• jkbr

knäböja under vigsel?

Knäböjer man under vigsel ?
    min blivande vill inte göra det kan man slippa?
    någon som vet?

• Svar på tråden knäböja under vigsel?
  • Loche

Jag blir lite förbluffad inför denna diskussion! Är ni verkligen säkra på att ni varit på kyrkbröllop utan knäböjning??

På alla kyrkbröllop jag varit gäst har knäböjning ALLTID förekommit, hade inte en susning om att man ens kunde göra annorlunda. Och då talar jag om rätt många bröllop eftersom jag uppnåt mogen ålder. Flört

• annicka
    Emblas Mamma skrev 2011-03-25 14:53:51 följande:
    Och som sagt så säger jag återigen att knäböja finns inte inom min vigsel,
    då letar jag hellre en annan präst!
    Och som jag även påpekat så verkar det inte finnas ens möjlighet för prästen att neka detta då han har vigt hur många andra brudpar som helst utan knäböjning - så det är helt och hållet mitt eget val att vägra det och det kan jag säga här med!

Det finns mycket värre saker man kan vägra i vigselakten och det gör inte vi.
    Jag kan gå med på allt annat. Men någon knäböjning blir det inte!

Och tycker om det nu skulle vara så att knäböjning är till för MAN och KVINNA, tycker du då det är rätt att ha det kvar då homosexuella par gifter sig i kyrkan?
    det tycker inte jag!
    Haha, lugn Vännen! Jag har inte sagt någonting om att knäböjning skulle vara till för man och kvinna eller någonting om homosexualitet. Jag kärlek är något fantastiskt och vackert och att all kärlek är lika mycket värd :) 

Och som jag sa - jag och min fästman har också drömmar och önskemål om hur just vår vigselakt ska se ut. Vi kommer att träffa kyrkoherden om en knapp månad för att diskutera igenom det hela och se vilka önskemål som är möjliga att uppfylla och vilka vi måste hitta en kompromiss för, eller avstå från. Som sagt, prästen ansvarar för akten och är således den som har sista ordet :)
  • Moster Stina

Men vad är det som ser så "löjligt ut" med knäböjning? (Nej det är inte TS som kallade det så)

Jag är bara nyfiken!
    Har varit på flera bröllop och har aldrig tänkt på att det skulle se dumt ut.
    Snarare väldigt högtidligt och vördnadsfullt.

Men det är klart att vi kan ha olika uppfattning.
    Men det jag undrar hur man nu kan veta att man tycker det ser jättelöjligt ut om man aldrig sett det på något bröllop?

• Emblas Mamma
    Moster Stina skrev 2011-03-25 16:13:31 följande:
    Men vad är det som ser så "löjligt ut" med knäböjning? (Nej det är inte TS som kallade det så)

Jag är bara nyfiken!
    Har varit på flera bröllop och har aldrig tänkt på att det skulle se dumt ut.
    Snarare väldigt högtidligt och vördnadsfullt.

Men det är klart att vi kan ha olika uppfattning.
    Men det jag undrar hur man nu kan veta att man tycker det ser jättelöjligt ut om man aldrig sett det på något bröllop?
    Jag har sett bilder och film på youtube,
    men aldrig på riktigt bröllop jag varit på.

Jag tycker det ser löjligt ut eftersom jag aldrig sett det på riktigt bröllop innan och trodde bara det var något man gjorde inom en annan religion eller sekt..
    Jag tycker bara inte det ser bra ut att stå på knä med klänning och allt.. Och jag ifrågasätter bara varför man över huvud taget gör det?
    Jag tror inte Gud tycker att jag måste knäböja inför honm för att lova min man evig kärlek, jag lovar den gärna i hans namn och i min tro, men jag vill inte göra något konstigt som jag aldrig sett innan..

Men jag antar att det kanske är olika var man bor då eftersom några bara har varit på bröllop där det förekommer och andra inte har sett det alls.
    Och det är väl lite så att man vill ha sitt bröllop som dom man har upplevt innan och har erfarenhet ifrån..
    Jag har ingen erfarenhet av knäböjning - det gör man bara inte i vår kyrka tydligen.. Eller så har man kanske lov att välja bort det.
    och jag kommer välja bort det :)
    Jag vill inte stå med långt släp och lång slöja och grejer och knäböja! Hjälp! En till sak man måste öva som tusan på! Undra om klänningen bilr dammig?
    Nej, jag står över - för det vet jag att vi får för prellen :)

Tycker man visst kan ifrågasätta vissa saker.
    Jag kan undra varför man måste knäböja,
    jag har frågat vår präst om många saker som jag tycker är konstiga och frågar varför man gör så,
    jag kan få förståelse för det, men någon gång har det hänt att prästen nästan blir förvånad och håller med mig helt och hållet. Ja varför gör vi så?
    Det är bra att ifrågasätta saker, man ska inte bli lurad på vad som helst, men det är alltid roligt att höra varför och om man kan få en annan inblick.
    Hade vi inte ifrågasatt så hade vi fortfarande levt väldigt strängt i dagens läge..

Jag kanske inte alls har emot det när jag får en rimlig och bra förklaring!
  • jkbr

viktoria och daniel knäböjde  såg jag : ) 
    Det är min blivande som tycker det känns fel att knäböja när han inte tror på gud ,men han vill helst ha borgligt och jag vill helst ha kyrkligt och det blev så att det passade bäst med kyrkligt där vi ska vara ( finns ingen plats under tak att gifta sig på som vi tycker är fin nog)   Jag ska fråga prästen vad den tycker , se om det går, annars får jag väl släppa min dröm att giftas i kyrkan :)

• TheD

Vad jag kommer ihåg så är det väl alltid en process med knäböjning...? Men ni ska ju bara sätta knäna ner på kuddelen så det är inte att stå i 90 graders vinkel........

