Inlägg från: Millemoj |Visa alla inlägg
  • Millemoj

Vad kostar stora Kallor?

ca 35-40 kronor för mediumlängd i en blomsteraffär i Malmö. De beställer hem styckvis och ej i buntar. Sjuuukt billigt, tycker jag!

• Millemoj
    passionsblomman skrev 2011-03-29 14:50:14 följande:
    Vaddå "de beställer hem styckevis"? Vad menar du?
    Jag kan garantera dig att det inte går att köpa blommor i grossistled annat än buntvis.
    Bara minutled-dvs ut ur butik, kan man köpa enstaka blommor.

Jag kan vidare försäkra dig om att vi knappast talar om samma längd och kvalité här. Man kan inte sälja en vara för lägre pris än den kostat, och de finaste kallorna kostar väldigt mycket även för floristen.
    OM någon säljer Kallor som är en meter långa och har 20 cm lång blomkalk, för 35 kr, då är det hög tid att bli riktigt misstänksam och granskea den verksamheten närmre.
    Jag skulle tro att du snarare pratar om Kallor som med blomma och allt är ca 25-30 cm höga.
    Även om Malmö är extremt billiga på blommor med anlednináv de korta transporterna och därmed låga fraktkostnader från Holland.

Det är ingen idé att prata om vad små "icarosor" tex kostar i samma andetag som vad en 90 cm lång ros med 15 cm diameter på blomman kostar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ägaren till butiken sade till mig att hon säljer dem styckvis till mig för 35-40 kronor. hur hon beställer hem dem vet jag inte men hon gav mig iaf det försäljningspriset.  Sen vad hon köper in dem för är helt ointressant för min del... Sen sade jag inte att det var meterlånga kallor utan i mediumstorlek - inte heller 25-30cm korta.

Sen var det så att TS frågade om priser på vita kallor och jag svarade därför vilket pris jag fått. Givetvis beror ju priset på kvaliten på blommorna - men om man inte tvunget vill ha svindyra blommor vars enda uppgift är att vara fina en dag - så finns det andra alternativ än blommor för 100.- stycket.
  • Millemoj
    passionsblomman skrev 2011-03-29 18:53:33 följande:
    Fast du skrev ju "hon beställer dem styckevis" och det var det jag undrade vad du menade med. Du menade alltså inte det utan "hon säljer dem styckevis"-vilket hon såklart gör, eftersom det är så man säljer blommor i butiksled. Då förstår jag bättre.

Vad jag menar med att jämföra rätt saker, är att så länge ingen nämner VAD för Kallor, dvs vilken längd/storlek det gäller, så blir ju svaren helt ointressanta. "Mediumlängd" kan nog innebära ganska olika beroende på vem som läser.
    Dessa skulle iaf vara ca 40-50cm långa med blomma och allt. När jag frågade om hon beställde hem dem i buntar om 10 blommor eller hur det var svarade hon att hon beställde inte i buntar utan styckesvis. Så jag som vill ha 7 kallor i buketten och 1 kalla till min blivande tänkte så beställa en bunt med 10 styck, men hon påstod att hon endast köpte hem det exakta antalet jag ville ha.

I Malmö finns det många stora grossistfirmor och eftersom denna kvinnan haft sin butik i snart 30 år skulle jag kunna tänka mig att hon köper in lite hur hon vill, eftersom hon är en stor och viktigt kund för grossisterna. Bara för det betyder det inte att hennes företag är skumt och bör granskas som du tidigare skrev.
    passionsblomman skrev 2011-03-29 18:53:33 följande:
    Vad vi alla dock ganska sannolikt borde kunna var överens om, är att de svindyra rimligen är bra mycket större än de som i din hemmabutik kostar 30-40 kr.
    Säkerligen är de svindyra kallorna större, längre, finare och på alla sätt bättre - men det kan ändå vara av intresse för TS att priserna kan skilja sig väldigt mycket om man kan tänka sig att inte ha kallor av ovannämnd standard.
  • Millemoj
    passionsblomman skrev 2011-03-29 20:07:59 följande:
    Om du hela tiden tänker välja att misstolka och missförstå vad jag skriver och menar, är det nog rätt meningslöst att fortsätta samtalet känner jag.

Jag har aldrig sagt att man ska granskas för att man påstår sig köpa styckevis. Jag påstår att är något lite väl billgt-dvs för bra för att vara sant, så är det ofta så också.
    Det i sin tur innebär att billigast kanske inte alltid är bäst-ens för kunden i långa loppet, då oseriös verksamhet inte gynnar någon bransch och inte heller ett land i stort.

Om jag som florist tex arbetear i en butik där de säljer blommorna skitbilligt, men jag får ingen anställningstrygghet, svart lön och usla villkor, så bidrar den butikens kunder till något jag hoppas de flesta vill undvika. 
    Precis som den som går och klipper sig bör begripa att man faktiskt inte kan konkurrera ärligt med priser som ligger på någon hundralapp för en klippning. Det är DET jag menar med att granska, analysera och vara lite vaken över saker och ting. När det kommer till just blommor verkar många tro att det är priserna på torget på lördag eftermiddag i stockholm som är de egentligt rimliga. När det i själva verket mest är ett sätt för torgarna att få iväg det som annars blir deras sopor, och som de måste betala för att göra sig av med. 

Hur stor kund man är eller hur länge man haft sin butik spelar noll roll för hur grossistled ser ut-kan du tro mig om jag säger att jag jobbat i båda leden? Hon tänker inte sälja buntar till dig, utan enstaka blommor i det exakta antal du väljer-fine.
    Jag ser inte att det är vad trådens huvudfråga är, så det kanske kan lämnas därhän?

