• Millemoj

Ställa in bröllopet?

Har inte varit med om detta själv... I ala fall inte i det förhållande jag lever i nu, med min fästman. Det enda jag kan säga är att du verkligen, verkligen måste rannsaka dig själv, dina känslor och ditt förhållande. Det är inte sunt att stanna i ett förhållande eller gifta sig för den delen om man inte är med i förhållandet helhjärtat.

Är det så att dina känslor inte längre är av det romantiska slaget och du på något sätt önskar dig en annan partner (om än bara för stunden) kanske du och din sambo borde avblåsa bröllopet och kanske även avsluta ert förhållande.

Tror inte att det bara är en fråga om "kalla fötter" utan snarare att du är osäker på dina känslor. Och om du är det är det inte (enligt mig) rättvist mot din sambo at fortsätta som innan och inte tala om det. Jag hade inte velat gifta mig med någon som typ fantiserar om någon annan eller önskar att "något ska hända" med en jobbkompis.

Hoppas du kommer till rätta med dina känslor!

• Millemoj
    AndLisa skrev 2011-03-27 18:15:08 följande:

Det är precis dessa tankar jag brottas med. Antingen är det bara kalla fötter och om jag då väljer att avsluta förhållandet kommer jag att ångra mig bittert. Är det inte bara kalla fötter är det oerhört orättvist mot honom att jag gifter mig med honom...men jag känner somsagt tidspressen, vi ska skicka ut inbjudningskorten typ igår och jag vet inte om jag kan bestämma mig så fort.

Jag tänker att det ju kan vara så att det är spännande att bli "sedd", att någon annan än ens respektive uppmärksammar mig. Om så är fallet så kommer jag ju definitivt att ångra mig om jag gör slut och nyhetens behag försvinner.
    Men å andra sidan förtjänar han någon som är kär i honom. Jag tror dessutom inte att han är kär i mig heller, utan älskar mig på ett djupare sätt, men på ett mer icke-romantiskt sätt.

Jag håller med princessanochgrodan om att alla förhållanden behöver jobbas med, allt är inte perfekt varje dag, alltid...jag tror också att vi människor behöver uppmärksamhet och bekräftelse från andra för att må bra, känna oss snygga och uppskattade. MEN, om du inte får detta hemifrån av din sambo, är det inte konstigt att du söker detta på annat håll. Men det ska du inte behöva göra - i alla fall inte i den utsträckningen...

Om du upplever att din fästman inte är kär i dig, utan älskar dig på ett icke-romantiskt sätt måste du tala med honom om detta. För du är värd att bli älskad och uppskattad och gifta dig med någon som är förälskad i dig - precis samma är din fästman värd.

Tror att ni behöver reda ut en del tillsammans och tillsammans överväga er framtid - om den blir gemensam eller inte.
  • Millemoj

Ibland går man igenom svackor och förhållandet blir mer av ett vänskapsförhållande, och det kan vara svårt att hitta tillbaka till glöden man haft förut. Men jag kan inte säga att det är en god idé att gifta sig när man i över ett halvår kännt att något i förhållandet är fel, att intimiteten saknas och vänskapen är det enda som återstår.

När man bestämt sig för att gifta sig är det inte ovanligt att man värderar om förhållandet, tänker igenom sina känslor och blir lite osäker - det är ju ett stort beslut att gifta sig och det förändrar hela ens liv -även någon annans. Men när du säger att det inte gör ont inom dig vid tanken att vara utan din fästman - då bör du verkligen omvärdera ert beslut att gifta er. Risken finns, liksom någon annan skrev, att det blir skilsmässa inom något/några år - då är det bättre att redan nu skiljas åt, även om det är svårt.

Men innan du gör något drastiskt som att ställa in bröllopet, tycker jag verkligen att du ska fundera i några dagar, sedan tala med din sambo och försöka hitta en lösning. Inbjudningarna kan faktiskt vänta en vecka eller två till...

Svar på tråden Ställa in bröllopet?