• Fenomena88

Göra maten själv

Jag vet att det säkert finns hundra sådana här trådar, men jag kan inte hitta en enda...Skäms
    Vi ska gifta oss i sommar och har bjudit ca 125 personer, förhoppningsvis kommer det att sluta med att ca 100 kommer på själva bröllopet. Eftersom vi har en snål budget ska jag göra maten själv (och förhoppningsvis kanske få hjälp av människor runtomkring, men det kan jag inte räkna med än). Förrätt och efterrätt är bestämt, men jag vet inte vad jag ska göra till huvudrätt. Egentligen skulle jag vilja ha en rätt som serveras vid bordet, men har insett att det nog kan bli svårt, därför har jag inriktat mig på att fixa buffé. Kan ni hjälpa mig med rätter som är goda, inte allt för dyra, ganska lätta att göra och framför allt går att förbereda ett tag i förväg, gärna minst två dagar innan bröllopet.

Tips på tilltugg till fördrinken som även de går att förbereda är oxå välkommet! Glad

Hoppas att någon har något bra tips! Glad 

• Svar på tråden Göra maten själv
  • Kattpoet

Tjärlknöl, är väldigt  lätt att göra och  du kan använda  allt ifrån älg  till gris  och man steker den över natten i ugnen, mycket enkelt allt du behöver sova.

Jag ska göra ciderkokt  kyckling till min fest i juni,  för  50 personer så blir det   runt  2½ kilo kyckling, eftersom jag har  två kötträtter till på buffen.  Väldigt enkelt.  Man tar en långpanna, lägger kycklingsfilerna tätt brevid varandra, salta och peppera över, sedan  skär man av toppen av 4 vitlökar och sedan har man på  liten näve rosmarin, häll över cider så det  går halvvägs upp på kycklingen.   Täck med  folie och baka på 200 C i  20-30 min, sedan ta av folien och baka 10- 15 min på 250. 
    Skiva filerna tunt så räcker de längre än om de serveras hela och detta är väldigt gott kallt. 

• vickan1976

Oj, då hoppas verkligen att du får hjälp. Vi har liten budget och kommer ha buffe och sedan tårta. Buffen kommer bestå av pastasallad med fetaost och soltorkade tomater, varm potatisallad, kallskuret, ostpajer, grönsallad, baguetter, ost och smör. Mina tre svägerskor kommer träffas kvällen innan och fixa det mesta. Pajerna gör jag nog själv i god tid  och fryser ner.

• vickan1976

Vad har du planerat till förrätt och efterrätt?

• vickan1976
    Kattpoet skrev 2011-03-21 10:27:20 följande:
    Tjärlknöl, är väldigt  lätt att göra och  du kan använda  allt ifrån älg  till gris  och man steker den över natten i ugnen, mycket enkelt allt du behöver sova.

Jag ska göra ciderkokt  kyckling till min fest i juni,  för  50 personer så blir det   runt  2½ kilo kyckling, eftersom jag har  två kötträtter till på buffen.  Väldigt enkelt.  Man tar en långpanna, lägger kycklingsfilerna tätt brevid varandra, salta och peppera över, sedan  skär man av toppen av 4 vitlökar och sedan har man på  liten näve rosmarin, häll över cider så det  går halvvägs upp på kycklingen.   Täck med  folie och baka på 200 C i  20-30 min, sedan ta av folien och baka 10- 15 min på 250. 
    Skiva filerna tunt så räcker de längre än om de serveras hela och detta är väldigt gott kallt. 
    Kycklingen låter ju jättegod!
  • Fenomena88

Tack för tipsen.
    Ja, jag hoppas oxå på hjälp, annars har jag kanske tagit mig vatten över huvudet. :)
    Kan man göra ciderkokt kyckling två dagar i förväg? Samma fråga gällande Tjärlknäl? :)
    Ska det vara färsk rosmarin? Nu är jag säkert dum, men vad menar du med att skära av toppen på vitlökarna? Ska man lägga i den hel med skalet på förutom toppen? Obestämd 

• Kattpoet

Igår  gjorde nu helt klar våran meny, tror inte den ändras.