Fortfarande är mitt budskap att man inte kan jämföra priser utan att också veta vilken kvalité man jämför. Det är mycket svårt att göra för privatkunden via  ett internetforum.
    Eh, förstår inte ens vart du vill komma med detta?  Hur du får detta till att handla om en fråga om anställningstrygghet... Ja ja orkar inte dividera om något sådant här, ger mig ingenting. Ville bara skriva om min upplevelse till TS och sedan förklara hur det låg till i mitt fall när du ifrågasatte, inte starta en diskussion utan ände. Och dessutom - vem har pratat om torgförsäljning - helt irrelevant i sammanhanget.
  • Millemoj
    passionsblomman skrev 2011-03-30 12:38:01 följande:
    Priser har i allra högsta grad med anställningstrygghet, arbetsvillkor och ärlig eller oärlig kinkurrens att göra. Det gäller allt som köps och säljs på alla marknader. det borde verkligen inte vara någont konstigt att tala om i en tråd där man pratar om och i den här tråden också ifrågasätter ett uppgivet pris.

Jag försöker påvisa olika faktorer som spelar roll för prissättningen-och vart jag vill komma med det, är att ge en hjälp på vägen till att förstå vad saker kostar och varför. det har jag gjort på BT i flera år.

Det brukar sällan vara någon svårighet att göra sig förstådd, och folk brukar vara glada för hjälpen, bla då det är en vanligt spridd myt att "så fort man säger bröllop blir det dyrare".
    Men det är också vanligt att man får för sig att de dyrare floristerna alltid är de som är "hutlösa". När det kanske är precis tvärtom. Det hutlösa kan istället vara att sätta priser långt under det rimliga, medan man själv ändå tjänar, för att man tex inte ger sin personal avtalsenliga löner. Det tåls att berättas oom och belysas. Särskilt i branscher med bevisat mycket svarthandel, som blomsterbranschen, frisör, taxi osv.

Du behöver inte göra detta till en diskussion utan ände, men det hade varit uppfriskande om du kunde tagit till dig vad det faktiskt var jag frågade deig från början. Hela den funderingen uppstod ur att du formulerade dina upplysningar rätt oklart. Det är inget illa menat att man frågar vad någon menar med ett inlägg.

Samtalen om priser och oilka infallsvinklar på det, pågår förresten hela tiden och exempel som inte direkt berör exakt något du har skrivit är fullt tillåtet-och kan vara väl så relevant.

Att hamna i tidernas tjafs med dig, är det verkligen ingen vits med-och jag tycker ärligt talat att du själv känns rätt snarstucken, och helt ointresserad av att förstå vad jag menar.

Att samtala och vrida och vända på en sak, kan vara både nyttigt, motiverat och nödvändigt, men det kräver någon slags ömsesidighet. Jag drar ett streck här.

--------------------------------------streck------ -------------------------------------------------- ----------------
    Handlar inte om att jag inte förstår vad du menar, det gör jag.  inte heller har jag tagit illa upp av dina frågor och utläggningar i ämnet, sådant bekommer mig inte direkt.

Jag har endast ett behov av att förklara mina upplevelser så att andra förstår , inte för att säga emot dig - det har jag ingen anledning att göra. Som jag sade tidigare, det ger mig ingenting - helt meningslöst!
  • Millemoj
    passionsblomman skrev 2011-03-30 13:14:12 följande:
    Och om du förstår så väl vad jag menar och undrar, varför behöver du då göra inlägg i stilen med "eeh jag förstår inte ens...." Antingen förstår du väl, eller inte?

Du sa att du inte förstod anställningstrygghetsvinkeln när det kommer till prissättning. Inte varför man skulle behöva granska ett företag som är lite väl billiga för att verka sanna heller. Jag förklarar varför.

Nu säger du att du förstått allt det från början?

Men vad bra. Då förstod du ju vart jag ville komma då. Nice.
    Jodå, visst förstår jag att antsällningstrygghet, löner och välbefinnande på en arbetsplats hör samman med prissättning, och att företag som inte upprätthåller svenska lagar och kollektivavtal bör kollas upp - däremot förstår jag inte varför tråden ska komma att handla om detta bara för att jag har blivit given ett bra pris på blommor.

Jag förstår att du brinner för dessa frågor eftersom du är florist själv - även jag vill att saker och ting ska gå rätt till på de ställen jag handlar och är kund/gäst. Malmö är en stad där det finns en hel del florister och konkurrenter runt omkring staden, även i Köpenhamn - därför måste floristerna här ha väldigt konkurrenskraftiga priser - för att verksamheten ska gå runt.

Jag ber om ursäkt till dig TS för att vi har tagit upp så mycket av din tråd för att tala om något som du inte ens efterfrågat. Sorry!

Till Passionsblomman - jag tror att du missuppfattat en hel del vad jag har försökt säga och viss irritation har uppstått. Det beklagar jag, verkligen. Detta ska vara ett forum där vi förebereder och talar om något roligt, vårt bröllop och allt som hör där till - men ibland går vi för långt, helt i onödan. Svårt att uttrycka sig så att alla förstår och inte missuppfattar en i ett internetforum.
  • Millemoj
    passionsblomman skrev 2011-03-30 16:31:21 följande:
    Millemoj, jag tycker vi stryker ett streck, börjar om och går vidare helt enkelt. Jag tror inte någon av oss är någon bråkstake och det finns inget att vinna på gnatande. Oavsett vem som missförstått vad, så lämnar vi det därhän tycker jag.

Jag vet att Malmö är en rätt unik ort i landet, just med närheten till Danmark och Holland. och jag vet att de både har himmelsvitt lägre priser från sina grossister och lägre utpriser än resten av landet. Så som det naturligt blir med ett 120 mil långt land, i en tid där transporter kostar multum.
    Låter fint!
Svar på tråden Vad kostar stora Kallor?