• Pinkgrape

Hur valde ni brudbukett?

Har ni någon favoritblomma som ni gärna ville ha?
    Eller en speciell färg?
    Efter årstid och vad som finns tillgängligt?
    Hur valde ni form och storlek på buketten?
    Hur mycket kostar er bukett?

• Svar på tråden Hur valde ni brudbukett?
  • Pinkgrape
    MuBu skrev 2011-04-01 16:41:14 följande:
    Nu har jag kollat runt lite, blommor jag vet finns i aug är Nejlika och Dahlia!
    Man kan få fina buketter av dom ocksåSolig

Nejlika

Dahlia;

Ja, jag har varit inne lite på dahlia, men hört så mycket dålig om den blomman, så jag blir lite skraj :P
    Den buketten dahlia var ju dock jättefin :)
  • MuBu
    Pinkgrape skrev 2011-04-01 16:47:14 följande:
    Och jag som tyckte det var så snyggt med svart i blomman! :P
    Nu leker jag lite med tanken, men Gerbera är ju en åretrunt blomma.
    Kanske det kan vara något? (fast i den form du vill ha buketten)

• Pinkgrape
    MuBu skrev 2011-04-01 17:02:42 följande:
    Nu leker jag lite med tanken, men Gerbera är ju en åretrunt blomma.
    Kanske det kan vara något? (fast i den form du vill ha buketten)

Tack så jättemycket för dina förslag, du är otroligt snäll och hjälpsam :)

Jag förstår inte vad det är med mig och blommor, men jag tycker de flesta är väldigt.. fula. Jag tycker det är så fruktansvärt pinsamt när jag är in till florister, för jag känner mig så himla gnällig. "Nej, den gillar jag inte", "Nej, den tycker jag inte om", "Nej, jag vill hellre ha något annat", "Nej, den passar inte mig" osv.
  • Jossis81

Så här kommer min bukett att se ut på ett ungefär, fast jag ska ha med en vit orkidee i den också för min mammas brudbukett bestod av orkideer.  
    Nu har jag turen å ha en kompis som är florist, så det blir ju billigt!
  • MuBu
    Pinkgrape skrev 2011-04-01 17:05:49 följande:

Jag förstår inte vad det är med mig och blommor, men jag tycker de flesta är väldigt.. fula. Jag tycker det är så fruktansvärt pinsamt när jag är in till florister, för jag känner mig så himla gnällig. "Nej, den gillar jag inte", "Nej, den tycker jag inte om", "Nej, jag vill hellre ha något annat", "Nej, den passar inte mig" osv.
    Ingen fara, bara roligt att göra någon annan glad :)
  • Amejuli

Pinkgrape: Vad har du hört för dåligt om Dahlior? Jag ska ha det i min så jag blev lite orolig Tungan ute Min florist sa nämligen att dahlior är bra om man vill ha en lite billigare handbunden bukett (det vill säga, när stjälkarna inte är nedstuckna i oasis utan är fria) eftersom dahlian var så himla tålig.

• MuBu
    Pinkgrape skrev 2011-04-01 17:05:49 följande:

Jag tycker det är bra att du är ärlig, vem skulle vilja ha en bukett man inte är nöjd med?
  • Millemoj
    Jossis81 skrev 2011-04-01 17:08:41 följande:

Så här kommer min bukett att se ut på ett ungefär, fast jag ska ha med en vit orkidee i den också för min mammas brudbukett bestod av orkideer.  
    Den är jättevacker! Tror verkligen att en vit orkidé lyfter den ännu mer - sen är det en väldigt fin tanke bakom  också!
  • Pinkgrape
    Amejuli skrev 2011-04-01 17:35:52 följande:
    Pinkgrape: Vad har du hört för dåligt om Dahlior? Jag ska ha det i min så jag blev lite orolig Tungan ute Min florist sa nämligen att dahlior är bra om man vill ha en lite billigare handbunden bukett (det vill säga, när stjälkarna inte är nedstuckna i oasis utan är fria) eftersom dahlian var så himla tålig.
    Jag har hört precis tvärtom, att de inte alls är tåliga och kan tappa alla kronblad huxflux osv. Det kanske bara är rent påhitt, vad vet jag :P Jag vet inget alls om blommor haha
  • Pinkgrape
    MuBu skrev 2011-04-01 18:46:35 följande:
    Jag tycker det är bra att du är ärlig, vem skulle vilja ha en bukett man inte är nöjd med?
    Hehe nej, sant iofs, men jag tycker inte om att vara så "krävande" :P
  • MrsT2011
    Pinkgrape skrev 2011-03-31 17:33:26 följande:
    Har ni någon favoritblomma som ni gärna ville ha?
    Eller en speciell färg?
    Efter årstid och vad som finns tillgängligt?
    Hur valde ni form och storlek på buketten?
    Hur mycket kostar er bukett?

- Favoriten är blå hortensia
    - Matchar med grön viburnum och stora cremefärgade rosor (avalanche)
    - Inga synliga blad eller annat småpill, de bollformade blommorna utgör hela buketten.
    - Blommorna är i säsong 4 juni.
    - Älskar stora, droppformade buketter
    - Betalar ca 2000 kr för 1 bukett + 1 corsage (ett mkt bra pris i centrala göteborg)

Inspiration vad gäller form och storlek:

Men det ska vara med "mina" blommor:

• Piiiip

Vi valde hela vårt bröllop, tema och färgtema runt buketten på min presentationsbild. Sen kommer det inte bli exakt denna bukett - vi vill ha den annorlunda, men det var så vi valde. Blommorna är därför väldigt viktiga. de är nog mer viktiga för min sambo än för mig när jag tänker efter.

Vi ska ha en droppformad bukett med mycket grönt, några kvistrosor några rosor och ev. några andra blommor. Det är inte klart än om det blir i vitt eller blandade färger. Murgröna, trollhassel, ev hjärtan på tråd och ev anemoner.

Tärnbuketten rundbunden i vitt med kvistrosor, rosa rosor och ev någon lilarosa ros.

• Värmland2011

Oj vilken helt underbar bukett!!!
  • Jossis81
    Millemoj skrev 2011-04-01 22:19:30 följande:
    Den är jättevacker! Tror verkligen att en vit orkidé lyfter den ännu mer - sen är det en väldigt fin tanke bakom  också!
    Ja jag föll för den direkt jag såg den! Underbar!!
    Värmland2011 skrev 2011-04-02 08:03:24 följande:
    Oj vilken helt underbar bukett!!!
    Ja mycket mycket fin!!
  • SposaRoma

Du fick mig precis att ändra mig efter 18 månaders bergsäkerhet på att jag vill ha starka färger i min bukett.
    Du fick mig precis att börja tveka på den broschbuketten jag hade bestämt mig att ha.

Jag smäller av, så fin den här buketten är!!!Hjärta
  • Mariamilena80

Jag hade bestämt i mitt huvud innan och sen letade jag bilder på nätet som matchade mitt tänk=)

• Cilla81

Jag bara surfade runt tills jag hittade några som jag tyckte var snygga och passade någorlunda med tanke på våra färger     =)

• Jossis81
    SposaRoma skrev 2011-04-11 01:36:18 följande:
    Du fick mig precis att ändra mig efter 18 månaders bergsäkerhet på att jag vill ha starka färger i min bukett.
    Du fick mig precis att börja tveka på den broschbuketten jag hade bestämt mig att ha.

Jag smäller av, så fin den här buketten är!!!Hjärta
    :) nä va synd att ja rasera din beslut ;) Men jag håller me dej, buketten är KANON!!!
Svar på tråden Hur valde ni brudbukett?