• Pinkgrape

Blommor i augusti, hjälp!

Jag försöker igen, för jag blir inte klok på detta alltså.

Blommor som finns tillgängliga i augusti!

Utan specialbeställningar, något som blommar i augusti.
    Inte rosor, inte kallor, inte gerbera.

Vad finns det?

Jag vill helst ha ljusrosa och vita blommor.

(Jag har varit in till ett par florister, men blir bara hänvisad till internet och tidningar)

• Svar på tråden Blommor i augusti, hjälp!
  • Jag han

Nu fick inte jag fram om det är säsong just i augusti för dessa sötnosar, men verkade vara bättre odds än ranunkel :)
    Googla på "leonardo da vinci ros"
    Jättevackra tycker jag!

Har du kollat hortensia?
    Många gillar gerbera (inte jag).. uusch, jag som inte trodde det skulle vara så jäkla petigt med min brudbukett! haha

• Jag han

Kolla även "louise odier"
    och " Mary rose"
    och " james Galway" :)

• Pinkgrape

Är verkligen inte förtjust i rosor, av något slag, upptäcker jag nu. Ingen av dom som känns riktigt rätt. Inte hortensia heller tyvärr. Hua, det kommer sluta illa :P Det känns inte riktigt som att det passar till klänningen :/

Såhär kommer klänningen se ut, fast med svart band i midjan och utan blomma.

Till den kommer jag ha en svart spetsbolero

Håret kommer vara likt detta,även sminkningen kommer nog vara ganska likt på bilden.

Med ljusrosa flor och detta hårsmycke

Till allt det kommer jag ett par svarta pumps och förhoppningsvis en ljusrosa/vit bukett, som passar ihop med "stilen", eller vad man nu säger, som jag kommer ha dagen till ära.
  • Amejuli

Åh, du kommer bli så himla fin!!!
    Vet du, jag tycker att du ska gå till en florist (helst någon annan än de du varit hos om det finns) och ta med dig bilden på anemonbuketten och förklara att du blev kär i den. Är de kunniga måste de kunna leta upp ett bra alternativ åt dig! Var tydlig med vad du absolut inte vill ha o.s.v. Ibland blir det lättare om man har med sig en lista på allt man vet att man tycker om och inte så att man inte glömmer något. Så gjorde jag.
    Och finns det ingen annan än de du redan varit hos så gå dit igen! Sätt press på dem. Fråga om det finns fler som jobbar i butiken som kanske vet om den du får prata med inte har svar. De ska helt enkelt kunna svara på sånt här tycker jag!
    Hoppas det löser sig!

• Mili

Luktärter blommar fortfarande i augusti, kan det vara något?

134420-frö-suttons-luktärt-jet-set-mixed

• passionsblomman

Så här: Vad som blommar ute i natur och trädgård för säsongen, spelar inte så stor roll i snittvärlden, eftersom det inte är ute som våra blommor odlas, vanlligtvis.

som generell regel kan man säga att vi i snittbranschen ligger en bit före naturen. Som nu, när tulpansäsongen närmar sig i trädgårdarna-då är den över i blomsteraffären.

TS, jag beklagar att du fallit just för en blomma som verkligen har sin bästa säsong vinter och tidig vår. men du kommer såklart inte behöva vara utan brudbukett ändå! herregud,,, det finns mängder av blommor i augusti! I själva verket finns det mesta numera året om. Däremot är det upp till dig att låta bli att låsa dig fullsändigt, så att allt dissas redan i förväg.

du kommer inte att hitta en blomma som är vit med svart mitt som Anemnen är, i synnerhet inte om du inte gillar germini. Men både vitt och rosa är stora färger bland blommor, och det finns många blommor att välja bland.

Dahlior(rosa/vit)
    Freesia(rosa/vit)
    Orkidéer(rosa/vit)
    Chrysanthemum-här finns väldigt många olika typer
    Nerine(rosa eller vit)
    Scabiosa (vit)
    Eucharis(vit)
    Nelumbo (rosa)
    Liljor(rosa/vit)
    Höstanemon (rosa eller vit)
    Prärieklocka "eucharis"(rosa/vit)
    Nejlikor(rosa/vit)
    Glamini(som små Gladiolus)(rosa/vit)

och så vidare....

