande var för mesig för att ta den striden hade JAG gjort det. Visst hade det varit bäst om ni båda kunnat göra det, men om inte det fungerar. Man gifter sig ju förmodligen bara en gång i livet och då ska man ha sina vänner, nära och kära och inte massa folk man aldrig har träffat. Jag skulle hellre skippat svärmors pengar och gjort en mindre tillställning om jag var du. Kanske kan svärmor ordna en middag eller fest efteråt där hon kan bjuda in alla sina vänner för att fira er?

• Gopplan
    Ayla skrev 2011-03-21 09:47:48 följande:
    Kanske vore en bra idé att börja sätta gränser nu (specielt innan det kommer barn med i bilden och allt blir 7 gånger värre - för hon kommer antagligen göra likadant då)?

Svårt att ge bra råd, för jag känner ju inte er. Dock skulle jag - vänligt men bestämt - ha lämnat tillbaka pengarna, ställt in svärmors "bröllopsplaner" (hennes eget fel att hon bjudit in främlingar och då får hon ta tillbaka inbjudningarna också) och sen se till att fästmannen och jag själv inte fegar ur från det vi två bestämt. Men det är bara som jag skulle ha gjort. Hur vill du ha det? & är det inte värt att ta striden nu (trots att det kanske blir du som ta det värsta, så din fästman själv får mod sen)? Hur vill ni att era liv & relationer ska vara om 10 år (ska verkligen svärmor få bestämma allt och att ni låter henne göra det)?

Hoppas det går bra för er och att ni vågar säga ifrån!
    Vi har redan en son och visst har jag redan kritiserats för att jag ammat offentligt och för att han sover dåligt, för det är mitt fel, eftersom barn är bara att lägga så sover dem, enligt henne. Men där har jag sagt ifrån så nu vågar hon inte kritisera längre. Det skumma är att hon höjer mig till skyana inför andra, men kan komma med "tjyvnyp", små kommentarer som jag inte vet hur jag ska tackla för hon säger dem med ett leende.

Problemet är att fästmannen inte tycker att det gör något att det kommer en massa folk. Han säger åt mig att det bara är att bjuda fler från min sida då. Han håller med om att det är fräckt av hans mamma och han sa ju ifrån när hon ville bjuda folk som HAN aldrig sett, men annars tycker han inte at det är värt att ta striden. Och han vill inte tacka nej till pengarna. Jag har faktiskt sagt ifrån att han får välja vem han ska leva med, henne eller mig. Han tyckte det var löjligt oh tyckte att han blir straffad för att han bara vill vara alla till lags. Jag sa att man inte kan vara alla till lags och att ingen uppskattar det för det är fegt.
Svar på tråden Har ni också problem med svärmor?