• Ayla

Har ni också problem med svärmor?

Kanske vore en bra idé att börja sätta gränser nu (specielt innan det kommer barn med i bilden och allt blir 7 gånger värre - för hon kommer antagligen göra likadant då)?

Svårt att ge bra råd, för jag känner ju inte er. Dock skulle jag - vänligt men bestämt - ha lämnat tillbaka pengarna, ställt in svärmors "bröllopsplaner" (hennes eget fel att hon bjudit in främlingar och då får hon ta tillbaka inbjudningarna också) och sen se till att fästmannen och jag själv inte fegar ur från det vi två bestämt. Men det är bara som jag skulle ha gjort. Hur vill du ha det? & är det inte värt att ta striden nu (trots att det kanske blir du som ta det värsta, så din fästman själv får mod sen)? Hur vill ni att era liv & relationer ska vara om 10 år (ska verkligen svärmor få bestämma allt och att ni låter henne göra det)?

Hoppas det går bra för er och att ni vågar säga ifrån!

• Ayla
    Gopplan skrev 2011-03-21 09:55:05 följande:
    Vi har redan en son och visst har jag redan kritiserats för att jag ammat offentligt och för att han sover dåligt, för det är mitt fel, eftersom barn är bara att lägga så sover dem, enligt henne. Men där har jag sagt ifrån så nu vågar hon inte kritisera längre. Det skumma är att hon höjer mig till skyana inför andra, men kan komma med "tjyvnyp", små kommentarer som jag inte vet hur jag ska tackla för hon säger dem med ett leende.

Problemet är att fästmannen inte tycker att det gör något att det kommer en massa folk. Han säger åt mig att det bara är att bjuda fler från min sida då. Han håller med om att det är fräckt av hans mamma och han sa ju ifrån när hon ville bjuda folk som HAN aldrig sett, men annars tycker han inte at det är värt att ta striden. Och han vill inte tacka nej till pengarna. Jag har faktiskt sagt ifrån att han får välja vem han ska leva med, henne eller mig. Han tyckte det var löjligt oh tyckte att han blir straffad för att han bara vill vara alla till lags. Jag sa att man inte kan vara alla till lags och att ingen uppskattar det för det är fegt.
    Vad jobbigt. Har egentligen inget smartare råd att ge annat än att jag hoppas att du står på dig och kräver att ni diskuterar frågan ordentligt (så ni kan komma fram till en kompromiss som båda kan leva med).
Svar på tråden Har ni också problem med svärmor?