Jag vägrar tro att det bara skulle vara möjligt för dig att bland alla jordens blommor, gilla anemoner. Komigen nu, go google!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-04-04 15:39:28 följande:

Så här: Vad som blommar ute i natur och trädgård för säsongen, spelar inte så stor roll i snittvärlden, eftersom det inte är ute som våra blommor odlas, vanlligtvis.

som generell regel kan man säga att vi i snittbranschen ligger en bit före naturen. Som nu, när tulpansäsongen närmar sig i trädgårdarna-då är den över i blomsteraffären.

TS, jag beklagar att du fallit just för en blomma som verkligen har sin bästa säsong vinter och tidig vår. men du kommer såklart inte behöva vara utan brudbukett ändå! herregud,,, det finns mängder av blommor i augusti! I själva verket finns det mesta numera året om. Däremot är det upp till dig att låta bli att låsa dig fullsändigt, så att allt dissas redan i förväg.

du kommer inte att hitta en blomma som är vit med svart mitt som Anemnen är, i synnerhet inte om du inte gillar germini. Men både vitt och rosa är stora färger bland blommor, och det finns många blommor att välja bland.

Dahlior(rosa/vit)
    Höstanemon(rosa/vit)
    Orkidéer(rosa/vit)
    Chrysanthemum-här finns väldigt många olika typer
    Nerine(rosa eller vit)
    Scabiosa (vit)
    Eucharis(vit)
    Nelumbo (rosa)
    Liljor(rosa/vit)
    Höstanemon (rosa eller vit)
    Prärieklocka "eucharis"(rosa/vit)
    Nejlikor(rosa/vit)
    Glamini(som små Gladiolus)(rosa/vit)

och så vidare....

Jag vägrar tro att det bara skulle vara möjligt för dig att bland alla jordens blommor, gilla anemoner. Komigen nu, go google!

Nej, det är mer känslan av blomman som måste klicka, att jag känner att det passar ihop med mig och kläderna osv. Sen är jag dessutom väldigt kräsen och ogillar överlag de flesta blommorna. Jag vill inte ha någon klocka av något slag, inga rosor, inte orkidé och inget med gult. Jag vet att det blir skitjobbigt för mig och säkerligen den florist jag pratar med, men jag kan inte hjälpa hur jag känner/tycker.

Just nu lutar det väl åt nejlikor, för de tycker jag minst dåligt om helt enkelt.
  • Pinkgrape

Sen tycker jag alla blommor ser så likadana ut. Lite spretiga, spröda, tjoller :P haha

Hade jag inte tyckt så illa om kallor, så hade jag nog valt svarta såna.

• passionsblomman

Har du övervägt alternativet att inte ha en traditionell brudbukett, utan bära en vacker väska, eller låta floristen göra en "väska", boll eller annat mer kreativt blomstersmycke åt dig? Något som matchar ditt hårsmycke och din personlighet bättre?
    En muff eller ett band med blommor fästade på  (ett sådant exempel är MetteMarits "bukett")

Jag kan se noll anledningar att du skulle bära just en bukett som pricken över i, när du egentligen inte alls verkar känna att det blir en prick.

Blommor är utmärkta att använda som material på helt andra sätt än vad gängse brud är van vid. Man kan använda delar av blomman för att bygga något helt annat.
    Det viktiga att bruden är med på noterna om, är hur känslan i slutresultatet ska vara. Vilka blomdelar och vägen dit, är ingenting som bruden ens behöver bry sig ett dugg om, ifall inte ett eget intresse finns.

Nä, som florist hade jag inte jublat över alla dina restriktioner och inställningen till blommor öht. Men att smycka din outfit och skapa ett helhetsintryck och anta utmaningen att göra dig nöjd, hade jag gärna gjort däremot.
    Men jag hade som sagt frågat dig varför du ens överväger en traditionell bukett.

• Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-04-04 17:00:55 följande:
    Har du övervägt alternativet att inte ha en traditionell brudbukett, utan bära en vacker väska, eller låta floristen göra en "väska", boll eller annat mer kreativt blomstersmycke åt dig? Något som matchar ditt hårsmycke och din personlighet bättre?
    En muff eller ett band med blommor fästade på  (ett sådant exempel är MetteMarits "bukett")

Jag kan se noll anledningar att du skulle bära just en bukett som pricken över i, när du egentligen inte alls verkar känna att det blir en prick.

