Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Alkoholfritt

Har sett att systembolaget har en massa alternativa drycker nu, inte bara vin utan även torr äppelmust och kråkbärsjos som alkoholfritt alternativ till maten. Jag tycker det verkar jättespännande, men har någon provat blåbärsdryck till oxfilé? Eller äppelmust till ostron? Vore kul att diskutera med er här, för jag vill väldigt gärna erbjuda genomtänkta och kanske lite lyxiga alternativ till min nyktra vänner!

• Svar på tråden Alkoholfritt
  • shakynose
    Sebastiána skrev 2011-03-31 22:36:06 följande:
    Vad heter den torra äppelmusten. Sån vill jag ha. Den man köper i affären är alldeles för söt!
    Kiviks Gravenstein var halvtorr. Antar att det handlar om vilken sorts äpple man pressar till musten, och att man bara använder just de äpplena. Berätta gärna om du testar!
  • shakynose
    TheD skrev 2011-03-31 22:36:51 följande:
    Jag har inte provat sen äter jag inte kossa heller... men min spontana tanke är att oxfilé och blåbärsdryck inte går hand i hand. Jag kan ha fel! Äppelmust låter bättre :)
    Eftersom blåbärsdrycken är helt osötad så ska dt tydligen vara ett alldeles utmärkt alternativ till rödvin, men jag är nyfiken på kråkbärsdrycken också. Jag brukade alltid moffa i mig såna i skogen när jag var liten. Inte söta alls, utan friska och nästa lite beska bär. kan tänka mig att det blir rätt så intressant som måltidsdryck.
  • shakynose
    Blåbärsson skrev 2011-04-01 11:18:25 följande:
    Vi provade viner förra veckan och valde ett vitt alkoholfritt vin till oxfilén med potatisgratäng. Passade riktigt bra. Fick jättebra hjälp av expediten på systembolaget. Hennes åsikt var att röda alkoholfria viner inte blir särskilt bra. Men man måste faktiskt inte ha rödvin bara för att det är rött kött.

Till oxfilé måste man kombinera med en dryck som smakar mycket för att passa.
    Precis! Rött alkfritt tror jag inte alls på, däremot så tror jag att det kan finnas andra drycker än vin som fungerar till mat! Jag tycker t.ex. att hemgjord fläderdricka kan vara kanon till mat om man inte sötat den för hårt.
  • shakynose

Jag tänker faktiskt främst på nykteristerna och vill kunna bjuda på något som är intressant för dem också, vet att där finns några som inte kan dricka lättöl ens pga risk för återfall bara av att känna smaken av alkohol. Även alkoholfria viner och cider kan innehålla lite alkohol ändå, och det funkar tyvärr ibland inte för dem som varit fast i tungt beroende.

• shakynose
    Sebastiána skrev 2011-04-04 10:12:29 följande:
    Jag har som sagt smakat Saxehyttens 100% blåbär och tycker att den passar bra till kött, men eftersom den är svindyr funderar jag istället på att göra en egen blandning av blåbärsjuice och osötad tranbärsjuice - smaken borde bli liknande. Vill man busa till det lite kan man ju ta i några nejlikor eller andra kryddor för extra intressant smak!

Enligt Kiviks musteri passar Gravenstein till fiskrätter. Jag har druckit den till gås och tyckte att det funkade fint.
    Gud vilken spännande idé! Berätta hur det blev sen!

Jag funderar på att ge mig ut och plocka kråkbär i sommar och se vad man kan få fram för kul av det.

Mina föräldrar dricker ju ofta lingondricka till maten, men det tycker jag är lite för surt i sig själv, om man blandar med något så kanske man kan få fram en riktigt fin hemmagjord dryck?

Vi får samla våra recept här sen!
  • shakynose

Vad tror ni om körsbär? Alltså sura, matkörsbär.
    Kan man få fram nån god måltidsdryck av det?

Svar på tråden Alkoholfritt