• förlovadflicka

Stora hårskötseltråden!!

(Döpte den till "stora" för då är det nog många som läser, haha!)

Undrar om det finns några mer hårnördar där ute än jag som vill dela med sig av tips och råd! Gärna budgetvarianter också, jag är barnsligt förtjust i konstiga hemmakurer!
    Själv har jag ganska grovt hår som är väldigt torrt i sig själv. Därför använder jag tresemmes schampoo och balsam för torrt hår (det jag har råd med för tillfället) och så använder jag en inpackning från scandinavian formula varje tvätt också. Tvättar det tre gånger i veckan och en gång i veckan låter jag redkens all soft-inpackning sitta i, den är fantastisk! Dessutom sover jag med den och när jag vaknar har den torkat och håret är jättemjukt och fint. Annars tar jag ibland i en klick balsam i håret efter duschen och har som leave in, ingredienserna i leave in-balsam och vanligt är typ samma. Jag torkar håret med en microfiberdammtrasa (ok, här börjar mina knäppa tips) eller en kökshandduk, då det sliter mycket mindre än frotté. Och naturligtvis använder jag i stort sett aldrig värmeredskap.
    Ibland kör jag oljeinpackning med olivolja eller kokosfett och när jag gör det, och även annars brukar jag sätta en soppåse över håret, en handduk ovanpå det och sova med det. Det blir varmt och fuktigt och mysigt för håret där inne... När man sedan sköljer ut oljan ska man ta schampoo innan vattnet och sedan tvätta som vanligt, då är det inte svårt att få bort! 
    Jag borstar eller kammar aldrig håret, det sliter en hel del. Men mitt hår har inte fått tovor sedan det var till midjan när jag var 6 så det är kanske lättare för mig än andra.
    Sedan har jag på senare tid börjat äta tabletter för hår, naglar och hud från dermoshop och jag inbillar mig att mitt hår mår lite bättre av dem i alla fall.
    Andra matgrejer man kan ha i inpackning:

kakao (för brunetter, ger lite brun färg ej för blondiner! Blanda ihop det med vätska ordentligt, annars är det kakaopulver i hela badrummet... Majonäs (låter äckligt men det innehåller en massa protein som är bra för skadat hår) Ägg (innehåller också protein) Öl (innehåller b-vitamin och gör håret glansigt)  Honung Tidigare har jag kört med balsammetoden (läs mer på lockig.se) och det var jättebra för håret men min hårbotten mådde inte så bra av det. Dock funkar det för många så jag rekommenderar verkligen alla att testa! 

Så, dela nu med er av era tips och rutiner!  
  • Svar på tråden Stora hårskötseltråden!!
  • TheD
    kakao (för brunetter, ger lite brun färg ej för blondiner! Blanda ihop det med vätska ordentligt, annars är det kakaopulver i hela badrummet... Majonäs (låter äckligt men det innehåller en massa protein som är bra för skadat hår) Ägg (innehåller också protein) Öl (innehåller b-vitamin och gör håret glansigt)  Honung Har aldrig provat något av detta.....hm.

där det står ägg läste jag älg... Blev lite fundersam men sen när jag läste en andra gång så ;)

Tresemmes är bra. har handlat det när man har fått balsm och aschampo för priset av ett och sen även schampo + hårinpackning :D Och då är det ju dessa stora flaskor..snarare dunkar! För 89 kr tror jag det är.
  • förlovadflicka
    TheD skrev 2011-03-24 22:57:44 följande:
    kakao (för brunetter, ger lite brun färg ej för blondiner! Blanda ihop det med vätska ordentligt, annars är det kakaopulver i hela badrummet... Majonäs (låter äckligt men det innehåller en massa protein som är bra för skadat hår) Ägg (innehåller också protein) Öl (innehåller b-vitamin och gör håret glansigt)  Honung Har aldrig provat något av detta.....hm.

där det står ägg läste jag älg... Blev lite fundersam men sen när jag läste en andra gång så ;)

Tresemmes är bra. har handlat det när man har fått balsm och aschampo för priset av ett och sen även schampo + hårinpackning :D Och då är det ju dessa stora flaskor..snarare dunkar! För 89 kr tror jag det är.
    Haha, det är mycket protein i älg också tror jag :P
    Ja, man får mycket för pengarna, tar flera månader för mig att göra slut på de där flaskorna!  
  • Aleta

John Friedas Brilliant Brunette Shine Shock efter hårtvätten!
    Det är mitt lyxande. Håren blir så glansigt och mjukt. Synd att det är så svårt att få tag på i Sverige.
    (Jag har gärna John Friedas schampoo och balsam också, just nu testar jag Liquid Shine Illuminating.)
    Någon gång kanske jag testar deras Color Glaze också.

