• Aleta

Det kan ju vara idé att kolla så att det inte är blodsdiamanter också.
    Kimberleyprocessen ska de ha gått igenom. 

• Aleta

Nej, jag köpte mina från http://www.fancydiamonds.net/ eftersom jag ville ha naturfärgade.
    De var riktigt bra och de större stenarna har certifikat där. Småstenar däremot kan det vara svårt att få på. De har egna graderare till småstenar så att man har papper till försäkringsbolaget.

Jag har bara hört bra saker om diamantia och jag var i kontakt med dem. De kunde inte få tag på den sortens stenar jag ville ha annars hade jag köpt av dem. Det tog en hel del research att våga handla diamanter från utlandet på internet. Man vill ju helst inte bli lurad! 

• Aleta

Alla guldsmeder jobbar inte med stenar man kommer själv med, kan vara bra att veta. Jag fick välja bort den guldsmed jag hade tänkt från början. 
    Han kunde inte skaffa fram den sortens sten jag ville ha heller, så det var inget att välja på.

Guldsmeden som gjorde mina ringar berömde stenarna jag hade köpt. De var perfekt kalibrerade t ex (exakt lika stora) till halvalliansringen. 

• Aleta

En annan sak att tänka på är att man får betala moms på stenarna om man handlar utanför EU.
    Ingen till dock. Lösa stenar är tullfria, däremot är det tull på smycken.

Svar på tråden Att köpa sten?