• Sebastiána

Varför bara bjuda ena parten i ett par?

Jag har så svårt att förstå varför man bara bjuder ena parten i ett etablerat par. Varför gör man det? Det enda argumentet jag kan tänka mig är att den ena parten är kriminell, alkoholist, knarkare, psykiskt störd eller liknande. Då är det väl OK. Men argumentet "Vi har aldrig träffat honom/henne". Vad är det för trams!? Om man bjuder folk som man känner och som man tycker om vill man väl även träffa deras respektive. Man kanske inte bara ska fråga sif "Har vi träffat den här personen som A är gift/sambo med?" uten också "Kommer vi att träffa personen som A är gift/sambo med i framtiden?".

Bröllopsfesten är givetvis till för att fira att brudparet gift sig, men gästerna är inte statister utan det är meningen att även de ska ha trevligt. Det är först och främst brudparets kärlek som firas men även kärleken i stort och då är väl gästernas kärlekar lika viktiga?

Man ska också tänka på att det (faktiskt) även är ett liv efter bröllopet. Om man underkänner en väns respektive, hur nära vän är man då? Och varför skulle denna vän vilja umgås med en i framtiden?

• Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?
  • Sebastiána
    Aniara4 skrev 2011-04-11 12:27:29 följande:
    Med risk för att vissa blir irriterade tror jag att det återigen smyger sig in andra förväntningar hos vissa pga att de flesta av oss har sett fler bröllop på film än i verkligheten. I amerikanska filmer (och vad jag förstår ofta även i verkligheten) är det vanligt att man får eller rent av förväntas ta med sig en dejt på bröllop. Alltså att man inte bara bjuds tillsammans med en etablerad partner, utan vem som helst som man har lust att ta med sig. Jag tycker man ser det i vissa inlägg här, att brudpar råkat ut för att gäster trott att detsamma gäller här och att de ska ta med sig någon. Och att de åtminstone borde få ta med sin flickvän/pojkvän även om förhållandet är ganska nytt.

Och i andra extremen har vi alltså de som inte ens bjuder med etablerade partners.

Vad kan man säga, det är inte lätt att vara människa!
    Fast då står det uttyckligen "+1" på inbjudan.
  • Sebastiána
    Blizz skrev 2011-04-11 16:48:42 följande:

Vi har inte uteslutit någon resspektive. Enda undantaget är såklart om någon skulle gå och skaffa pojk/flickvän nu efter att vi skickat inbjudan. Det finns flera respektive som antingen inte jag eller min blivande har träffat. Men vi tänkte ha det som projekt fram till bröllopet att försöka bjuda alla dessa par på middag eller ta en drink ute så att vi får träffa denne respektive innan bröllopet. Vill helst inte stå o krama helt okända människor utanför kyrkan även om de självklart är välkomna i egenskap av respektive till någon av våra vänner.

Låter som en toppenidé!

Man vet ju om långt i förväg att man ska gifta sig. Då kan man ju se till att träffa de man inte träffat innan.
  • Sebastiána
    impegno di nozze skrev 2011-04-11 22:24:53 följande:
    Egentligen borde jag inte svara på sådana här trådar då jag tror att de endast skrivs för att provocera och skapa debatt i ett hett ämne som annars diskuteras ofta här på forumet. Jag gissar på att du inte heller är ute efter ett svar..
    Men det är väl så jäkla enkelt som att det inte finns något rätt och fel, det som är rätt för ett par är fel för ett annat. Vi har bjudit alla respektive och har aldrig tänkt tanken att göra på något annat vis. Men jag skulle aldrig drömma om att kritisera andra människors beslut och dömma dem som gör annorlunda än mig. 
    Enligt "vett och etikett" och normer i samhället finns det ett rätt och ett fel i den här frågan.
  • Sebastiána
    tweety skrev 2011-04-12 08:33:02 följande:
    Hejsan alla!

Vi har valt att bjuda alla respektive och ev blivande respektive oxå då vi kommer skicka ut inbjudan nästan ett år i färväg. eftersom vi har långväga gäster från utlandet och långt borta i Sverige med så alla kommer behöva övernatta minst 1-2 nätter i vår stad.

Vi har valt att skriva plus en i inbjudan då vi har varsin bror som vi inte riktigt vet om de har respektive eller ej när vi gifter oss så alla singlar får ta med sig en sk dejt vem de vill men vi vet att de inte skulle ta med sig någon om de inte har en respektive.

