Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

knäböja under vigsel?

Men va?? Har aldrig sett förr! Jag tänker då inte knäböja! Trodde det var något katolskt eller nått! Men nej, har aldrig sett detta på ett vanligt svenskt bröllop i kyrka!

• Emblas Mamma
    kandersson174 skrev 2011-03-25 13:34:44 följande:
    Gift er borgerligt istället alla ni som tycker det är så hemskt att knäböja!

Har svårt att tro att det är så många vigslar där man "sluppit" knäböja, tror mer på att man faktiskt inte tänker på att det sker.
    Det är väl inte bara att gifta sig borgligt?
    För det första ser det i min mening oerhört löjligt ut att knäböja, och jag har ALDRIG varit med om detta under något bröllop jag gått på!
    Och nej, det är inte bara som vi inte tänkt på det. Har till och med gått igenom min mammas och min kompis bröllop på film nu för att se om det fanns knäböjning!
    Och ICKE!

Jag behöver inte knäböja för att visa att jag tror på gud.
    Fattar inte ens varför man gör det?

Rent ut sagt löjligt!
    Jag tror på Gud och är stolt över det - men för de behöver jag inte knäböja ! ! !
    Varför skrev någon att det ska ha att göra med om man är heterosexuell?
    I så fall är det ännu löjligare eftersom homosexuella får gifta sig i kyrkan idag...! Alltså borde dom ta bort knäböjning om det nu så är fallet..!

Eftersom jag aldrig sett det i vår kyrka håller nog vår präst med om hur löjligt det måste se ut...
    så otroligt skönt med andra ord!
  • Emblas Mamma
    annicka skrev 2011-03-25 14:51:01 följande:
    Jag ska börja med att säga att jag har absolut inget emot att paren vill ha sin vigselceremoni på ett visst sätt - jag och min blivande man har också önskemål (obs, inte krav, utan önskemål)

MEN

Jag blir så trött på att läsa att par säger att "si tänker vi inte göra", "så tänker vi inte göra" och "vi kräver att det är såhär blabla". En kyrklig vigselakt går (standardmässigt) till på ett visst sätt - följer en mall så att säga. Prästen ansvarar för akten och de delar som ingår i den och det är i samråd med honom/henne som paret kan lägga till/ta bort/ändra saker om prästen tycker att det är ok.

Jag tycker att om paret i fråga inte kan enas med prästen om hur akten ska genomföras, så är det upp till dem att leta efter en annan präst (som KANSKE ser annorlunda på saken) eller välja en annan typ av ceremoni där de medges ha ett större inflytande över utformningen.

(Detta är inte direkt riktat mot TS, utan mer en allmän kommentar i ämnet, då jag upplever att många par tror att de har 100% bestämmanderätt avseende vigselakten.)
    Och som sagt så säger jag återigen att knäböja finns inte inom min vigsel,
    då letar jag hellre en annan präst!
    Och som jag även påpekat så verkar det inte finnas ens möjlighet för prästen att neka detta då han har vigt hur många andra brudpar som helst utan knäböjning - så det är helt och hållet mitt eget val att vägra det och det kan jag säga här med!

Det finns mycket värre saker man kan vägra i vigselakten och det gör inte vi.
    Jag kan gå med på allt annat. Men någon knäböjning blir det inte!

Och tycker om det nu skulle vara så att knäböjning är till för MAN och KVINNA, tycker du då det är rätt att ha det kvar då homosexuella par gifter sig i kyrkan?
    det tycker inte jag!
  • Emblas Mamma
    Moster Stina skrev 2011-03-25 16:13:31 följande:
    Men vad är det som ser så "löjligt ut" med knäböjning? (Nej det är inte TS som kallade det så)

Jag är bara nyfiken!
    Har varit på flera bröllop och har aldrig tänkt på att det skulle se dumt ut.
    Snarare väldigt högtidligt och vördnadsfullt.

Men det är klart att vi kan ha olika uppfattning.
    Men det jag undrar hur man nu kan veta att man tycker det ser jättelöjligt ut om man aldrig sett det på något bröllop?
    Jag har sett bilder och film på youtube,
    men aldrig på riktigt bröllop jag varit på.

Jag tycker det ser löjligt ut eftersom jag aldrig sett det på riktigt bröllop innan och trodde bara det var något man gjorde inom en annan religion eller sekt..
    Jag tycker bara inte det ser bra ut att stå på knä med klänning och allt.. Och jag ifrågasätter bara varför man över huvud taget gör det?
    Jag tror inte Gud tycker att jag måste knäböja inför honm för att lova min man evig kärlek, jag lovar den gärna i hans namn och i min tro, men jag vill inte göra något konstigt som jag aldrig sett innan..

Men jag antar att det kanske är olika var man bor då eftersom några bara har varit på bröllop där det förekommer och andra inte har sett det alls.
    Och det är väl lite så att man vill ha sitt bröllop som dom man har upplevt innan och har erfarenhet ifrån..
    Jag har ingen erfarenhet av knäböjning - det gör man bara inte i vår kyrka tydligen.. Eller så har man kanske lov att välja bort det.
    och jag kommer välja bort det :)
    Jag vill inte stå med långt släp och lång slöja och grejer och knäböja! Hjälp! En till sak man måste öva som tusan på! Undra om klänningen bilr dammig?
    Nej, jag står över - för det vet jag att vi får för prellen :)

Tycker man visst kan ifrågasätta vissa saker.
    Jag kan undra varför man måste knäböja,
    jag har frågat vår präst om många saker som jag tycker är konstiga och frågar varför man gör så,
    jag kan få förståelse för det, men någon gång har det hänt att prästen nästan blir förvånad och håller med mig helt och hållet. Ja varför gör vi så?
    Det är bra att ifrågasätta saker, man ska inte bli lurad på vad som helst, men det är alltid roligt att höra varför och om man kan få en annan inblick.
    Hade vi inte ifrågasatt så hade vi fortfarande levt väldigt strängt i dagens läge..

Jag kanske inte alls har emot det när jag får en rimlig och bra förklaring!
  • Emblas Mamma

Skulel vara intressant nu att faktistk få ett svar på varför man knäböjer?
    Finns det inget vettigt svar på det så förstår jag inte vitsen :)
    Eftersom denna frågan har kommit upp innan och tydligen ingen kan svara så undrar jag ens om någon vet?

jag tycker som sagt det är intressant och hade gärna velat veta! :P

Svar på tråden knäböja under vigsel?