Jag kommer göra mitt potatis bröd, brödet blir väldigt fluffigt och gott och sedan kommer jag blanda i örtsmör i dem.
Kladdkaka.
2 ägg
3dl socker
1½ dl mjöl
100 gram smör
4 msk kakao
1 tsk äkta vaniljsocker
1 nypa salt
( 1 msk rom, whisky eller annat smak rik alcohol)
Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret och blanda i kakaon. Vispa ägg och socker tills blandat, i med vanilj, salt och mjöl, rör. Rör i smöret och häll i en 20 cm paj form ( jag använder metal formar, så jag kan frysa dem), baka i 25- 28 min. Låt svalna. frys in eller vila i kylskåpet över natten.
Butterscotch
½ dl socker
½ dl sirap
½dl grädde
½ dl smör.
I en kastrul koka socker, sirap och grädde, tills det klara kul provet ( häll en droppe smet i en glas med kallt vatten, rulla till en kula mellan fingrarna, funkar det är smeten klar). Tag av från värmen och vispa i smöret. Sedan häll smeten över den kalla kakan. Se till att du häller i mitten så brukar den sprida sig till kanten utan att rinna över.
Nu kan du lägga på skivad banan, man behöver runt 2 bananer för en kaka, du ha citron på bananerna så de inte blir bruna. Vispa grädde och ha på , servera.
Kryddiga potatisbullar.
4-6 port
900gram mosade potatisar
1 msk paprika pulver
2tsk mald spiskummin
1 stor nypa kajen
( två finhackade röda chilis)
3ägg
1 stor näve koriander eller flatbladig persilja eller mynta
salt och pepper
Blanda allt i en bunke och sedan forma till "hamburgare" , det blir runt 12 , mjöla händerna så blir det lättare. Lägg dem på skärbräda och vila i 30 min i kylskåpet. Hetta upp olja i en stekpanna och stek gyllne.
Orsaken att vi har dessa är för att vi har ingen potatis rätt och de går bra ihop med den andra maten, så det är bara något istället för kött och personen älskar dem med två hackade chilin i, jag gör det inte, jag föredrar dem utan.
Äppleköttbullar är ett vaniligt köttbulle recept gjort med fläskfärs, ett rivet äpple och salvia eller persilja i.