• Ciccci

"objudna" gäster!!!!

Herregud!
    Vad gör man åt "objudna" gäster?
    Pratade men en kompis till min m2b igår på msn och vi började skriva om bröllopet och så skrev han:
    "Ja, jag tar väl med min flickvän"...

Tyst som en mus blev jag...
    Hon är ju inte bjuden..
    Det stod enbart HANS namn på inbjudan!
    Vad gör man..??
    Jag låtsades som om jag fick superbråttom att lägga vår dotter, så jag skulle slippa skriva nåt på den kommentaren...
    Men vad gör man???
    Kanske jag ska be m2b säga nåt?
    Eller kanske man säger det sen när inbjudan har skickats ut och man ska svara på om man kommer eller ej...??
    JAG VET INTE!!
    Gud va svårt...

Men jag vet iaf, att jag vill egentligen inte ha henne till vårt bröllop, alltså HANS flickvän..
    Jag känner henne inte och vet faktiskt inte vem det är...
    Men sen är jag för snäll ibland och säger inget...

Vilka I-lands problem man har alltså....

Vad tycker ni???
    Hur ska jag göra???
  • Svar på tråden "objudna" gäster!!!!
  • Ciccci

Nej jag vet inte alls hur länge dom varit ihop...

Finns andra på bröllopet oxå som INTE har sina respektive med sig...

• Ciccci

Jag TROR att han kommer trots att inte hon är bjuden...

Eller jag hoppas det...

• Ciccci
    Oniq skrev 2011-03-21 09:42:36 följande:
    Lite paff blir man ju när det är namninbjudan och ändå får man 'jag får se om min pojkvän kommer också, han vet inte än' (!!?? Pojkvännen som tydligen blivit införskaffad för en vecka sedan?? -Kul för honom att bli insläpad i familjen på kusinens bröllop bland en massa folk som han absolut inte känner. Ren 'platsmässigt har vi det redan väldigt trång så vi har inte allförstort svängrum för oplanerade gäster. Nu löser det väl sig med just den här killen  (om han nu vill komma) då en av mina andra kusiner istället blev singel då.. men men..

Själv bjöd jag in med 'regeln' har de sällskap sedan mer än en månad tillbaka när inbjudningarna går ut så är de ett par. Tänkte inte på nykomlingar faktiskt..

Säger som TS -Hur gör man?
    Ja jag menar det!!
    Men enligt vett o etikett så är det ju bara det namn som står på inbjudan som är välkomna, men alla kanske inte tänker så eller vet om det..
    Om jag velat att hon skulle komma så skulle jag väl skrivit XX + date eller nåt?
    Nej vilka problem man kan ha ibland!
  • Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 09:50:44 följande:
    Jag tror absolut att det är så att folk inte har en aning om att det enbart är den vars namn som står på inbjudan som faktiskt är inbjuden. Folk räknar med att det är plus sällskap, vilket ju inte är någon självklarhet.

Riktigt svårt sådant där, för man vill ju inte heller såra någon av sina vänner genom att säga att deras respektive inte är välkommen. Det som kanske verkar väldigt oseriöst för andra, kanske är väldigt seriöst för dom. Jag tänker bara mig och min blivande, vi hade redan flyttat ihop och väntade barn 6 månader efter vi träffades första gången. Nu gifter vi oss nästan 6år senare. För oss var det otroligt seriöst redan från första stund.

Haha ne, huvvaligen, att det ska vara så svårt med inbjudningar. Man vill ju gärna ha det som man själv vill och hade tänkt, speciellt om det är lite trångt om plats osv. Samtidigt som man inte vill göra någon ledsen.
    Instämmer precis med vad du säger..
    Vi har en ganska "snabb" historia vi oxå.
    Träffades o blev tillsammans, flyttade ihop snabbt o 4-5 månader senare var jag gravid.
    Hade ju känt varann i 6 månader innan vi blev tillsammans..
    Så för oss gick allt snabbt oxå..

Vi har faktiskt kanska "trångt" redan nu som det ser ut o mat o allt annat kostar en hel del..
    O kommer det många objudna gäster ås måste allt göras/räknas om..

vilka I-lands problem egentligen...
  • Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 09:56:12 följande:
    Haha ja, defintivt, men dock ändå ett problem. Jag tycker inte man ska jämföra sina problem med andras :P

Ni kan inte prata med honom då och förklara läget då? Säga att det är andra som inte heller kan ta med sig sina respektive pga att det helt enkelt inte finns plats och att ni vill priorera de som står er närmast?
    Jo vi ska nog göra så... :)

Måste prata med min m2b när han kommer hem på onsdag...
  • Ciccci

Ja, jag vet inte hur han tänker..
    Men ska se vad han säger sen när inbjudan är skickad.
    Skickade nämligen STD-kort, och endast det i HANS namn...

