Varför bara bjuda ena parten i ett par?
Oj, va folk ser svart eller vitt på detta. Jag tycker inte att det är så enkelt!
Och varför skulle man inte vara bra vänner bara för att man inte har träffat den respektive? Man kan ju bo 60 mil i från varandra.
Självklart tycker jag att "etablerade par" bör bjudas tillsammans. Men bara för att två personer har varit tillsammans i en månad och DE känner att de verkligen är ett etablerat par nu, så är det inte lätt för de som bjuder in att alltid veta. Om man planerar sitt bröllop i ca ett halvår, och precis då man ska skicka ut inbjudningarna så visar det sig att typ 10 av gästerna har dejtat och "etablerat" sig i en månads tid? Det innebär 10 stycken extra inbjudningar. Det kan spräcka hela planeringen! Å andra sidan kanske det inte blir så många extra och då är det ju inte värt att bråka om. I vårt fall var det precis på vippen då lokalen tog 70 personer och vi hade bjudit 65 stycken. Med oss blir det 68 alltså.
Jag har ett stort kompisgäng som har hängt sedan gymnasiet. De är ca 25 stycken, vissa står jag närmare än andra men alla hör ändå ihop på något sätt tycker jag. Några har flyttat långt bort härifrån. Jag ville bjuda i stort sett alla av dem på vårt bröllop, utom två stycken som inte hade varit med oss under de senaste åren. Jag insåg att om jag även skulle bjuda alla respektive så skulle det bli hur många som helst! Så jag pratade helt enkelt med några av mina kompisar och sa: jag skulle inte vilja annat än ha er på vårt bröllop, men det går inte om jag ska bjuda alla respektive! Och dessa vänner tyckte att det är viktigare att få komma själva än att inte komma alls.
Så de partners som jag inte träffat/träffat någon enstaka gång fick faktiskt ingen inbjudan, om de bara hade varit tillsammans en kort tid. Och det var bra en person som hängde läpp för det. Alla andra verkade ha full förståelse! (de som var gifta eller varit sambos längre var förstås bjudna, och dessa kände jag ju också till och hade träffat flera gånger och hörde ju liksom till gänget)
Det enda undantag vi gjorde var ett par där hon var höggravid i 9:månaden och bodde ungefär 40 mil härifrån.
Jag pratade faktiskt med två av de respektive på facebook i samband med detta och sa att detta helt enkelt inte är något personligt och jag såg fram emot att träffa dem någon annan gång. Båda sa att de själva hade blivit bjudna på bröllop utan sina respektive och såg inget problem alls i det.
Det jag vill säga här är alltså att jag pratade med mina gäster och förde en dialog med så många jag kunde, för att alla skulle förstå ur jag resonerade och detta ledde till att i stort sett alla var väldigt nöjda. Jag vet att mamma ringde och frågade min moster "vilka av kusinerna ska vi bjuda egentligen?" och min moster tyckte det var onödigt att bjuda någon av dem då vi inte ens har särskild mycket kontakt, och de tyckte kusinerna själva. Snacka om att det var enkelt att lösa!
Och vi hade en sååååå bra stämning på vårt bröllop!
Jisses vad långt detta blev....Summa av detta är alltså:
Själv anser jag att par bör bli bjudna tillsammans i regel - men alling beror så mycket på för varje brudpar! Det är inte bara svart eller vitt!