knäböja under vigsel?
Knäböjer man under vigsel ?
min blivande vill inte göra det kan man slippa?
någon som vet?
Knäböjer man under vigsel ?
min blivande vill inte göra det kan man slippa?
någon som vet?
Jag blir lite förbluffad inför denna diskussion! Är ni verkligen säkra på att ni varit på kyrkbröllop utan knäböjning??
På alla kyrkbröllop jag varit gäst har knäböjning ALLTID förekommit, hade inte en susning om att man ens kunde göra annorlunda. Och då talar jag om rätt många bröllop eftersom jag uppnåt mogen ålder.
Men vad är det som ser så "löjligt ut" med knäböjning? (Nej det är inte TS som kallade det så)
Jag är bara nyfiken!
Har varit på flera bröllop och har aldrig tänkt på att det skulle se dumt ut.
Snarare väldigt högtidligt och vördnadsfullt.
Men det är klart att vi kan ha olika uppfattning.
Men det jag undrar hur man nu kan veta att man tycker det ser jättelöjligt ut om man aldrig sett det på något bröllop?
viktoria och daniel knäböjde såg jag : )
Det är min blivande som tycker det känns fel att knäböja när han inte tror på gud ,men han vill helst ha borgligt och jag vill helst ha kyrkligt och det blev så att det passade bäst med kyrkligt där vi ska vara ( finns ingen plats under tak att gifta sig på som vi tycker är fin nog) Jag ska fråga prästen vad den tycker , se om det går, annars får jag väl släppa min dröm att giftas i kyrkan :)
Vad jag kommer ihåg så är det väl alltid en process med knäböjning...? Men ni ska ju bara sätta knäna ner på kuddelen så det är inte att stå i 90 graders vinkel........
I mina ögon hör det till.....
Jag har ingen direkt åsikt om knäböjning. Jag vet inte heller ifall det är något som hör till, då jag inte varit på något bröllop sedan jag var typ 13år gammal.
Jag undrar dock, är det någon här som VET varför man gör det?
Alla bröllop som min mamma har haft hand om har haft knä böjning, alla bröllop utom ett jag har varit på har haft knäböjning, det är en del av svenska kyrkans vigselordning, vägrar ni gift er borgligt då.
Väljer man att gifta sig inom en religion så får man ta vad som kommer med det.
Och det bröllopet de inte knäböjde, ja bruden hade en muskelsjukdom, hon var redigt ledsen att hon inte kunde göra det, men hade hon gjort det så hade hon haft väldigt svårt att ta sig upp stående igen och hon satt ner hela vigseln.
Känner mig också lite obekväm med att knäböja. Tänker mig att vi inte niger/bockar och knäböjer längre inom andra områden i samhället där det tidigare funnits vilket gör att det känns väldigt gammalmodigt.
Hittade en gammal tråd i ämnet: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m111387.html
Vi skall knäböja vilken man gjort på alla andra vigslar vi varit både i vår stad men även i andra städer.
Tycker det är en fin gest!
Jag kan tycka det är synd att det inte finns någon artighet i det nuvarande samhället som att niga/bocka. Nu ska man ignorera damen med rullator som ska med bussen, elelr inte hålla upp dörren till den som efter dig. Själv håller jag upp dörren för barnvagnar, rullstolar och äldre för så ska det vara :) men självklart har egot en sidan som gör att "jag går" synd att du stod ivägen....
Men mot äldre har jag alltid respekt för det tycker jag är en självkklarhet. Som sagt, synd att vi inte är artigare mot varandra.....
Så vad du säger är att man ska knäböja i kyrkan för att det är artigt? Men varför niger du inte då om du vill det? Om man vill hänga kvar i det gamla så är väl det helt okej på samma sätt som det borde vara helt okej att kyrkan utvecklade sina cermonier så att de hänger med samhället. Vilket jag tror de skulle vinna väldigt mycket på, men det är en helt annan tråd.
Det verkar helt klart råda delade meningar om detta även inom kyrkan, men det är väl bra då behöver ingen känna sig dum om de vill eller inte vill och kan ta upp det med sin egen präst.
Skulel vara intressant nu att faktistk få ett svar på varför man knäböjer?
Finns det inget vettigt svar på det så förstår jag inte vitsen :)
Eftersom denna frågan har kommit upp innan och tydligen ingen kan svara så undrar jag ens om någon vet?
jag tycker som sagt det är intressant och hade gärna velat veta! :P
Så vad du säger är att man ska knäböja i kyrkan för att det är artigt? Men varför niger du inte då om du vill det? Om man vill hänga kvar i det gamla så är väl det helt okej på samma sätt som det borde vara helt okej att kyrkan utvecklade sina cermonier så att de hänger med samhället. Vilket jag tror de skulle vinna väldigt mycket på, men det är en helt annan tråd.