emmadeckmar skrev 2012-02-20 21:31:56 följande:
1700tal, får jag hoppa inb och ställa en tygfråga till dig? (eller om någon annan vill hjälpa mig) :)
Jag har mailat med www.landybridals och undrat om de kan göra klänningen nedan exakt som på bild de har den på sin sida).
Svaret jag fick var:
"We will use crepped taffeta to make the dress.
It is slik crepped taffeta,we can also use this material but the price will be very much higher.
And we can only find ivory silk taffeta."
Jag som inte vet något om tyg undrar om klänningen kommer se bra ut i "crapped taffeta" ?
Jag är sugen på klänningen, men nervöös och rädd! har inte råd att det ska bli fel. Vill inte att den ska se sladdrig och billig ut, om ni förstår. Den ska vara vit btw!
Tacksam för hjälp!!
Jag är inte lika bra på tyger som 1700tal och några till, men kan försöka hjälpa dig lite i alla fall.
Taft är det lätta prassliga tyget, helt rätt sort till klänningen du vill ha (och förmodligen den sort som användes i orginalklänningen).
Om jag inte minns helt fel så är kreppat tyg när man har typ våfflat tyget, alltså så som det ser ut på bilden.
Du kan välja på syntettyg (crepped taffeta, som verkar finnas i vitt) och äkta sidentaft (silk taffeta, som bara finns i ivory). De allra flesta klänningar (oavsett var du handlar) är i syntettyg. Om du vill ha en sidenklänning så är det dock bra mycket billigare att köpa den direkt från Kina än att köpa den här i landet.
Jag, som förra året köpte en klänning från just Landy, tror inte att du behöver vara orolig för att den ska se billig och sladdrig ut. Min klänning från Landy är i ett underbart tyg och är otroligt välsydd. Den ser ut att ha kostat minst tre gånger så mycket som jag betalade.