Dejli skrev 2011-03-29 22:45:01 följande:
Jag vet iaf att jag om jag hade den väldigt ärftliga versionen av bröstcancer INTE hade skaffat några biologiska barn, om det inte gick att ta något fostertest mot just deen ärftliga sjukdomen man vet finns i släkten.
Självklart kan man ha haft ett bra liv tidigare... men med en svärmor som gick bort i cancer relativt ung, och en sambo som haft cancer (ingen av dem ärftlig, och hade inte med varandra att göra heller) och vet vilket jävla helvete cancer är, skulle ALDRIG utsätta ett barn för det om det är en sådan variant som det i vissa fall är nära 50% att drabbas av (just denna varianten pratar jag om nu, inte "vanlig" bröstcancer) och stor risk att dö.
Man har enligt min erfarenhet i de flesta fall INTE alls någon bra livskvalitet fram tills man ska dö, det kan ta många månader och det är total ångest hela tiden för de allra flesta, särskilt om man har barn... Absolut kan man ha det tills man blir drabbad, men jag tror inte någon med allvarlig och svårbehandlad cancer har ett särskilt bra liv den sista tiden med familj att oroa sig för. Och allvarligt talat, om du tycker det är okej att dina barn dör när de är 30-40 år bara för att du trots denna variant av bröstcancer absolut ville ha biologiska barn, då har jag nog trott fel om dig som annars verkar vara en person som bryr dig oerhört mycket om andra...
Varför utsätta sin dotter att behöva operera bort sina friska bröst för att hon upptäcker att hon bär på genen? Eller riskera att bli drabbad i relativt ung ålder och göra sina eventuella barn föräldralösa? Nej du, så egoistisk kommer jag aldrig att bli för "nöjet" att föda mitt egna barn...
Självklart kan man inte veta allt, och det man inte vet kan man inte göra något åt. Jag tycker inte heller man ska testa sig mot allt och inget "utifall att". Men i de fall en allvarlig sjukdom med hög dödlighet florerar i den nära släkten, då skulle iaf jag vilja veta...
Självförvållade sjukdomar som rökningsorsakad KOL kan man väl inte beskylla sina föräldrar för? Så det fattar jag inte vad det hade med saken att göra...
Anledningen att jag tog upp KOL var att man LIKA gärna kan dö i det som relativt ung,
man kan även dö i bilolycka eller annan olycka som gör att man plågas tills man dör, man kan lika gärna bli utvecklingsstörd eller förlamad och sitta i rullstol hela livet. Man kan även ha föräldrar som bär på anlaget cancer och ändå inte få cancer.
Jag tycker faktiskt inte du är rätt person att säga åt människor att dom är egoistiska som skaffaar barn för att dom tror sig komma att dö i cancer sedan!
Själv tycker jag inte ett liv är bortkastat om man lever till man är 40 år och har en bra uppväxt, bra ungdom och bra vuxernliv fram till dess! Det finns som sagt betydligt värre saker som kan hända och man kan dö för!
Om man är så paranoid så kan man ju hålla sig inne resten av livet för annars kan man ju faktiskt bli påkörd av en bil..
LÅT ALLA göra som DOM vill och känner för!
Jag kommer ALDRIG sitta och döma och peka på någon för att dom valde att skaffa biologiska barn,
aldrig!
Det är inte sunt och vettigt helt enkelt!
Jag kan ju bara tala för mig själv och säga att om min dotter hade dött NU vid 3 års ålder, då hade jag ändå aldrig ångrat att jag skaffade henne - för jag vet att hon har haft en utomordentligt bra uppväxt hittills och med många glada stunder med mig och andra. Det är helt enkelt otroligt att man kan ha det så bra och underbart och vara så glad och positiv hela tiden som hon är.
Skulle det vara bortkastat? NEJ! Absolut inte!
Jag är glad för varje dag jag får leva! Skulle jag dö i cancer skulle jag aldrig ångra att jag fick chansen till alla underbara dagar jag levt hittills!
Alla gör som dom vill så jag förstår inte vad man bråkar om?
INGEN är egoistisk som skaffar egna biologiska barn - detta hör naturen till och ens känslor!