Tycker det är en självklar sak att bjuda med respektive även om man inte träffat dem.  

var på ett bröllop för några år sedan då jag oh MB varit tillsammans ett år och mitt namn var inte ens med på placeringstavlanFörvånad för att de inte visste hur mitt namn stavades det kändes inte så kul. De hade inte tagit reda på det så jag fick skriva mitt namn med blyerts på tavlan och min bordsplacering. 
    Så dåligt! Hur svårt är det att kolla upp det!?
  • Sebastiána
    zvartaliljan skrev 2011-04-12 08:55:13 följande:
    Jaha...här möttes man av ett meddelande från syrran igår på facebook om bröllopet "Ja jag kommer, ska bara hitta mig en karl o ta med mig".
    Bröllopet är om 2 månader, o.s.a är passerat och vi har inte bjudit några jäkla dejter Skrikandes 24 singlar är bjudna, tänk om alla skulle få för sig o ta med sig en dejt!!!
    Vad är det med folk liksom? Är det verkligen så att det är vanligt idag att folk får ta med dejter eller? För på min syster lät det ju som att det var så det "skulle" vara. Hon vet att vi inte har mycket pengar och inte har råd o bjuda alla vi vill, vi har liksom fått skära ner på gästlistan. Så istället för att t.ex en skolkamrat till sambon ska få komma så ska min syrra ta med sig en dejt?!?
    Ringde mamma o hon tyckte jag skulle låta henne ta med en dejt "för hon är ju din syster". och kanske jag kunde gjort det om hon FRÅGAT först.....men det är liksom själva grejen att hon ANTAR att hon får det som gör mig riktigt sur!
    Lite OT egentligen då det ju inte hör till TS fråga...men en liten avgränsande gren inom ämnet bara o skulle behöva synpunkter på hur jag ska göra nu med henne och hennes "dejt" (som hon ännu inte hittat då).
    Det där är något jag gissar att folk fått från film och TV-serier (förslagsvis från USA eftersom det mesta kommer därifrån). Klart att man inte får ta med sig en dejt till ett bröllop - såvida det inte uttryckligen står +1 i inbjudan. Vad jag vet är det så även i USA. Man tar inte med sig en dejt om det inte står i inbjudan att man får göra det. Vi har bara 3 singlar så vi sa att de fick ta med sig respektive om de skulle träffa någon efter att inbjudan skickats ut, men de har inte träffat någon.
  • Sebastiána
    impegno di nozze skrev 2011-04-12 13:58:25 följande:
    Men det är varken utgångspunkt eller huvudbudskap i "huvudinlägget", så då är det ju väldigt motsägelsefullt i så fall..;)
    På ditta andra svar: Precis, det undrar jag med! Det är så lätt att vara kaxig gömd bakom en datorskärm men inte lika lätt i verkligheten.  
    Jag kan säga detta, och har också gjort det, till folk i min närhet. Jag tycker inte att det är det minsta kontroversiellt att säga att jag tycker att man ska bjuda båda i ett par om inte särskilda skäl finns att inte göra det.

Jag har läst så många trådar där det står att "jag vill inte träffa folk jag inte har något gemensamt med på MITT bröllop", eller "jag känner inte hans flickvän så henne vill jag inte bjuda" och undrar varför?
  • Sebastiána
    Cilla81 skrev 2011-04-16 22:16:50 följande:

Har inte läst alla inläggen, men jag tycker lite såhär....

Är väl inte svart eller vitt! Det beros ju på hur formell man vill vara, samt en massa andra faktorer!

Jag är en egen person, och jag sitter inte ihop med min sambo/blivande man. Ibland blir han bjuden på fester som han går på utan mig, och ibland går jag utan honom. Varför ska vi sitta ihop? Varför ska allting vara så präktigt och parigt bara för att det är en bröllopsfest?  Har man inte ekonomi att bjuda alla men ändå vill bjuda 20 barndomsvänner tycker jag att det går först.... men det beros ju också på! Kanske har man bara några få barndomsvänner, och känner alla deras respektive, ja då tycker jag att de bjuds med, även om någon vän har en respektive som man inte känner. Alla över en kam liksom om det bara är ett fåtal.

Svårt det dära....

