• Pinkgrape

"objudna" gäster!!!!

Vi har haft lite samma dilemma.

Men eftersom vi har några som kommer ta med sina flick- och pojkvänner (som vi inte känner speciellt bra, men inte har något emot), så bestämde vi att alla får det. Trots att det finns en och två flickvänner som vi egentligen inte riktigt vill bjuda in.

Är det ingen annan som ska sina respektive med sig, så tycker jag dock att ni kan säga med gott samvete att flickvännen inte är inbjuden, utan enbart han.

Frågan är ju, tror ni han skulle ta illa upp då? Och tror ni att han gärna kommer, trots att hans flickvän inte är ibjuden?

• Pinkgrape

Jag tror absolut att det är så att folk inte har en aning om att det enbart är den vars namn som står på inbjudan som faktiskt är inbjuden. Folk räknar med att det är plus sällskap, vilket ju inte är någon självklarhet.

Riktigt svårt sådant där, för man vill ju inte heller såra någon av sina vänner genom att säga att deras respektive inte är välkommen. Det som kanske verkar väldigt oseriöst för andra, kanske är väldigt seriöst för dom. Jag tänker bara mig och min blivande, vi hade redan flyttat ihop och väntade barn 6 månader efter vi träffades första gången. Nu gifter vi oss nästan 6år senare. För oss var det otroligt seriöst redan från första stund.

Haha ne, huvvaligen, att det ska vara så svårt med inbjudningar. Man vill ju gärna ha det som man själv vill och hade tänkt, speciellt om det är lite trångt om plats osv. Samtidigt som man inte vill göra någon ledsen.

• Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-03-21 09:53:27 följande:
    Instämmer precis med vad du säger..
    Vi har en ganska "snabb" historia vi oxå.
    Träffades o blev tillsammans, flyttade ihop snabbt o 4-5 månader senare var jag gravid.
    Hade ju känt varann i 6 månader innan vi blev tillsammans..
    Så för oss gick allt snabbt oxå..

Vi har faktiskt kanska "trångt" redan nu som det ser ut o mat o allt annat kostar en hel del..
    O kommer det många objudna gäster ås måste allt göras/räknas om..

vilka I-lands problem egentligen...
    Haha ja, defintivt, men dock ändå ett problem. Jag tycker inte man ska jämföra sina problem med andras :P

Ni kan inte prata med honom då och förklara läget då? Säga att det är andra som inte heller kan ta med sig sina respektive pga att det helt enkelt inte finns plats och att ni vill priorera de som står er närmast?
  • Pinkgrape
    my heart skrev 2011-03-21 10:09:24 följande:
    de är ju lika jobbigt när gästerna INTE förstår att det är barnfritt :-O
    Men det borde man ju kunna skriva ut så pass tydligt på inbjudningarna att det inte kan uppstå missförstånd?
  • Pinkgrape

Bor dom två tillsammans, så bjuder man båda! Punkt slut!, tycker jag.

Hade jag blivit inbjuden och inte min sambo, så hade jag absolut inte gått och jag hade nog dessutom blivit lite purken på mina vänner som inte bjöd in min sambo.

Bor man inte tillsammans, som jag tidigare trodde fallet var, så är det en annan sak. Då tycker jag inte att man nödvändigtvis behöver bjuda partnern. Beroende på.

Par som bor tillsammans, bjuder man tillsammans.

• Pinkgrape
    TheD skrev 2011-03-21 19:57:01 följande:
    Många trådar har det varit om detta.

Om det är endast hans namn på inbjudan, ja då är det BARA han som är bjuden! Vi har inte bjudit flickvänner då vi ej vet vilka dem är, knappt namn och sen spelar ekonomi in i det hela också.

Man bjuder dem man vill och i vissa fall kan det finnas jobbiga "måsten".... :p.
    Men i detta fallet bor dom ju tillsammans, du tycker inte att det är lite ofint att inte bjuda in henne då?
  • Pinkgrape

Jag skulle ta fruktansvärt illa upp om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag faktiskt. Den enda gången jag tycker det är okej, är när det är grabbkväll eller en mer informell firmafest. Annars tycker att man bjuder båda i ett sammanboende par.

• Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-03-21 22:03:25 följande:
    Så du menar att du skulle bjuda en vän o hans/hennes pojk/flickvän som bott tillsammans i 1 vecka.. bara för att de BOR tillsammans?
    Ja, det tycker jag. Bor man tillsammans är man ett erkänt par och i min värld, alla som jag känner, är seriösa när de väljer att flytta ihop med någon. Jag och min sambo flyttade ihop inte ens 6 månader efter vi träffades första gången, men vi var ett väldigt seriöst par.

Jag tycker att man ska bjuda par som bor tillsammans, är förlovade, varit tillsammans en längre tid osv. när inbjudningarna skickas ut. JAG tycker alltså det. Det betyder inte att andra inte kan tycka annat.

Ni gör absolut som ni vill, vill ni inte att hon kommer, så bjud henne inte. Som jag sa tidigare, så har vi haft exakt dilemma med flickvänner och sambos till våra vänner som vi inte velat bjuda, men det hör till god ton att göra det. Dessutom vill vi inte döma våra vänners förhållanden och säga att "ni är inte ett seriöst par", för det vet ju faktiskt inte vi egentligen. Vi vill heller inte riskera att våra vänner inte ska vilja komma pga att deras flickvänner/sambos inte är bjudna.

Är man dock beredd på att ta det och man är säker på sin sak och vad som man själv tycker blir bäst, då ska man köra på det.
  • Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-03-21 22:27:35 följande:
    JAg förstår precis vad du menar...
    Detta dilemma kan hålla på i all evighet..
    Men är det så att han inte vill komma på vårt bröllop bara för att han inte får ta med sig sin sk flickvän så får han bli hemma. Jag får ingen huvudvärk pga det...
    Låter hemskt att säga, men så är det faktiskt..
    Såå nära vän att jag börjar gråta om han inte kommer, det är vi inte...

:)
    Det är ju skönt att du/ni kan känna så iaf :) Då är det ju betydligt enklare att säga att han ska lämna henne hemma :P

Jag tycker absolut att man ska göra som man vill på sin dag, men också att man ska vara medveten om vilka konsekvenser det ger.
    Vi har tex valt att ta kuvertavgift och jisses, vilket ståhej. Inte bland våra gäster, men andra.

Jag hoppas verkligen att det lösa sig på bästa sätt för er och att ni får en trevlig och underbar dag! :D
  • Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-03-21 23:36:12 följande:
    Varför tar ni kuvertavgift? Av någon specifik anledning? 
    Det tycker jag personligen är värre än att bjuda en helt främmande människa på ett bröllop..
    Ja, om du nu verkligen måste veta, så har vi haft oturen att få en hjärtsjuk dotter och alla svängar på sjukhus runt Sverige osv har slukat en hel massa pengar för oss. Pengar vi självklart hellre hade spenderat på något roligt, men ibland kan man inte välja.

Sen råkar det vara så att vi har stor släkt och gärna vill fira med alla som vill vara där. Att ta kuvertavgift är ingen stor grej för oss, i vår familj och bekantskapskrets.

För att alla som vill vara med oss fira, ska kunna få vara det, så blir kuvertavgift den enda lösningen. Alla tycker det är en bra lösning och vi slipper då ta lån för bröllopet.
  • Pinkgrape
    BlackWIngedAngel skrev 2011-03-23 19:22:32 följande:
    Är eran kompis flickvän minderårig?
    (Jag vet förstås inte hur gammal du är, men i och med att alkohol var en fråga, så antar jag att flickvännen moåste vara jätteung! Eller?) 
    Hon är 18år tror jag, tycker att jag läst det. Då är man ju faktiskt vuxen och bör räknas som en, tycker jag.
  • Pinkgrape
    TheD skrev 2011-03-23 20:02:47 följande:
    Om hon är 18 så går hon som vuxen i mina ögon.
    Tycker samma här. Just därför tycker jag inte att argumentet "2. är 10 år yngre än mig själv och på en fest som det faktiskt finns alkohol." håller riktigt. Hon har all rätt att dricka alkohol om hon är 18år.

Med det säger jag inte att du/ni Ciccci måste bjuda henne, men just det var ett lite konstigt argument tycker jag.
Svar på tråden "objudna" gäster!!!!