Han bor iofs med henne, men för det första har jag aldrig träffat henne o för det andra så är hon alldeles för "ung" för att bli bjuden tillsammans med honom till ett sådant festtillfälle som det faktiskt kommer finnas alkohol. Viss hon är 18 men han är över 23 redan..

Inte för att nervärdera sånna som är 18, men jag anser inte att hon ska komma.

JAG personligen skulle INTE ha tagit illa upp o min "pojkvän" skulle bli bjuden på en "barndomskompis" bröllop men inte jag..

Plus att dom har inte varit sååå länge tillsammans. O jag anser faktiskt att hon har inget på vårt bröllop att göra..

Usch va elak jag låter... :(

• Ciccci
    PremiumDark skrev 2011-03-21 18:13:29 följande:
    Jag hade inte gått på ett bröllop var min partner inte hade blivit bjuden.
    Jag anser att har folk en partner, så bör även partnern bjudas på bröllopet.
    Om de som i TS fall även bor ihop så känns det självklart att man bjuder båda.

Ja kan förstå ditt resonemang, men hur kul är det egentligen att bjuda någon på SITT eget bröllop som man inte känner, aldrig träffat och troligtvis ALDRIG kommer träffa igen?

Jag tycker själv att det är "löjligt" att tacka nej till en nära väns bröllop bara för att flick/pojkvännen inte är bjuden.. Skulle vi bjuda ALLAS respektive, även sånna vi aldrig känt eller träffat så skulle hela bröllopet bli väääldigt dyrt..

Jag själv skulle aldrig tacka nej till min nära väns bröllop, även om min pojkvän/sambo inte är bjuden.. Vänner är vänner och jag förväntar mig inte att alla ska bjuda min pojkvän heller...

• Ciccci

Oj vad många åsikter o synpunkter man har fått!

JAg tackar ju självklart för alla synpunkter o åsikter folk har skrivit, men gud ibland känns det som man blir påhoppad! =)

Jag & min sambo har iaf bestämt att flickvännen i fråga INTE kommer bli bjuden. Eftersom vi anser att vi vill egentligen inte ha något med henne att göra på vårt bröllop, pga av hennes låga ålder samt att vi egentliten inte kommer ha något med henne att göra i framtiden, om man kan säga så.
    Jag vet det låter hemskt.
    Men det är VÅRT val och vi står för det...

Vår vän kommer förstå.. =)

Det skulle vara en annan sak om dom skulle ha bott tillsammans i flera herrans år, vara förlovade eller varit tillsammans i flera år.. Men nu pratar vi om ett par som varit tillsammans kanske 4-5 månader..

Men men... Vi har gjort vårt val, men får se vad som händer efter det här.. :P

Blir väl påhoppad ute på stan av alla BT- medlemmar som HATAR folk som bara bjuder ena i ett "förhållande"...

:)

• Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 19:40:55 följande:
    Bor dom två tillsammans, så bjuder man båda! Punkt slut!, tycker jag.

Hade jag blivit inbjuden och inte min sambo, så hade jag absolut inte gått och jag hade nog dessutom blivit lite purken på mina vänner som inte bjöd in min sambo.

Bor man inte tillsammans, som jag tidigare trodde fallet var, så är det en annan sak. Då tycker jag inte att man nödvändigtvis behöver bjuda partnern. Beroende på.

Par som bor tillsammans, bjuder man tillsammans.
    Så du menar att du skulle bjuda en vän o hans/hennes pojk/flickvän som bott tillsammans i 1 vecka.. bara för att de BOR tillsammans?
  • Ciccci
    MuBu skrev 2011-03-21 20:14:08 följande:
    Jag håller fullständigt med.
    När min barndomsvän gifte sig så blev BARA jag bjuden. Konstigt tyckte jag eftersom hon vet att jag och min sambo levt tillsammans i 5 år vid den tidpunkten.
    Dom gifte sig dessutom 45 mil bort och jag kände inte för att för att resa så lång väg helt själv.
    Så jag tackade faktiskt nej till bröllopet men skickade ett grattistelegram till bröllopet.
    Om det skulle ha varit en sådan situation så skulle jag givitvis ha bjudit BÅDA två. Men nu är ju den saken att de har inte varit ihop särskilt länge o han flyttade till henne eftersom han itne han nån annanstans att bo...
  • Ciccci
    MuBu skrev 2011-03-21 22:10:40 följande:
    Jag tycker att du ska göra som du känner. Det är faktiskt erat bröllop
    Vill du inte bjuda så tycker jag inte att du ska göra det.
    Och känner han att han inte vill gå utan henne så får han väl tacka nej till er inbjudan.
    Tror inte han tackar nej bara för att hon inte får komma med. Han förstår nog..
    O eftersom det är VÅRAN dag så anser jag att vi ska ju bestämma vilka vi vill ska vara där o fira tillsammans med oss..