I mina ögon hör det till.....

• Oniq
    TheD skrev 2011-03-25 19:52:35 följande:
    Vad jag kommer ihåg så är det väl alltid en process med knäböjning...? Men ni ska ju bara sätta knäna ner på kuddelen så det är inte att stå i 90 graders vinkel........

I mina ögon hör det till.....
    Precis min mening. Det är inte att be till mecka direkt, snarare att 'slippa' stå hela tiden. Knäböjningen är så 'liten' att ni troligen  missat det då man bara sänker sig en liiiten bit ner till knäkuddarna.

Är mer förvånad över att folk missat detta ;)
  • Pinkgrape

Jag har ingen direkt åsikt om knäböjning. Jag vet inte heller ifall det är något som hör till, då jag inte varit på något bröllop sedan jag var typ 13år gammal.

Jag undrar dock, är det någon här som VET varför man gör det?

• Kattpoet

Alla bröllop som min mamma har haft hand om har haft knä böjning, alla bröllop utom ett jag har varit på har haft knäböjning, det är en del  av svenska kyrkans vigselordning, vägrar ni gift er borgligt då.

Väljer man att gifta sig  inom  en religion så får man ta  vad som kommer med det.

Och det bröllopet de inte knäböjde, ja  bruden hade en muskelsjukdom, hon var redigt ledsen att hon inte kunde göra det, men hade hon gjort det så hade hon haft väldigt svårt att ta sig upp stående igen och hon satt ner hela vigseln. 

• Biscuit

Känner mig också lite obekväm med att knäböja. Tänker mig att vi inte niger/bockar och knäböjer längre inom andra områden i samhället där det tidigare funnits vilket gör att det känns väldigt gammalmodigt.

• Nalinie

Vi skall knäböja vilken man gjort på alla andra vigslar vi varit både i vår stad men även i andra städer.
    Tycker det är en fin gest!

• TheD

Jag kan tycka det är synd att det inte finns någon artighet i det nuvarande samhället som att niga/bocka. Nu ska man ignorera damen med rullator som ska med bussen, elelr inte hålla upp dörren till den som efter dig. Själv håller jag upp dörren för barnvagnar, rullstolar och äldre för så ska det vara :) men självklart har egot en sidan som gör att "jag går" synd att du stod ivägen....

Men mot äldre har jag alltid respekt för det tycker jag är en självkklarhet. Som sagt, synd att vi inte är artigare mot varandra.....

• Pinkgrape
    TheD skrev 2011-03-25 23:59:27 följande:
    Jag kan tycka det är synd att det inte finns någon artighet i det nuvarande samhället som att niga/bocka. Nu ska man ignorera damen med rullator som ska med bussen, elelr inte hålla upp dörren till den som efter dig. Själv håller jag upp dörren för barnvagnar, rullstolar och äldre för så ska det vara :) men självklart har egot en sidan som gör att "jag går" synd att du stod ivägen....

Men mot äldre har jag alltid respekt för det tycker jag är en självkklarhet. Som sagt, synd att vi inte är artigare mot varandra.....
    Kunde inte hålla med dig mer.
  • Biscuit
    TheD skrev 2011-03-25 23:59:27 följande:

Så vad du säger är att man ska knäböja i kyrkan för att det är artigt? Men varför niger du inte då om du vill det? Om man vill hänga kvar i det gamla så är väl det helt okej på samma sätt som det borde vara helt okej att kyrkan utvecklade sina cermonier så att de hänger med samhället. Vilket jag tror de skulle vinna väldigt mycket på, men det är en helt annan tråd.

• Sebastiána
    Kjell Präst skrev 2011-03-25 08:49:40 följande:
    Det normala är att man gör det (under kyrklig vigsel förstås), om man inte har särskilda skäl
    Vår vigselpräst säger tvärtom, man behöver inte knäfalla men on vi väldigt gärna vill får vi göra det.
  • Biscuit

Det verkar helt klart råda delade meningar om detta även inom kyrkan, men det är väl bra då behöver ingen känna sig dum om de vill eller inte vill och kan ta upp det med sin egen präst.

• Emblas Mamma

Skulel vara intressant nu att faktistk få ett svar på varför man knäböjer?
    Finns det inget vettigt svar på det så förstår jag inte vitsen :)
    Eftersom denna frågan har kommit upp innan och tydligen ingen kan svara så undrar jag ens om någon vet?

jag tycker som sagt det är intressant och hade gärna velat veta! :P

• Pinkgrape
    Emblas Mamma skrev 2011-03-26 20:20:27 följande:
    Skulel vara intressant nu att faktistk få ett svar på varför man knäböjer?
    Finns det inget vettigt svar på det så förstår jag inte vitsen :)
    Eftersom denna frågan har kommit upp innan och tydligen ingen kan svara så undrar jag ens om någon vet?

jag tycker som sagt det är intressant och hade gärna velat veta! :P
    Jag var nyfiken på det, så jag frågade i denna tråden www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3865023.html
  • TheD
    Biscuit skrev 2011-03-26 19:48:31 följande:

Så vad du säger är att man ska knäböja i kyrkan för att det är artigt? Men varför niger du inte då om du vill det? Om man vill hänga kvar i det gamla så är väl det helt okej på samma sätt som det borde vara helt okej att kyrkan utvecklade sina cermonier så att de hänger med samhället. Vilket jag tror de skulle vinna väldigt mycket på, men det är en helt annan tråd.

Detta stycke har inget med kyrkan att göra :)
Svar på tråden knäböja under vigsel?