Har ni också problem med svärmor?
Oj vad jobbigt. Detta låter ganska extremt, och det är då svårt att försöka kompromissa för husfriden.
Håller också med om att ni behöver prata ihop er. Om det var jag så skulle jag nog säga att det har blivit ett missförstånd och att ni därför lämnar tillbaka pengarna hon erbjöd sig att betala, och att eftersom det är er dag är det viktigt för er att få hålla det litet och intimt som ni tänkt er. Jag skulle betona att hon är nära till familjen och givetvis är en viktig person att ha med, men att det inte är hennes sak att bestämma vilka som får komma eftersom hon är bjuden som gäst och inte den som ska gifta sig. Är det så att hon har ringt till andra skulle jag ignorera det, det får hon stå för själv och reda ut på egen hand. Samtidigt är det svårt att veta när man inte känner personen i fråga och det är svårt att veta konsekvenserna i framtiden.
Det är svårt att avsäga sig inblandning om någon bidrar ekonomiskt och kommer med krav på motprestation, så jag skulle nog vara noga med att försöka lösa det utan pengar från hennes håll.
När det gäller brudgumen/sonen är det ingen rolig sits för honom, och om han säger att det inte spelar roll för honom är det nog bara att acceptera att han känner så. Däremot kanske det går att förklara för honom hur du känner det, så att han om än passivt kan stå brevid när du sätter ner foten. Jag skulle akta mig för att formulera mig i termer som utlimatum eller att han måste välja, för jag tycker det är okay att han kan älska båda två. Kanske det är lättare att få honom att sympatisera med hur ledsen du är över detta, om det går att undvika personangrepp på honom. Hitta andra sätt att få fram din frustration över situationen.