Inlägg från: Albertina83 |Visa alla inlägg
  • Albertina83

Det här med valet av efternamn gör mig tokig! HJÄLP!

Jag och min fästman tycker med det är svårt att välja efternamn. Vi har inte bestämt när vi ska gifta oss men vi har börjat fundera på namn. Han heter som dig Andersson och mitt eftenamn vill jag inte ge ut för jag är den enda i Sverige som heter mina namn. Men mitt efternamn är ett namn som många kvinnor heter i förnamn, så det är ett ovanligt efternamn. Men vi vill inte heta Andersson eller mitt efternamn, min fästman är inte intresserad av att ha ett kvinnornamn som efternamn. Andersson tänker vi inte heta för det är för vanligt. Men främsta anledningen till att vi inte vill heta Andersson är inte att det är så vanligt. Utan att min fästman vill inte ha sina föräldrars namn pga en jobbig uppväxt som gjorde att han tog beslutet att bryta upp med sina föräldrar. Mitt efternamn kommer jag ha kvar som mellannamn men att välja nytt efternamn är verkligen inte lätt.

• Albertina83

Jag skulle kunna tänka mig att heta Tobiassen. Men jag osäker på om min fästman vill heta det. Det kanske inte är så roligt efternamn. Tobiassen påminner mig om min norska morfar som var jättesnäll och mysig, han dog när jag var 11 år.
    Försöker komma på nåt fint efternamn men många är ju upptagna. Gillar Hjärtstam, Warga, Lilja m.m men alla är upptagna.

Svar på tråden Det här med valet av efternamn gör mig tokig! HJÄLP!