Jag vet att det finns varianter för blont hår, men de har jag inte testat eftersom jag inte är blond.

Tipset med andra handdukar än frotté ska jag genast ta åt mig!
    Jag borstar eller kammar aldrig håret om det är vått, för det sliter hemskt mycket. Man borsta måste jag, annars blir det tovigt.

• TheD

Jag försöker så gott morgonhumöret vill borsta/kamma håret innan duschen! Läste det nyligen att det är att öredra men ja...det vet jag inte.

Sen använder jag  värmeskyddande spray vid hårtorkning och solning. Så somras användes det mycket när jag jobbade utomlands. Men det doftar väldigt gott :) Det är ALLTID ett plus! Gnugga/spraya in något som stinker apa är ju inte så lockande direkt Flört

• J och J

KUL TRÅD!

jag kör balsammetoden! har gjort det i två år minst. 
    tycker det funkar bra för mig. inget problem med hårbotten.
    min blivande provade men han fick massa mjäll.

duschar håret var femte dag kanske. och ibland en bara tvätta håret med vatten däremellan.

en två gånger per år tvättar jag antingen med schampoo eller bikarbonat för att få ut gojs om jag haft det.
    men använder typ aldrig gojs. 

låter alltid mitt hår lufftorka. kramar ur det lätt med handduk.
    sover i fläta. sliter mindre o tjorvar inte ihop sig lika lätt. har långt hår. 

ett fantastiskt tips för torra hårtoppar!
    olja. olivolja är lite tungt.
    jag använder jojoba olja.
    ta några droppar i handen o smeta ihop
    sen dra det längs med hårtopparna.
    brukar göra när håret fortfarande är fuktigt och vid behov.
    det håller topparna fina.
    som i mitt fall annasrs blir torra. oljan från hårbotten räcker som inte hela vägen ner.

hårinpackning med kokossmör kan jag också tipsa om!
    inte kokosfett utan kokosolja sånt man kan köpa på hälsokost typ. 

skölja håret med kallt vatten sist är bra. sluter håret igen.
    och skölja me lite citron i kallt vatten eller äppelvidervinäger o vatten.
    återställer hårets balans 

jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • förlovadflicka
    Aleta skrev 2011-03-25 04:08:59 följande:
    John Friedas Brilliant Brunette Shine Shock efter hårtvätten!
    Det är mitt lyxande. Håren blir så glansigt och mjukt. Synd att det är så svårt att få tag på i Sverige.
    (Jag har gärna John Friedas schampoo och balsam också, just nu testar jag Liquid Shine Illuminating.)
    Någon gång kanske jag testar deras Color Glaze också.

Jag vet att det finns varianter för blont hår, men de har jag inte testat eftersom jag inte är blond.

Tipset med andra handdukar än frotté ska jag genast ta åt mig!
    Jag borstar eller kammar aldrig håret om det är vått, för det sliter hemskt mycket. Man borsta måste jag, annars blir det tovigt.
    Det är väl inte svårt att få tag på? Finns på kicks, lindex mm i halmstad iaf :) Har också testat den, du menar den där som innehåller lite färg va? Den är faktiskt superbra, tror jag ska köpa den innan bröllopet och köra några gånger :) 
  • Aniara4

Jag kör också balsammetoden för att inte torka ut håret i onödan. Förut har jag alltid haft fet hårbotten och torra toppar. Jag har inte riktigt "kommit i ordning" med metoden än, måste fortfarande tvätta håret varannan dag för att det inte ska se flottigt ut. Fast om jag inte ska gå ut och träffa folk den tredje dagen struntar jag i det. Det händer att jag väntar fyra dagar, men då brukar håret inte vara vackert sista dagen! Jag hoppas att hårbotten ska fatta grejen till slut och sluta överproducera olja.

