Moster Stina skrev 2011-03-25 16:13:31 följande:
Men vad är det som ser så "löjligt ut" med knäböjning? (Nej det är inte TS som kallade det så)
Jag är bara nyfiken!
Har varit på flera bröllop och har aldrig tänkt på att det skulle se dumt ut.
Snarare väldigt högtidligt och vördnadsfullt.
Men det är klart att vi kan ha olika uppfattning.
Men det jag undrar hur man nu kan veta att man tycker det ser jättelöjligt ut om man aldrig sett det på något bröllop?
Jag har sett bilder och film på youtube,
men aldrig på riktigt bröllop jag varit på.
Jag tycker det ser löjligt ut eftersom jag aldrig sett det på riktigt bröllop innan och trodde bara det var något man gjorde inom en annan religion eller sekt..
Jag tycker bara inte det ser bra ut att stå på knä med klänning och allt.. Och jag ifrågasätter bara varför man över huvud taget gör det?
Jag tror inte Gud tycker att jag måste knäböja inför honm för att lova min man evig kärlek, jag lovar den gärna i hans namn och i min tro, men jag vill inte göra något konstigt som jag aldrig sett innan..
Men jag antar att det kanske är olika var man bor då eftersom några bara har varit på bröllop där det förekommer och andra inte har sett det alls.
Och det är väl lite så att man vill ha sitt bröllop som dom man har upplevt innan och har erfarenhet ifrån..
Jag har ingen erfarenhet av knäböjning - det gör man bara inte i vår kyrka tydligen.. Eller så har man kanske lov att välja bort det.
och jag kommer välja bort det :)
Jag vill inte stå med långt släp och lång slöja och grejer och knäböja! Hjälp! En till sak man måste öva som tusan på! Undra om klänningen bilr dammig?
Nej, jag står över - för det vet jag att vi får för prellen :)
Tycker man visst kan ifrågasätta vissa saker.
Jag kan undra varför man måste knäböja,
jag har frågat vår präst om många saker som jag tycker är konstiga och frågar varför man gör så,
jag kan få förståelse för det, men någon gång har det hänt att prästen nästan blir förvånad och håller med mig helt och hållet. Ja varför gör vi så?
Det är bra att ifrågasätta saker, man ska inte bli lurad på vad som helst, men det är alltid roligt att höra varför och om man kan få en annan inblick.
Hade vi inte ifrågasatt så hade vi fortfarande levt väldigt strängt i dagens läge..
Jag kanske inte alls har emot det när jag får en rimlig och bra förklaring!