Inlägg från: marielleangelina |Visa alla inlägg
  • marielleangelina

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Darling Daisy skrev 2011-08-01 11:10:32 följande:
    Tjohoooo, vi väntar nästan lika spänt som du!!
    marielleangelina skrev 2011-08-01 09:04:39 följande:

Har nu fått en bild på spetsen Landy kommer använda, vilken tur jag kontaktade dem!

För mig ser den jättefin ut!

Vad tror ni? Visst ser den ut att vara i bra kvalitet?
    Ska be dem skicka hem en bit.. skulle bara behöva bekosta frakten då...
    Snygg spets!  Testa med att skicka till svågern, det borde ju gå fortare i alla fall.
    Var det stor prisskillnad mellan de olika företagen du frågat på?

Jo det skiljer 800-1000 kr beroende på om frakten ingick på Dragon Orient, vilket jag inte vet....

Eftersom HELA klänningen är i spets är det väldigt viktigt att den är fin så jag tror det lönar sig!
    Själv tycker jag det ser ut att vara enorm skillnad på kvaliteten mellan D.O. och Landy!

Landy vill ha 2400 kr (frakt ingår)
    D.O. vill ha 1400 kr (osäker på frakt)
  • marielleangelina
    Darling Daisy skrev 2011-08-01 11:36:32 följande:

Nä, jag skulle nog ta landy i alla fall! Om du har råd med den där extra tusenlappen, så är det ju i alla fall tokbilligt för en fin klänning. 

Hade du fått svar från Milly?
    Ja jag fick svar från Milly... lite väl svävande svar för att vinna mitt förtroende iaf

"
    for the material,we will use the same material as the picture.it need our factory to decide.
    and for the quality,we can guarteen that.:) "

Hon menar alltså att det blir exakt samma spets i min klänning som på bilden?! Nej jag tror inte på det.  De måste ju liksom veta att spets kan variera så mycket i utseende och kvalitet så med ett sånt svar blir jag orolig. Den kostade dessutom 385 usd, så lite dyrare  ($25).

Då hade jag dessutom skrivit klart och tydligt såhär;

"It is important to me that the lace is of good quality and with an appealing pattern, this is why
    I would like to see a sample before I order, and of course, get an estimated price."
  • marielleangelina
    1700tal skrev 2011-08-02 10:47:29 följande:
    Jag tror när hon skriver "material" så menar hon alla olika material i klänningen, dvs satin, tyll, spets etc. Och hon menar att hon själv inte kan avgöra exakt vilka material som ska användas, det gör deras "dressmakers" och de ser inte din klänning förrän du beställt. Och när du skrev "pattern" är det inte säkert hon tog det som mönstret på spetsen utan mönsterskärningen/snittet på klänningen. Var det Bella du fick svar av? Verkar på grammatiken och stavningen att du fick en av de mindre bevandrade i det engelska språket...

Men ta av Landy å om det känns bättre, magkänslan är ju jätteviktig. Milly generellt brukar ha mkt fin spets och det är klart att hon ska kunna visa spetstyget innan. Men skriv det igen om du gärna vill se det, för de brukar va snabba att visa bilder på tygerna.
    Amejuli skrev 2011-08-02 00:28:46 följande:
    OMG! I´m married! Det var kaos dagarna innan och minns dagen lite som i en dimma, men ändå så underbar!!! Önskar er denna känsla snart! Hoppas  allt rullar på för er tjejer!
    Ja det kan ju vara så, lite missförstånd här och var :) Nej det var Lily jag fick svar från...
    Det som är bra är ju att jag har ett år på mig, jag kan se till att få hem provet från Landy, passar det inte
    så kontaktar jag Milly igen :)
  • marielleangelina
    emmi skrev 2011-08-07 20:28:53 följande:
    Hejsan Emmi!

Är väldigt imponerad av din klänning, speciellt spetsen! Jag ska själv beställa en spetsklänning och den du fick såg väldigt lik ut den som är på orginalet (både ditt och mittt orginal!) Förstår att du är nöjd, det hade definitivt jag varit =)

Fick du se prov på spetsen innan? Jag har nämligen fått bild från Landy, den ser väldigt fin ut men den som du fått på kläningen ser mycket mer lik ut! Lägger upp en bild på orginalet, vad tror du? :) Hoppas på att du kan hjälpa mig lite!