Blommor är utmärkta att använda som material på helt andra sätt än vad gängse brud är van vid. Man kan använda delar av blomman för att bygga något helt annat.
    Det viktiga att bruden är med på noterna om, är hur känslan i slutresultatet ska vara. Vilka blomdelar och vägen dit, är ingenting som bruden ens behöver bry sig ett dugg om, ifall inte ett eget intresse finns.

Nä, som florist hade jag inte jublat över alla dina restriktioner och inställningen till blommor öht. Men att smycka din outfit och skapa ett helhetsintryck och anta utmaningen att göra dig nöjd, hade jag gärna gjort däremot.
    Men jag hade som sagt frågat dig varför du ens överväger en traditionell bukett.
    Ptja, kanske för att jag vill ha det? Har sett andra typer av "buketter" eller vad man nu ska kalla det och det tilltalar mig ännu mindre faktiskt. Personligen tycker jag de flesta ser gräsliga ut. Ett annat altervativ, att ha en broschbukett, knappbukett eller liknande tycker jag blir lite stelt. Inget liv i sådana buketter. Jag trodde själv inte att jag skulle bli såhär kräsen innan jag satte igång att leta blommor till buketten på allvar. Hade jag vetat att det skulle bli såhär svårt i augusti, kanske jag hade skjutit på bröllopet ett år, men nu är det som det är. Jag försöker göra det bästa av situationen och ändå känna mig hyffsat nöjd.
  • passionsblomman

Ja då har du alltså övervägt det.
    Och du vill ha en bukett.

Det är ju åtminstone något för den florist som ska hjälpa dig till "din rätta bukett" att utgå ifrån.

Har du sett blomman Ornithogalum arabicum, som ser ut så här?:

Klicka för att visa

Den fungerar både helt ensam, men också mycket väl ihop med exempelvis ljusrosa nejlikor eller Dahlior.

• Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-04-04 17:38:50 följande:
    Ja då har du alltså övervägt det.
    Och du vill ha en bukett.

Det är ju åtminstone något för den florist som ska hjälpa dig till "din rätta bukett" att utgå ifrån.

Har du sett blomman Ornithogalum arabicum, som ser ut så här?:

Klicka för att visa

Den fungerar både helt ensam, men också mycket väl ihop med exempelvis ljusrosa nejlikor eller Dahlior.
    Haha ja, det är ju alltid något :P

Nej, aldrig sett den blomman. Den var ju jättesöt :) Tack så mycket!
  • Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-04-04 17:49:06 följande:

HA!

-Varsågod!

hihihi!

Det tog en stund, men tillslut lyckades du ;D Tack återigen :)
  • 20th century fox

du kanske gillar cosmos sorterna, tror de brukar finnas då...har lite dåligt minne...
    chokladblomma eller rosenskära kan du googla

sen tror jag det brukar finnas söta ringblommor i aprikos rosa dubbla sorter som är gulliga tycker jag
    googla calendula

jag tycker också det är fint med rölleka på snitt. Det odlas massa gulliga sorter vita, cerisea, aprikosa, ljusrosa, röd som är fina att ha i brudbuketter.

astrar, trädgårdsnejlikor/borstnejlika, jungfrun i det gröna, rudbeckia, zinnia

om du gillar gräs finns det massa fint dåoxå!

• Pinkgrape

Nä, nu har jag bestämt mig, efter många om och men - det blir inga blommor!

Det blir en sån här bukett istället :D

Fast min kommer vara svart, vit och ljusrosa :)
  • Lumys

Men oj vad fint. Vi har svart-vitt som tema och den var verklige jättecool.. Ska du göra den själv eller har du hittat nånstans att köpa den?? Vill också ha :P

• Pinkgrape
    20th century fox skrev 2011-04-10 21:29:07 följande:
    Jag tycker oxå den passar bra till din klänning och hårprydnad! Kul att du hittat nåt som känns du :)
    Tack :D Ja, det känns riktigt bra :)
Svar på tråden Blommor i augusti, hjälp!