Tyvärr är det sjukt svårt att få tag på bra oparfymerat balsam, och jag är jätteallergisk mot parfym och får utslag direkt av alla parfymerade produkter.Jag tvättar med Neutral balsam, och tar sen Jessicurl Too Shea i topparna. Jag håller nästan aldrig på och stylar och fönar och fixar, men vid speciella tillfällen kan jag göra mitt vågiga hår lite självlockigt med hjälp av Jessicurls Rocking Ringlets, plus Confident Coils för att hålla ihop lockarna och undvika frizz. Stylingprodukter är ju också hopplöst att hitta oparfymerade annars...

Mikrofiberhandduk står på inköpslistan, men jag har inte lyckats komma mig för än. Samma sak med sidenörngott.

Det värsta jag vet är att gå till frisören. Här går man och är försiktig och gör allt för att undvika att slita på håret, så kommer ett "proffs" och drar och sliter och fönar och sprayar och geggar med ens stackars hår, och oparfymerade produkter har de förstås aldrig hört talas om. Jag ser numera till att tvätta håret själv innan, och går jag till frisören i huset kan jag gå med blött hår direkt hemifrån. De brukar tycka det är lite tråkigt att inte få gegga och föna på slutet, men kunden har alltid rätt, eller?

• förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-03-25 12:07:51 följande:
    Jag kör också balsammetoden för att inte torka ut håret i onödan. Förut har jag alltid haft fet hårbotten och torra toppar. Jag har inte riktigt "kommit i ordning" med metoden än, måste fortfarande tvätta håret varannan dag för att det inte ska se flottigt ut. Fast om jag inte ska gå ut och träffa folk den tredje dagen struntar jag i det. Det händer att jag väntar fyra dagar, men då brukar håret inte vara vackert sista dagen! Jag hoppas att hårbotten ska fatta grejen till slut och sluta överproducera olja.

Tyvärr är det sjukt svårt att få tag på bra oparfymerat balsam, och jag är jätteallergisk mot parfym och får utslag direkt av alla parfymerade produkter.Jag tvättar med Neutral balsam, och tar sen Jessicurl Too Shea i topparna. Jag håller nästan aldrig på och stylar och fönar och fixar, men vid speciella tillfällen kan jag göra mitt vågiga hår lite självlockigt med hjälp av Jessicurls Rocking Ringlets, plus Confident Coils för att hålla ihop lockarna och undvika frizz. Stylingprodukter är ju också hopplöst att hitta oparfymerade annars...

Mikrofiberhandduk står på inköpslistan, men jag har inte lyckats komma mig för än. Samma sak med sidenörngott.

Det värsta jag vet är att gå till frisören. Här går man och är försiktig och gör allt för att undvika att slita på håret, så kommer ett "proffs" och drar och sliter och fönar och sprayar och geggar med ens stackars hår, och oparfymerade produkter har de förstås aldrig hört talas om. Jag ser numera till att tvätta håret själv innan, och går jag till frisören i huset kan jag gå med blött hår direkt hemifrån. De brukar tycka det är lite tråkigt att inte få gegga och föna på slutet, men kunden har alltid rätt, eller?
    Jag köpte tre microdammtrasor på maxi nyligen för tio kronor styck- ett tips! Sedan har jag ibland, istället för sidenörngott, kört med silkiga pyjamasjackor runt kudden :D 
  • perfektionista

Om man har torrt och slitet hår så bör man göra inpackning vid varje hårtvätt. Vill man vara riktigt avancerad så använder man en leave-inprodukt efteråt.

Jag kör Redkens produkter. Scahmpon som är bra är Extreme och Smooth down. Inpackningen som är bäst är Butter treat. Också den från Smooth downserien. Som leave-inprodukt använder Jag Anti-snap.

Om man har mycket pengar att lägga på hårvård så kan man investera i Philip B Russian amber schampo. Det är dyrt, men det är vligt bra för slitet hår. Man behöver inte använda det varje gång, utan  kanske varanan eller till och med var tredje gång. Kanske ännu mer sällan. Man får känna efter.

Självklart är det bra att låta håret lufttorka och använda så lite fön som möjligt. Särskilt om man kommer att plattånga håret. Om man vill skynda på så kan man föna det halvtorrt och sedan låta det självtorka klart. Bättre än att föna det helt torrt. Använd ALLTID värmeskyddande produkter, även om du bara ska föna lite.

Man kan torka håret med en frottehandduk, men man ska inte rufsa om i håret, utan bara pressa med handduken. Använd en väldigt glestandad kam eller borste när håret är blött. Blött hår går av jättelätt.

Svar på tråden Stora hårskötseltråden!!