Vad  har du under? Satin?
  • marielleangelina
    emmi skrev 2011-08-08 16:49:56 följande:
    Hänger inte riktigt med här :) Undrar du om dom skulle klara av att efterlikna spetsen som du visar på bilden? Har ingen erfarenhet av Landy bridal tyvärr, så jag kan inte riktigt svara på den frågan. Tuterabridal lyckades ju härma originalet på min klänning jättebra, så det kan nog dom med. Jag bad inte om ett prov men de skulle ha skickat tygprover på spetsen om jag ville. 

Under spetsen på kjolen är det satin, sen tyll, sen ett till satinlager. Överdelen är en korsett med liksom hårda pinnar (såna som alltid sitter i korsetter, vet inte vad de kallas) med satinfoder. Korsetten är väldigt tjock och inte tunn och sladdrig.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars fråga igen =) 
    Hehe, nä jag tänkte mer om jag skulle skippa Landy och be Tuterabridal sy upp den istället! Eftersom de verkar använda fin spets menar jag! :) Men då kontaktar jag dem och ser om man kan få prov.
  • marielleangelina

Hej alla!
    Ska bli så spännande i dagarna att se inlägg från nyblivna fruar =) är väl några som gifter sig idag!

Har en fråga! Är Tuterabridal.com ett Kinaföretag?? Hur vet man det egentligen? Står ingenting om var de är stationerade.. Blev nämligen fundersam när jag fick svar på mitt mail från "Emma Hankins". Det lät inte så kinesiskt helt enkelt...

Tuterabridal har iaf spetsen jag tror blir the one. Det är en Alencon-spets (antagligen inte från Alencon dock ;) precis som i orginalet... (okej inte riktigt lika fin men man kan ju inte förvänta sig top-kvalitet)
    Frågan är nu bara vad för slags satin det ska vara undertill.... får nog vara en ganska glansig om det ska bli samma effekt som på den här runwaybilden:

• marielleangelina

Ett litet tips till alla med iPhone eller android, laddade precis hem en app som hette Brides Wedding Genius 2.0 Hur många inspirerande bilder som helst på brudklänningar och tärnklänningar! Gratis var den också :) Och såklart... GRATTIS alla nygifta!! :)

• marielleangelina
    FelizLane skrev 2011-08-15 19:44:23 följande:
    Haloj tjejer! Tror jag behöver lite råd och pushning för att våga beställa en klänning från kina. Det är en i spets, har ni som beställt spetsklänningar varit nöjda med spetsen? Jag vill inte ha en massa pärlor och glitter.. Typ pronovias eller garamaj stuket.. 

Nån med någon erfarenhet?! :) 
    Hejsan!
    Vi är lite i samma sits, jag vill ha en spetsklänning från Jim Hjelm. Jag har tagit kontakt med tre olika företag, Dragon Orient, Landy Bridal och Tutera Bridal. Jag har bett alla tre om bild på spetsen de använder sig av, och den jag hittills tycker bäst om kommer från Tutera, DO's tyckte jag var katastrof faktiskt... Jag kan bifoga lite bilder, både på klänningen jag vill ha och spetsproverna jag fått...
    Priset är nog detsamma ungefär vilket företag man än beställer ifrån, det viktiga är ju att spetsen är som man tänkt sig! :)

Klänningen;

Spets från Dragon Orient

Spets 2 från Dragon Orient

Spets från Landy Bridal

Spets från Tutera Bridal, min favorit! Den är "alencon" precis som orginalet.

Ursäkta att jag tog upp typ en hel sida nu Skäms
  • marielleangelina
    marielleangelina skrev 2011-08-15 20:32:34 följande:

OBS, Dragon Orient, bild 1 och 2, skulle bli 1000 kr billigare än de andra... och det tycker jag syns!
  • marielleangelina
    FelizLane skrev 2011-08-15 20:56:53 följande:
    åh! Tusen tack ! Nu känns det lite bättre... Har du beställt? Eller när ska du ha din klänning? Jag ska ju inte ha min förens till nästa sommar, men känner att jag vill vara ute i god tid utifall det skulle bli fel.

Den klänning du valt är väldigt lik den jag tänker på i mina drömmar... Har ju inte heller en exakt kopia på vad jag vill ha.Men jag har en från davids bridal som jag skulle kunna tänka mig men vill göra om lite grann. Brukar det fungera med lite ändringar?
    Nej jag har inte heller beställt än :) Jag och sambon gifter oss 4 augusti nästa år, jag ville också vara ute i god tid och jämföra... Kanske beställer om 2-3 månader! Vill ha god marginal om något skulle behövas fixas.

