Stora hårskötseltråden!!
(Döpte den till "stora" för då är det nog många som läser, haha!)
Undrar om det finns några mer hårnördar där ute än jag som vill dela med sig av tips och råd! Gärna budgetvarianter också, jag är barnsligt förtjust i konstiga hemmakurer!
Själv har jag ganska grovt hår som är väldigt torrt i sig själv. Därför använder jag tresemmes schampoo och balsam för torrt hår (det jag har råd med för tillfället) och så använder jag en inpackning från scandinavian formula varje tvätt också. Tvättar det tre gånger i veckan och en gång i veckan låter jag redkens all soft-inpackning sitta i, den är fantastisk! Dessutom sover jag med den och när jag vaknar har den torkat och håret är jättemjukt och fint. Annars tar jag ibland i en klick balsam i håret efter duschen och har som leave in, ingredienserna i leave in-balsam och vanligt är typ samma. Jag torkar håret med en microfiberdammtrasa (ok, här börjar mina knäppa tips) eller en kökshandduk, då det sliter mycket mindre än frotté. Och naturligtvis använder jag i stort sett aldrig värmeredskap.
Ibland kör jag oljeinpackning med olivolja eller kokosfett och när jag gör det, och även annars brukar jag sätta en soppåse över håret, en handduk ovanpå det och sova med det. Det blir varmt och fuktigt och mysigt för håret där inne... När man sedan sköljer ut oljan ska man ta schampoo innan vattnet och sedan tvätta som vanligt, då är det inte svårt att få bort!
Jag borstar eller kammar aldrig håret, det sliter en hel del. Men mitt hår har inte fått tovor sedan det var till midjan när jag var 6 så det är kanske lättare för mig än andra.
Sedan har jag på senare tid börjat äta tabletter för hår, naglar och hud från dermoshop och jag inbillar mig att mitt hår mår lite bättre av dem i alla fall.
Andra matgrejer man kan ha i inpackning:
kakao (för brunetter, ger lite brun färg ej för blondiner! Blanda ihop det med vätska ordentligt, annars är det kakaopulver i hela badrummet... Majonäs (låter äckligt men det innehåller en massa protein som är bra för skadat hår) Ägg (innehåller också protein) Öl (innehåller b-vitamin och gör håret glansigt) Honung Tidigare har jag kört med balsammetoden (läs mer på lockig.se) och det var jättebra för håret men min hårbotten mådde inte så bra av det. Dock funkar det för många så jag rekommenderar verkligen alla att testa!
Så, dela nu med er av era tips och rutiner!