Vi bjöd några kollegor till exempel, och deras respektive var inte inbjudna. Det kändes helt enkelt fel. Men våra vänners respektiva är bjudna!

Det handlar inte om att "sitta ihop". Det gör inte jag och min BM heller. Vi gör massor av saker var för sig. Men det är upp till paret att bestämma om båda ska gå eller inte!
  • Sebastiána
    Aasa81 skrev 2011-04-16 22:39:20 följande:
    Vi har bjudit in ena delen av paret på några, detta beror mycket på storleken av lokalen, samt att vissa är bjudna för attt de är släkt, trots att man inte setts på ca 10 år, inte ens vet vad partnern heter och även bor i olika länder....helt ok tycker jag. Måste se detta ur olika perpektiv....och allt är inte svart och vitt...
    I det fallet hade jag faktiskt inte heller bjudit släktingen jag inte träffat på 10 år.
  • Sebastiána
    Ciccci skrev 2011-04-17 15:34:48 följande:
    etikett o etikett!
    JAG personligen bryr mig inte om ETIKETTEN, utan bjuder de jag/vi vill ha på vårt bröllop..
    Sen om någon tar illa upp för han/hon inte får ta med sig sin pojk/flickvän det bryr jag mig inte om...

Etikett
    Pööh!
    Etikett är inte bara "gammalmodiga regler" utan hyfs och stil och artighet skulle jag vilja säga. En bra värdinna bryr sig inte bara om sig själv utan är också mån om att gästerna ska ha det trevligt.
  • Sebastiána
    Ciccci skrev 2011-04-18 15:16:14 följande:
    jag bryr mig nog om att mina gäster kommer ha trevligt, men jag bryr mig inte om va etiketten om VILKA man bjuder säger..

Jag är ett kontrollfeak och jag gör vad som helst för att alla gäster kommer ha trevligt!
    Men att bjuda "enligt etiketten" gör vi inte...
    Fast några gäster har kanske trevligare om deras respektive är med.
  • Sebastiána
    frallan skrev 2011-04-18 16:19:30 följande:
    Vi har bjudit alla med respektive. Tycker det är super kul att träffa nya människor, och det är flera respektive jag inte träffat innan, men det skall bli sååååå kul att få träffa dom den dagen
    Alla gör väl som dom vill, men för oss var det viktigt att bjuda med respektive... visst blev vi några fler på festen, men ju fler ju bättre!
    Har inte följt ettikett när det gäller släktingar osv, eftersom jag har en ganska avlägsen relation till de flesta släktingar, utan bjudit närmaste familjen och desto fler vänner istället och deras respektive. Tror vi kommer få det kanon kul!
    Vill inte ha någon mossig moster med för att det är kotym att bjuda dem, utan alla mina härliga vänner som gör livet lite mer värt att leva!

Har själv blivit bjuden på bröllop så väl med min sambo som utan och jag har inte tagit illa vid mig någon gång, utan det känns mer som att man skall gå på den känsla man själv har, ergo: jag vill träffa mina vänners kärlekar, även om dom inte känner mig
    Det är väl inte kutym att bjuda mossiga mostrar som man aldrig umgås med? Vi har gjort precis som ni. Vi har bjudit de släktingar som vi umgås med + respektive, men kusiner och mostrar som vi inte ens sett eller hört på tio år (och säkert hör lika lite från i framtiden) har vi inte bjudit.
  • Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-04-18 19:51:33 följande:
    Vi  bjöd släkt som min make inte sett på 10-20 år även gubben som snodde  en del av makens arv, men det var för att vi  skulle lämna landet och man vet ju aldrig när man ses igen men tanken på folks ålder. 
    Jo så kan det vara. Jag hade gärna velat ha min mormor med på bröllopet bl.a av den anledningen, men just på grund av sin ålder kommer hon inte (är över 90), men vi kommer att hälsa på henne i sommar istället.
  • Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-04-18 20:05:12 följande:
    Jag hade gärna velat träffa  gammel faster, eller vad vi nu ska kalla henne.. det är pappas kusin men han visste inte om det tills han var 20, men  de orkade inte pga ålder .

Sebastiana, behöver du  kaffe på din resa hem genom sverige så stanna till hos mig
    Vi kommer gärna förbi efter bröllopet (pratade just med min blivande som varit på andra sidan Atlanten ett tag).

Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?