Ciderkoktkyckling
    Tjärlknöl skinka
    Äppleköttbullar

Moonblushed sallad
    Ris sallad
    Grön sallad

Hembakt örtbröd
    smör
    ost.
    Örtsås

Till vegitarianen.
    Kryddiga potatisbullar  ( personen älskar dem) 

Kladdkaka med kola och banan. 

• Fenomena88

förrät ska vi ha västerbottenpaj med någon röra och till efterrätt ska vi ha cheesecake. Det blir inte så lyxigt men förhoppningsvis gott. Glad

• Fenomena88

kladdkakan lät riktigt god, har du något recept du vill dela med dig av?

Vi kommer nog oxå ha någon vegitarian på bröllopet, vad är kryddiga potatisbullar? Äter man dem utan något till?
    Äppleköttbullar lät oxå gott!

Jag tänkte oxå ha bakat bröd med smör och ost och sen även en ostbricka och fruktbricka. 

• Kattpoet

Jag kommer göra mitt potatis bröd, brödet blir väldigt fluffigt och gott och sedan kommer jag blanda i örtsmör i dem.

Kladdkaka.
    2 ägg
    3dl socker
    1½ dl mjöl
    100 gram smör
    4 msk kakao
    1 tsk  äkta vaniljsocker
    1 nypa salt
    ( 1 msk rom, whisky eller annat smak rik alcohol)

Sätt ugnen på 150 grader.  Smält smöret och blanda i kakaon.   Vispa  ägg och socker tills blandat, i med vanilj, salt och mjöl, rör.   Rör i smöret och häll i en  20 cm  paj form  ( jag använder metal formar, så  jag kan frysa dem),  baka i 25- 28 min.    Låt svalna.  frys in eller vila i kylskåpet över natten.

Butterscotch
    ½ dl socker
    ½ dl sirap
    ½dl grädde
    ½ dl smör.
    I en kastrul koka  socker, sirap och grädde, tills det klara kul provet  ( häll en droppe smet i en glas med kallt vatten, rulla till en kula mellan fingrarna, funkar det är smeten klar).  Tag av från värmen och  vispa i smöret. Sedan häll smeten över den kalla kakan.  Se till att  du häller i mitten så brukar den sprida sig till kanten utan att rinna över.  

Nu kan du lägga på skivad banan, man behöver runt 2 bananer för en kaka, du ha citron på bananerna så de inte blir bruna. Vispa grädde och ha på , servera.

Kryddiga potatisbullar.
    4-6 port
    900gram  mosade potatisar
    1 msk paprika pulver
    2tsk mald spiskummin
    1 stor nypa kajen
    ( två finhackade röda chilis)
    3ägg
    1 stor näve  koriander eller  flatbladig persilja eller mynta
    salt och pepper
    Blanda allt i en bunke och sedan forma till "hamburgare" , det blir runt 12 , mjöla händerna så blir det lättare. Lägg dem på skärbräda och vila i  30 min  i kylskåpet.  Hetta upp olja i en stekpanna och stek gyllne.

Orsaken att vi har dessa är för att vi har ingen potatis rätt och de går bra ihop med den andra maten, så det är bara något istället för  kött och personen älskar dem med två hackade chilin i, jag gör det inte, jag föredrar dem utan.

Äppleköttbullar är  ett vaniligt köttbulle recept gjort med  fläskfärs, ett rivet äpple och salvia eller persilja i. 

• Kattpoet

Fenomena,  man kan göra   ciderkycklingen  1-2 vecka innan  och frysa in, skiva den inte förrän den är tinad. Det har funkat för mig  förr.  

Färsk rosmarin ska det vara och vitlöken, jo du behöver inte skala den, bara skiva av toppen så att alla klyftor syns, det räcker med  det för att ge smak åt allt.

Tjärlknöl kan göras två dagar innan men ha den inte i marianden så länge eftersom då blir den jätte salt och inte gott.   Och den ska inte skivas förrän samma dag du ska den-

Svar på tråden Göra maten själv