• annelieljung

Vad kostar stora Kallor?

Var idag på en liten blomsterutställning av brudbuketter. Frågade då vad en bukett med 3-5 vita stora Kallor skulle kosta. Hon sa att Kallor i juni kostar runt 500 kronor styck. Är detta sant? Någon som har koll på detta?

• Svar på tråden Vad kostar stora Kallor?
  • Hoppe

Jag beställde nyligen min brudbukett som ska innehålla kallor och hon i butiken sa att de kostar över 100 kr under sommaren. Jag har inte alls koll på blommor iofs, men 500 lät galet dyrt.

• Liina86

Jag ska ha en brudbukett med långa kallor. Gifter mig 2 juli. Mina kostar en dryg hundring styck. Jag ska ha ca 10 st och med arbetet så går hela buketten på 1500

• bruden i skogen

Det har nog stor betydelse på vart du bor. Jag har precis frågat och runt 50-80:-/st skulle de gå på, det är i skåne.

• PremiumDark

500 kronor styck är helt osannolikt. De skulle vara i guld isåfall. :D

Däremot är kallor väldigt dyra blommor, så räkna med 100-200 kronor för att vara på den säkra sidan.
    Var bor du? :)

• passionsblomman

Ursäkta men va?!?
    Nog för att det finns kallor i allt från längderna 25-30 cm och så riktigt stora som har meterlånga stjälkar. Och visserligen växlar priser över säsong. Men du ska väl inte ha kallor lika långa som du själv eller?
    För det som i brudsammanhang pratas om som stora kallor borde väl röra sig om sisädär 60 cm som max, eller vad är det för storlek du frågat om?

Och man får ofta förklara för brudar att "bara några kallor med t band" faktiskt i ren material (blom-) kostnad handlar ibland om rätt mycket pengar. 165-200/st skulle jag kunna tänka mig, men 500/st, det har jag aldrig hört talas om. Du tror inte du hörde fel och att hon menade för allihop?

Fast det har kanske hänt något på Kalla-fronten som jag totalt missat...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • annelieljung

Tack för alla svar, skönt att höra att även ni tycker 500 låter galet mkt. Bor endast 10 mil från Stockholm så de ska ju inte flygas till norrland eller så.

Jag frågade fler gånger om detta var möjligt och enligt henne så kostar de  150 vid jul.

Jag går helt enkelt till en annan florist. Betalar gärna för en fin bukett men kite rim och reson måste det vara.

• A loves A

När jag pratade med en florist i Stockholm så sa hon att de kostar mellan 40 - 90 beroende på längd. Men det var nu i vår. Men 500:- tror jag inte på.

• c4trin

Varit runt och frågat lite också, de har sagt att de kostar olika beroende på säsongen och skörden men mellan 60 och 80 (100 i extremfall) för de längsta.
    De sa dessutom att de inte vet redan nu hur mycket de kostar i juni, för de beror på så mycket. Jag hade gått till en annan florist om jag vore du!

• Millemoj

ca 35-40 kronor för mediumlängd i en blomsteraffär i Malmö. De beställer hem styckvis och ej i buntar. Sjuuukt billigt, tycker jag!

• passionsblomman
    Millemoj skrev 2011-03-28 19:51:26 följande:
    ca 35-40 kronor för mediumlängd i en blomsteraffär i Malmö. De beställer hem styckvis och ej i buntar. Sjuuukt billigt, tycker jag!
    Vaddå "de beställer hem styckevis"? Vad menar du?
    Jag kan garantera dig att det inte går att köpa blommor i grossistled annat än buntvis.
    Bara minutled-dvs ut ur butik, kan man köpa enstaka blommor.

Jag kan vidare försäkra dig om att vi knappast talar om samma längd och kvalité här. Man kan inte sälja en vara för lägre pris än den kostat, och de finaste kallorna kostar väldigt mycket även för floristen.
    OM någon säljer Kallor som är en meter långa och har 20 cm lång blomkalk, för 35 kr, då är det hög tid att bli riktigt misstänksam och granskea den verksamheten närmre.
    Jag skulle tro att du snarare pratar om Kallor som med blomma och allt är ca 25-30 cm höga.
    Även om Malmö är extremt billiga på blommor med anlednináv de korta transporterna och därmed låga fraktkostnader från Holland.

Det är ingen idé att prata om vad små "icarosor" tex kostar i samma andetag som vad en 90 cm lång ros med 15 cm diameter på blomman kostar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vad kostar stora Kallor?