• Anonym

Spiral???

Jag satte in kopparspiral i höstas och har aldrig fött barn. Det gjorde ganska ont att sätta in men har man fött barn ska det tydligen inte göra ont. I övrigt är jag väldigt nöjd med den eftersom inget annat fungerat bra för mig. Annars rekommenderas ju inte spiral till kvinnor som inte fött. M2b har vid något tillfälle känt av trådarna och det gjorde lite ont men det ska vara ovanligt. Prata med din gyn/bm om de tror det är rätt metod för dig. En fördel är ju att det är gratis med kopparspiral! Och man behöver inte tänka på den. Nackdel kan vara riklig mens men det har jag alltid haft så det blev ingen skillnad. Lycka till!

• Anonym

Min sambo hade ett ex med spiral. Han gjorde tydligen illa sig på den när de hade sex! Vet dock inte om det var kopparspiral (kanske inte är någon skillnad)

• Anonym

hejsan!

Efter många omgångar och hur många olika p-piller och mini-piller som helst har jag äntligen en spiral och jag är över lycklig över att jag fick en.  jag har aldrig fött barn och de brukar säga att livmodern kan vara lite trång innan man fött barn och det är därför man ej rekomenderar en spiral, men det går alltid att truga och ingen barnmorska vill att man ska hålla på med hormoner om man ej tål dem av olika anledningar.

Att det gör ont när man sätter in den beror på hur lätt barnmorskan är på handen och hur mycket man spänner sig, jag tyckte inte att det gjorde ont när hon satte in den men när hon mätte livmodern för att veta hur långa trådarna skulle vara.

Min bm känner av trådarna ibland, men han är extremt känslig, och trådarna mjukas upp efter ett tag.

Jag har fått lite längre blödning och lite riklgare men ej märkbart.

Jag fick inte ha sex eller bada i badhus, badkar, basta mm under 7 dagar efter instättningen pga infektionsrisken.
    Rekomenderar starkt kopparspiral 

• Anonym

Jag har faktiskt inte några bra erfarenheter att komma med alls. När jag satte in min kopparspiral gjorde det inte alls speciellt ont, men jag fick väldigt ont efteråt. Vi kunde inte alls ha sex normalt utan vi fick ta det väldigt försiktigt och jag fick även ont av att röra mig normalt. Jag försökte verkligen ge det en chans men efter 3 veckor tog jag ut den. Det visade sig att den var böjd när den kom ut och hur det hade blivit så förstod varken jag eller min barnmorska.

Det konstigaste är att även min syster har haft problem med just kopparspiral. Hon fick en hemsk infektion med otäcka flytningar.

Så jag kan inte säga att jag rekomenderar spiral alls!

• Anonym

Jag har haft olika spiraler under flera omgångar i mitt liv och har aldrig haft någon partner som känt av den.
    Kopparspiralen gav mig enorma blödningar så den hade jag inte så länge.
    Om man är rädd för att sätta in den, för att det ska göra väldigt ont så kan man få den insatt under lätt narkos på dagkirurgen,,, men det är inget man erbjuds utan det får man kräva själv.

• Anonym

Jag satte in en nära jag träffade min sambo. Gjorde väldigt ont tyckte jag, men jag va ganska rädd oxå. Fick väldigt ont imagen efteråt som varade i några timmar. Men jag tycker att den har funkat bra. Man behöbver ju aldrig tänka på det, det sköter ju sig självt!!

Jag ska faktiskt ta ut min nu precis inan bröllopet! Bebis dax!!!

• Anonym
    Anonym (humlan) skrev 2011-05-01 22:19:07 följande:
    Min mamma fick missfall då hon var gravid med min lillebror (hon visste inte om att hon var gravid) och hade spiral, kanske inte hade med spiralen att göra men vem vet?"
    Men det är väl inte så konstigt att hon fick missfall när hon hade spiralen i? Man kan bli gravid med spiral i, den är säker till 98-99% så 1-2 kvinnor på hundra blir ju alltså gravida. Min mor blev också gravid trots kopparspiral, men hon lyssnade på kroppen och testade sig ganska tidigt. De kunde därför rädda bebisen i magen, och den bebisen är jag! Men det är ju ett preventivmedel och om man trots det blir gravid så måste man ta ut spiralen, annars är risken för missfall stor.

Själv har jag bara positivt att säga. Nästan. Ja det gör ont att sätta in den, och man får rikligare mens. Men gud vilken frihet att slippa hormoner, och slippa komma ihåg tabletter eller pessar. Har testat i princip allt; p-piller, p-plåster, p-ring, ja gud vet allt. Jag håller fast vid min kopparspiral nu. 
  • Anonym
    Anonym (Blivande brud) skrev 2011-05-18 12:02:39 följande:
    Jag har fått en tid idag hos en doktor på ungdomsmottagningen. Är sååååå nervös. Ska prata om mina mensproblem o att jag verkligen vill ha en hormonspiral insatt. Är dock orolig över att de kanske redan nu vill göra ngn undersökning på mig eftersom jag aldrig gjort det o har problem med riklig mens samt fruktansvärda smärtor. Usch. Någon som varit med om det som kan dela sina erfarenheter. Kl 13.30 har jag tid. Fy!!
    Hoppas att det gick bra! Mitt bästa knep är att ha klänning, kjol eller en RIKTIG lång tröja på sig. då känner man sig mindre naken. jag har faktiskt en speciell gynekolog-kjol (jag vet att jag är lite knäpp) som jag drar på mig i undersökningsrummet. Då slipper jag oroa mig för att jag ska få klägg på mina vanliga kläder också.

Annars tycker jag inte att det är så farligt faktiskt. Som att gå till tandläkaren typ. Eller vaxa bikinilinjen.
Svar på tråden Spiral???