Vad jag förstår så ska de gå jättebra med ändringar, bara man är väldigt tydlig och förklarar noga! Jag t.ex. kommer nog vilja ha satin ända upp vid axlarna, alltså i hela axelbanden, vilket det inte är i orginalet. Dessutom vill jag ha ett mindre band i midjan, jag är så "petit" att det hade sett väldigt dumt ut med ett sånt stort på mig!

Du vet väl om att det är bildtvång i den här tråden ;) så lägg du upp lite bilder om du vill ha smakråd!
  • marielleangelina

Chabar: Va kul att det var till nytta! Jag hittade först också bara min klänning hos DO. Landy och Tutera mailade jag bild själv och det går ju lika bra! Beställer du därifrån, dubbelkolla så de använder fin spets fortfarande, det kommer jag också göra när jag beställer om ett par månader, man vet ju aldrig! Däremot blir jag inte riktigt klok på Landy's spets, man ser verkligen inga "hål" i tyllen (som de ska vara enligt dem) det måste väl liksom vara ett "nätverk" för att det ska kunna vara brodererat på? Kanske är bilden tagen såpass långt bort så att det inte syns...

• marielleangelina
    Skumboll skrev 2011-08-16 21:45:29 följande:
    Okej! Är det några brudar som ville se bilder?
    Det är väl klart! :D
  • marielleangelina

Skumboll, är mäkta imponerad av era bilder. Det är så vackert med bröllopsfotografier.. alla léenden och kärleken man känner i luften. Underbart!

Fråga; sminkade du dig själv? Jättesnyggt, färgerna passade dig perfekt!

• marielleangelina
    MrsSmith skrev 2011-08-19 20:58:04 följande:
    Det var verkligen en fin klänning Knopan!

Bara en liten fundering: Vad har hänt med Tutera bridal? Ska själv inte beställa men när Emmi visade bilder på sin oerhört vackra klänning med riktig Alenconspets blev jag lite nyfiken. Nu verkar sidan dock helt kaputt! Någon som vet?
    Jag kom inte in på Tutera Bridals igår men nu går det fint! Hade kontakt med dem senast igår också så det ska nog inte vara några problem tror jag... Ska du också beställa därifrån? :) Det var också tack vare Emmi's fina klänning med Alenconspets som jag tog kontakt med dem! Det är så viktigt att man är nöjd med hur spetsen ser ut, speciellt när hela klänningen ska vara i spets.

Knopan, vilka fina bilder!! Klänningen ser helt fantastisk ut :) Från vilket företag beställde du den?
  • marielleangelina
    marielleangelina skrev 2011-08-19 21:08:43 följande:
     Ska du också beställa därifrån? :)
    Oj, såg nu att du inte skulle det :)
  • marielleangelina
    Styrka skrev 2011-08-24 19:03:03 följande:
    Eh, en dum fråga kanske... men har Landy kundservice på svenska? Jag skickade precis ett meddelande till dem via "contact us" längst ned på deras sida. Jag skrev på engelska, hela sidan är ju i övrligt på engelska, men när jag skickat meddelandet fick jag ett tack-besked på svenska! "Tack för ditt meddelande. Vi kommer att kontakta dig inom kort." Blev så förvånad bara...
    Kan det vara något automatiskt meddelande på något vänster?
    Jag har haft kontakt med Landy, men alltid på engelska, tror inte de kan svenska men vem vet.
    ----------------------------------
    Jag står i valet och kvalet nu, så jobbigt! Jag har ju jättelång tid på mig, jag gifter mig ju inte förrän nästa år i augusti, men!..... Efter en vistelse i brudbutik och provningar så har jag slopat spetsklänningen á la Jim Hjelm. Jag vill ha en klänning med korsett!
    T.o.m. jag (måste jag säga för jag är verkligen inte tjock, 51 kg på 161 cm) såg tjock ut i en liknande klänning jag provade, alltså en kroppsnära sak... FY!

Så nu funderar jag på den här klänningen (se bild) men jag är osäker på vilket företag som är bäst... Landy har jag hört mycket gott om... Jag är förvirrad helt enkelt!! Obestämd

Korsetten borde kunna gå ända ner till höfterna trots att den är skuren som den är?? Någon som vet? Glad

Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!