Inlägg från: Biscuit |Visa alla inlägg
  • Biscuit

knäböja under vigsel?

Känner mig också lite obekväm med att knäböja. Tänker mig att vi inte niger/bockar och knäböjer längre inom andra områden i samhället där det tidigare funnits vilket gör att det känns väldigt gammalmodigt.

• Biscuit
    TheD skrev 2011-03-25 23:59:27 följande:
    Jag kan tycka det är synd att det inte finns någon artighet i det nuvarande samhället som att niga/bocka. Nu ska man ignorera damen med rullator som ska med bussen, elelr inte hålla upp dörren till den som efter dig. Själv håller jag upp dörren för barnvagnar, rullstolar och äldre för så ska det vara :) men självklart har egot en sidan som gör att "jag går" synd att du stod ivägen....

Men mot äldre har jag alltid respekt för det tycker jag är en självkklarhet. Som sagt, synd att vi inte är artigare mot varandra.....

Så vad du säger är att man ska knäböja i kyrkan för att det är artigt? Men varför niger du inte då om du vill det? Om man vill hänga kvar i det gamla så är väl det helt okej på samma sätt som det borde vara helt okej att kyrkan utvecklade sina cermonier så att de hänger med samhället. Vilket jag tror de skulle vinna väldigt mycket på, men det är en helt annan tråd.

• Biscuit

Det verkar helt klart råda delade meningar om detta även inom kyrkan, men det är väl bra då behöver ingen känna sig dum om de vill eller inte vill och kan ta upp det med sin egen präst.

Svar på tråden knäböja under vigsel?