Att köpa sten?
Ni som köpt sten via Bluenile eller James Allen, hur vet man att det inte är "enchancde" diamonds, Sådana diamanter som de har "behandlat" ??
Ni som köpt sten via Bluenile eller James Allen, hur vet man att det inte är "enchancde" diamonds, Sådana diamanter som de har "behandlat" ??
Be att få ett certifikat utfärdat av GIA, AGS, eller EGL.
http://www.diamondhelpers.com/ask/0018-whycertificates.shtml
Är priset för bra för att vara sant så är antagligen stenen det också.
Det kan ju vara idé att kolla så att det inte är blodsdiamanter också.
Kimberleyprocessen ska de ha gått igenom.
Tack Aleta :)
Många brukar även rekom. diamantia har du någon erfarenhet av dem?
Nej, jag köpte mina från http://www.fancydiamonds.net/ eftersom jag ville ha naturfärgade.
De var riktigt bra och de större stenarna har certifikat där. Småstenar däremot kan det vara svårt att få på. De har egna graderare till småstenar så att man har papper till försäkringsbolaget.
Jag har bara hört bra saker om diamantia och jag var i kontakt med dem. De kunde inte få tag på den sortens stenar jag ville ha annars hade jag köpt av dem. Det tog en hel del research att våga handla diamanter från utlandet på internet. Man vill ju helst inte bli lurad!
Nä precis, det är ju ändå ganska så stora summor pengar det handlar om. Så därför känner jag att man är lite i valet och kvalet av att köpa sten via internet.
Funderar på att gå till de som ska göra min ring för att se vad i priset är själva stenen för att se om man överhuvudtaget tjänar något på att köpa sten själv...
Alla guldsmeder jobbar inte med stenar man kommer själv med, kan vara bra att veta. Jag fick välja bort den guldsmed jag hade tänkt från början.
Han kunde inte skaffa fram den sortens sten jag ville ha heller, så det var inget att välja på.
Guldsmeden som gjorde mina ringar berömde stenarna jag hade köpt. De var perfekt kalibrerade t ex (exakt lika stora) till halvalliansringen.
Jag funderade på att köpa en diamant via bluenile förstå och har för mig att det står tydligt på deras hemsida att deras diamanter inte är clarity enhanced och att det inte är blodsdiamanter.
När jag sökte på diamanter så tittade jag även på Diamantias hemsida och (nu är detta mer än ett halvår sen) då var utbudet mycket större på Bluenile och priserna betydligt billigare. Sen kan det ju dock vara tryggt att gå med Diamantia för det är väl en svensk sida, eller?
Vet att jag hittade en sida på nätet som hade kartlagt många diamantförsäljare (internet sidor) och det var två försäljare som fick höga poäng. Blue Nile var en av dessa två. Jag vet att jag också jämförde James Allen med Blue Nile. Fördelen med James Allen är ju att de har den där luppen som man kan titta på diamanterna med, men Blue Nile verkade ha bättre kvalitet för samma pris (om man studerar diamanten på djupet och jämför depth, table, crown & pavillion angel och allt det där).
Det finns ju alltid en risk med att köpa på Internet men både Blue Nile och James Allen verkar stora och etablerade och jag har bara läst positiva inlägg om dem här. Själv hade jag köpt min diamant på Blue Nile om jag inte samma vecka blivit rekomenderad en juvelerare som höll nästan lika låga priser.
Lycka till!
Vi shoppade på diamantia! Jättebra och enkelt! Men kolla med guldsmeden så att de använder sig av separatköpta stenar. Vår gjorde det och vår sten blev mycket billigare än att köpa genom henne.
En annan sak att tänka på är att man får betala moms på stenarna om man handlar utanför EU.
Ingen till dock. Lösa stenar är tullfria, däremot är det tull på smycken.
Kanske en dum fråga men hur mycket ligger momsen på, är det 25%?
Jo jag vet att de vi tänker gå till arbetar med kundens egna stenar om man vill. Men jag vet dock inte vad de brukar ta för sina stenar om man köper via smeden.
Diamantia kan man lita på och är ett stort tips om du vill använda dig av svensk handel. De har ett större utbud om du ringer än det som finns på sidan. Bor du i Stockholm kan du också besöka Kaplans som äger Diamantia och prata med dem.
James Allen verkar många vara nöjda med dock. Tänk dock på att det blir mkt dyrare om tullverket bestämmer sig för att kika på ditt paket, du kan räkna ut på deras hemsida hur slutpriset blir.
Jag köpte en sten via JamesAllen och är jättenöjd - allt fungerade klockrent och det ska bli spännande att få ringarna värderade nu. Lät tillverka 2 st ringar i thailand och är supernöjd med resultatet.