1700tal skrev 2011-07-08 18:03:05 följande:
Hörreni!! Nu behöver jag er hjälp! Det är så att mina föräldrar är på semester under juli i europa och passerar således tyskland på vägen hem med tom bil. För att spara in på resekostnader har vi nu bestämt att de ska inhandla all starksprit åt oss (det som håller sig, vin och öl inhandlas senare) och vi måste skriva en inköpslista NU. Jag och mamma har under dagen bestämd vad vi ska ha till avec och i baren. Nu är bara frågan hur mkt. Det är 75 vuxna gäster.
Avec -
whisky (4 flaskor, ska även räcka till manhattan i baren + serveras som den är)
cognac (3 flaskor, ska även fortsättas serveras i baren)
bailys (3 flaskor, ska även fortsättas serveras i baren)
I baren -
G&T (2 flaskor gin)
Manhattan (4:a whisky, 2:a martini rosso och några stänk angostura bitter) (1 flaska martini rosso och minsta flaskan angostura)
Rom och cola (3 flaskor rom)
Vodka och apelsinjuice (3 flaskor vodka)
Martini Bianco (4 flaskor martini)
Whisky
Cognac
Bailys
Vad tror ni?? Är vi helt ute och cyklar? Det är SÅ svårt...
Jag är skitdålig på att skatta hur mycket som kommer att gå åt: men det här gick åt hos oss (50 vuxna gäster, m 2 cl avec och fri bar).
Punch: ca 4 dl
Vodka: 1 l citron, ca 5 dl vanlig, nån dl kurant
Gin: ca 7-8 dl
Whisky: ingen koll, det är min mans område (jag aaaaavskyr det och har automatiska skygglappar när det kommer till whiskyflaskor)
Dooleys: nån dl
Plus en massa andra småslattar ur diverse flaskor, vi tog ut hela barskåpet och hoppades att gästerna skulle dricka upp det som fanns
Men hos oss var det nog vodka och gin som gick åt mest i alla fall.
Sen beror det nog lite på vad ni och era gäster kommer att dricka. Vet ni att "alla" älskar tex vodka orange så går det säkert åt mer av det osv...
Jag ska fråga mannen (shit, vill fortfarande skriva sambon av gammal vana!) hur mycket sprit som gick åt, vet att han räknade efter noggrannare.