Styrka skrev 2011-10-25 09:40:47 följande:
Nu börjar det närma sig för mig... tänkte beställa i januari för att hinna beställa en till om den skulle bli helt fel.
www.vicyc.com/highlow-taffeta-beaded-wedding-...
men jag har några kilo att gå ned till bröllopet som är i juli. Och här kommer mitt huvudbryderi. Hur många cm mindre än mina nuvarande mått bör jag ange i beställningen? Jättesvårt att gissa ju, ännu svårare för andra att råda... Är det nån här inne som vart i min sits? Hur tänkte ni isf?
Jag ska iofs bara gå ned 5 kilo, så det är ju inte världsskillnad, och jag ska beställa med korsettrygg, så lite går ju att justera. Men vill inte beställa med nuvarande mått, för om jag går ned så kommer snörningen väl gå ihop helt i ryggen och inte forma det snygga V:et, det blir ju bara ett rakt streck. :-/ Elelr tänker jag fel?
Om måtten skulle vara för små, kan man inte bara göra en bredare platta bakom snörningen då, det borde väl funka?
Hoppas att någon härinne kan komma med en ljus idé?
Ett kilo brukar motsvara ca 1 cm på midjan och lite mindre på höft och byst. Lite beroende på man är propotionerad förstås, var hullet sitter och var kilona satte sig när man gick upp.
Hade samma förutsättning som du och ungefär lika många kilon.
Om du VET att du kommer gå ner 5 kg skulle jag dra av 4-5 cm i midjan och kanske 2-3 på byst och höft. Och med snörningen blir ju klänningen väldigt flexibel.