• jkbr

knäböja under vigsel?

Knäböjer man under vigsel ?
    min blivande vill inte göra det kan man slippa?
    någon som vet?

• Svar på tråden knäböja under vigsel?
  • Kjell Präst

Det normala är att man gör det (under kyrklig vigsel förstås), om man inte har särskilda skäl

• jkbr

Han tycker det känns konstigt, han tror inte på gud ,men väljer kyrkan för att den är så viktig för mig.
    Är det tillräckligt bra skäl ?

• In Wonderland

Det tror jag inte att det är. Tror att skälen måste vara fysiska, men kan ha fel.

• Emblas Mamma

Men va?? Har aldrig sett förr! Jag tänker då inte knäböja! Trodde det var något katolskt eller nått! Men nej, har aldrig sett detta på ett vanligt svenskt bröllop i kyrka!

• Kjell Präst
    jkbr skrev 2011-03-25 08:57:07 följande:
    Han tycker det känns konstigt, han tror inte på gud ,men väljer kyrkan för att den är så viktig för mig.
    Är det tillräckligt bra skäl ?
    Jag tycker inte att det är tillräckliga skäl, men andra präster kan resonera annorlunda.
  • Kjell Präst
    Emblas Mamma skrev 2011-03-25 09:30:12 följande:
    Men va?? Har aldrig sett förr! Jag tänker då inte knäböja! Trodde det var något katolskt eller nått! Men nej, har aldrig sett detta på ett vanligt svenskt bröllop i kyrka!
    Som sagt, under förbönsmomentet hör det till att brudparet knäböjer, men det finns undantag. Prästen avgör om man ska göra undantag eller ej.
  • MeahJ
    Emblas Mamma skrev 2011-03-25 09:30:12 följande:
    Håller nog med dig där, iof har jag bara varit på 4 bröllop tidigare.
    Men ingen av dem har knäböjt under vigseln.
    Att tillägga är att alla bröllop har varit i olika städer så samma präst var det inte.
  • jkbr

jag vill inte heller ha med det där om att gud skapade man och kvinna till äktenskapet nu när vi är så morderna och tillåter homosexuelle äktenskap så tycker inte jag att det passar, det låter så gammalt kan man ta bort det eller byta ut det? man kan väl ändå inte ha det om man är två kvinnor eller män? ( vi är man och kvinna men jag tycker ändå det låter dumt)

• Sarah

Hoppas verkligen inte att man behöver det! Jag KAN inte knäböja i min kläning

Svar på tråden knäböja under vigsel?