• Kär

"objudna" gäster!!!!

BlackWIngedAngel skrev 2011-03-24 01:34:59 följande:
    Jag ska erkänna att jag inte kan lagstiftningen helt hundra, men jag är ändå rätt säker på att hon inte har all rätt att dricka alkohol. Om festen hålls i en lokal med utskänkningstillstånd så har de ju rätt att sälja henne alkoholhaltiga drycker, men om man själv tar med alkohol så är det mig veteligen, 20 årsgräns på att bjuda på starka alkoholdrycker.

Men personen är fortfarande myndig och således vuxen i mina ögon också. Jag tycker därmed att det argumentet faller på att personen borde vara vuxen nog att delta och helt förbjuden att dricka alkoholhaltiga drycker är hon ju inte. Och har festlokalen utskänkningstillstånd så ska det ju absolut inte vara några problem.
    Hon får dricka alkohol som 18 åring! Det är ute på krogen OCH systembolaget 20 års gränsen gäller...
  • Kär
    Ciccci skrev 2011-03-21 18:46:38 följande:

Ja kan förstå ditt resonemang, men hur kul är det egentligen att bjuda någon på SITT eget bröllop som man inte känner, aldrig träffat och troligtvis ALDRIG kommer träffa igen?

Jag tycker själv att det är "löjligt" att tacka nej till en nära väns bröllop bara för att flick/pojkvännen inte är bjuden.. Skulle vi bjuda ALLAS respektive, även sånna vi aldrig känt eller träffat så skulle hela bröllopet bli väääldigt dyrt..

Jag själv skulle aldrig tacka nej till min nära väns bröllop, även om min pojkvän/sambo inte är bjuden.. Vänner är vänner och jag förväntar mig inte att alla ska bjuda min pojkvän heller...

Jag hade inte gått men det är ju upp till var och en!
    Jag tycker det är oförskämt att bara bjuda den ena och inte den andra när de bor ihop! Men det är ju jag det. Du har ju redan bestämt dig så kör på det! Det mår ju ni bäst av! Det är väl huvudsaken! Lycka till!
  • Kär
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-09 01:17:09 följande:
    Nej, det är faktiskt fel.
    Nu har jag kollat upp det här och en krog med serveringstillstånd får lov att servera 18-åringar alkohol. (Vilket nog de flesta visste om.)

Generellt sett är det inte tillåtet att bjuda någon på alkohol på sin fest om personen ifråga inte har fyllt 20. Undantag råder dock kring "en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. "

En 18-åring får alltså inte bjudas på alkohol under själva festen, men kan få dricka lite vin till maten.
    Jag ber om ursäkt jag skrev faktiskt fel! Jag har ju varit 18 själv så jag vet att man får handla på krogen och men inte på bolaget! På fest får man visst bjuda! Du får dock inte köpa ut! SÅ är det!
  • Kär
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-09 14:08:13 följande:
    "Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år."

"Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt."

Så nej, du får inte bjuda en 18-åring på alkohol hursomhelst på en fest. Det är en mindre mängd som gäller, man ska äta på plats och det ska vara under ordnade förhållanden. Att bjuda en 18-åring på alkohol lika obegränsat som för en 20-åring kan knappast räknas som varken en mindre mängd eller ordnade förhållanden.
    Jamen precis! Exakt!
  • Kär

Haha! Spännande det kan bli men ja vi har ju menat samma

Svar på tråden "objudna" gäster!!!!