Vill inte bjuda folk bara för att vi MÅSTE.. :)
  • Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 22:18:42 följande:
    Ja, det tycker jag. Bor man tillsammans är man ett erkänt par och i min värld, alla som jag känner, är seriösa när de väljer att flytta ihop med någon. Jag och min sambo flyttade ihop inte ens 6 månader efter vi träffades första gången, men vi var ett väldigt seriöst par.

Jag tycker att man ska bjuda par som bor tillsammans, är förlovade, varit tillsammans en längre tid osv. när inbjudningarna skickas ut. JAG tycker alltså det. Det betyder inte att andra inte kan tycka annat.

Ni gör absolut som ni vill, vill ni inte att hon kommer, så bjud henne inte. Som jag sa tidigare, så har vi haft exakt dilemma med flickvänner och sambos till våra vänner som vi inte velat bjuda, men det hör till god ton att göra det. Dessutom vill vi inte döma våra vänners förhållanden och säga att "ni är inte ett seriöst par", för det vet ju faktiskt inte vi egentligen. Vi vill heller inte riskera att våra vänner inte ska vilja komma pga att deras flickvänner/sambos inte är bjudna.

Är man dock beredd på att ta det och man är säker på sin sak och vad som man själv tycker blir bäst, då ska man köra på det.
    JAg förstår precis vad du menar...
    Detta dilemma kan hålla på i all evighet..
    Men är det så att han inte vill komma på vårt bröllop bara för att han inte får ta med sig sin sk flickvän så får han bli hemma. Jag får ingen huvudvärk pga det...
    Låter hemskt att säga, men så är det faktiskt..
    Såå nära vän att jag börjar gråta om han inte kommer, det är vi inte...

• Ciccci
    Sebastiána skrev 2011-03-21 22:55:36 följande:
    Är det bara er kärlek som är viktig?
    Är det inte därför man är där o firar vårt bröllop? För våran kärlek??
    Att VI har gift oss för att vi älskar varandra så innerligt, eller varför ställer man till bröllop? För att bjuda obekanta?

• Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 22:31:02 följande:
    Det är ju skönt att du/ni kan känna så iaf :) Då är det ju betydligt enklare att säga att han ska lämna henne hemma :P

Jag tycker absolut att man ska göra som man vill på sin dag, men också att man ska vara medveten om vilka konsekvenser det ger.
    Vi har tex valt att ta kuvertavgift och jisses, vilket ståhej. Inte bland våra gäster, men andra.

Jag hoppas verkligen att det lösa sig på bästa sätt för er och att ni får en trevlig och underbar dag! :D
    Varför tar ni kuvertavgift? Av någon specifik anledning? 
    Det tycker jag personligen är värre än att bjuda en helt främmande människa på ett bröllop..
  • Ciccci
    TheD skrev 2011-03-21 23:40:22 följande:
    Ville få hit en "tummen upp" men fanns ingen.... Så *TUMMEN UPP* Glad
    Tack!

Eller så kanske bara jag har missuppfattat hela grejen med bröllop...
    JAg trodde man bjuder till bröllop för att fira denna ljuvliga dag i kärlekens teckan, när man blir man och hustru, för att man älskar varann så innerligt...

Inte för att på skojs skull ställa till en fest för ALLA som man dessutom betalar dyra pengar för...

VI firar VÅR kärlek med VÅRA nära o kära den dagen vi gifter oss.
    Så JA: Vår kärlek den dagen ÄR VIKTIGAST!

• Ciccci

men även att våra nära o kära vill vara med o fira det.. :P

• Ciccci

Gud vad många kommentarer man fått!
    Man tackar för både de bra o dåliga...

Att göra en gästlista är ganska svår, och vi har kommit fram till att vi kommer inte bjuda henne.
    För vi känner att vi vill inte ha någon som vi:
    1. inte känner på mitt bröllop (vissst dom är ett "par")
    2. är 10 år yngre än mig själv och på en fest som det faktiskt finns alkohol.
    3. VI har valt att dra gränsen till gästlistan till NÄRA & KÄRA! (vet låter konstigt egentligen)
    4. Kommer ha sååå tråkigt (men vad vet jag) eftersom hon inte känner nån och många av våra vänner tycker absolut inte om henne (de som träffat henne)
    5. deras förhållande är ibland mycket ostabilt och de har en tendens till att bråka väldigt ofta.

Listan kan egentligen göras lång, men för att korta ner den lite..

Men VI har valt att göra så här, och andra skulle säkert göra annorlunda.
    Precis som med Kuvertavgift, vissa tar betalt för att folk ska komma på ens bröllop medan andra BJUDER!
    Vi begränsade gästlistan, men bjuder på allt!
    Vissa tar betalt o bjuder ALLA!

Godmorgon förresten! ^_^

Svar på tråden "objudna" gäster!!!!