sasssyy skrev 2011-11-06 17:22:03 följande:
tjejer .. har inte varit inne på länge i tråden.. men nu är jag tilbaka.. har beställt min klänning från kina o nu är den på väg.
ENligt spårningsnummret jag fick så är den i stockholm nu (ska vidare nedåt landet) på FedExs sida kan jag läsa detta:
Nov 6, 2011 07:03
International shipment release
STOCKHOLM-ARLANDA SE
vad betyder det?
Sen undrar jag om tull... enligt vad jag har läst på tullverkets sida så är försändelser som innehåller kläder av tyg som har ett värde under 1500 kr tullbefriade.... min klänning kostade mig 800 kr (joo det är sant) hur gör jag om jag krävs på tull iaf......???
Jag har ju kvittot på betalningen i datorn, räcker det som bevis?
Det borde väl betyda att klänningen har lämnats av på Arlanda :)
Angående tull, så har du rätt. Kläder utanför EU som man beställer är tullfria om värdet på varan + frakt är under 1400kr (sist jag kollade var det 1400kr). Trots det kan man ändå åka på att betala moms, vilket är 25% av varans värde inklusive frakt, + en administrationsavgift som brukar ligga på ca 100kr.
Därför borde det ju vara lugnt för din del när det gäller tullen, men det andra slippar man inte alltid undan ändå. Kvitton räcker dock som bevis om de skulle vilja veta vad du betalat :)