Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

"objudna" gäster!!!!

Ciccci skrev 2011-03-21 09:45:18 följande:
    Ja jag menar det!!
    Men enligt vett o etikett så är det ju bara det namn som står på inbjudan som är välkomna, men alla kanske inte tänker så eller vet om det..
    Om jag velat att hon skulle komma så skulle jag väl skrivit XX + date eller nåt?
    Nej vilka problem man kan ha ibland!
    Fast enligt vett och etikett så ska även partners bjudas. (Om man nu ska vara petig med sådana saker.) Vad jag menar är bara att om ni bryter etikettreglerna med att inte bjuda in partners så får ni kanske också leva med att vissa gäster bryter samma etikettregler och frågar om de får lov att ta med någon som inte är utskriven i inbjudan.

Sedan får ni ju säga nej, om ni inte vill ha partners med, men frågan får ni kanske leva med.

Sedan tycker jag att det är en väldig skillnad på partner och date. Hade någon bjudit in mig med date så hade jag blivit irriterad. Som etablerat par räknas man inte som date längre. 
  • BlackWIngedAngel
    lovis80 skrev 2011-03-21 15:28:13 följande:

Känns lite Amerikanskt att man kan ta med en date till bröllop, kan det vara så han tänkte?

Fast det är ju inte en date utan en flickvän och flickvänner är ju inte särskilt "amerikanskt" att ta med sig.
  • BlackWIngedAngel
    Ciccci skrev 2011-03-22 13:05:23 följande:
    Gud vad många kommentarer man fått!
    Man tackar för både de bra o dåliga...

Att göra en gästlista är ganska svår, och vi har kommit fram till att vi kommer inte bjuda henne.
    För vi känner att vi vill inte ha någon som vi:

2. är 10 år yngre än mig själv och på en fest som det faktiskt finns alkohol.
    Är eran kompis flickvän minderårig?
    (Jag vet förstås inte hur gammal du är, men i och med att alkohol var en fråga, så antar jag att flickvännen moåste vara jätteung! Eller?) 
  • BlackWIngedAngel
    Pinkgrape skrev 2011-03-23 20:06:17 följande:
    Tycker samma här. Just därför tycker jag inte att argumentet "2. är 10 år yngre än mig själv och på en fest som det faktiskt finns alkohol." håller riktigt. Hon har all rätt att dricka alkohol om hon är 18år.
    Jag ska erkänna att jag inte kan lagstiftningen helt hundra, men jag är ändå rätt säker på att hon inte har all rätt att dricka alkohol. Om festen hålls i en lokal med utskänkningstillstånd så har de ju rätt att sälja henne alkoholhaltiga drycker, men om man själv tar med alkohol så är det mig veteligen, 20 årsgräns på att bjuda på starka alkoholdrycker.

Men personen är fortfarande myndig och således vuxen i mina ögon också. Jag tycker därmed att det argumentet faller på att personen borde vara vuxen nog att delta och helt förbjuden att dricka alkoholhaltiga drycker är hon ju inte. Och har festlokalen utskänkningstillstånd så ska det ju absolut inte vara några problem.
  • BlackWIngedAngel
    Sunday skrev 2011-03-24 18:28:46 följande:
    Jag förstår inte varför du frågar hur du ska göra, du har ju redan bestämt dig. 
    Fast TS:s fråga verkar ju snarare handla om hur h*n bör meddela att flickvännen inte är medbjuden. Inte om flickvännen ska bjudas med eller inte. 
  • BlackWIngedAngel
    Kär skrev 2011-04-08 21:40:09 följande:
    Hon får dricka alkohol som 18 åring! Det är ute på krogen OCH systembolaget 20 års gränsen gäller...
    Nej, det är faktiskt fel.
    Nu har jag kollat upp det här och en krog med serveringstillstånd får lov att servera 18-åringar alkohol. (Vilket nog de flesta visste om.)

Generellt sett är det inte tillåtet att bjuda någon på alkohol på sin fest om personen ifråga inte har fyllt 20. Undantag råder dock kring "en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. "

En 18-åring får alltså inte bjudas på alkohol under själva festen, men kan få dricka lite vin till maten.

• BlackWIngedAngel
    Kär skrev 2011-04-09 13:58:26 följande:
    Jag ber om ursäkt jag skrev faktiskt fel! Jag har ju varit 18 själv så jag vet att man får handla på krogen och men inte på bolaget! På fest får man visst bjuda! Du får dock inte köpa ut! SÅ är det!
    "Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år."

"Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt."

Så nej, du får inte bjuda en 18-åring på alkohol hursomhelst på en fest. Det är en mindre mängd som gäller, man ska äta på plats och det ska vara under ordnade förhållanden. Att bjuda en 18-åring på alkohol lika obegränsat som för en 20-åring kan knappast räknas som varken en mindre mängd eller ordnade förhållanden.
  • BlackWIngedAngel
    Kär skrev 2011-04-10 20:53:02 följande:
    Jamen precis! Exakt!
    *skratt* Om du är helt med på det, så har vi menat samma sak hela tiden och bara skrivit om varandra. Nåväl, sådant händer.
    Cammee skrev 2011-04-11 11:26:51 följande:
    Bryr sig verkligen folk om sånt här?
    Den som vill och får dricka av sina föräldrar får gärna göra det på mitt bröllop. Jag hade själv inte velat sitta nykter om jag var på fest eller bröllop när jag var yngre. Från jag var 15 och uppåt började jag dricka på släktfester och liknande, samma för alla andra i min släkt ungefär. Typiskt om polisen skulle komma över, då är det inte lika bra, men vem orkar bry sig :S
    Självklart finns det folk som bryr sig om "sånt här"? Jag tycker alltid att det är viktigt att veta vilka lagar och regler som gäller. Vem som väljer att bryta mot dem och inte är inget jag jagar. Bara att man ska vara medveten om vad som gäller.

• BlackWIngedAngel
    nippja skrev 2011-04-11 09:13:05 följande:
    Hur vet du att ni inte kommer att ha något att göra med henne i framtiden? Jag har svårt att föreställa mej hur man kan vara utan att ha något att göra med en (god) väns flickvän. (Jag antar att det är fråga om en god vän, eftersom denne blir bjuden.)
    Det här undrar jag också över. Varför tror ni inte att ni kommer träffa henne framöver?
Svar på tråden "objudna" gäster!!!!