• Anonym (Blivande brud)

Spiral???

jag har en fråga angående prevetivmetoder. Jag skulle vilja sätta in en kopparspiral innan bröllopet. Någon som har erfarenhet av kopparspiraler får gärna dela med sig av sina erfarenheter. Gör det mkt ont efteråt? Kan mannen på något sätt vid samlag stöta emot spiralen eller sitter den tillräckligt långt in? Tacksam om någon delade med sig av vettig info

• Svar på tråden Spiral???
  • Anonym

Jag satte in kopparspiral i höstas och har aldrig fött barn. Det gjorde ganska ont att sätta in men har man fött barn ska det tydligen inte göra ont. I övrigt är jag väldigt nöjd med den eftersom inget annat fungerat bra för mig. Annars rekommenderas ju inte spiral till kvinnor som inte fött. M2b har vid något tillfälle känt av trådarna och det gjorde lite ont men det ska vara ovanligt. Prata med din gyn/bm om de tror det är rätt metod för dig. En fördel är ju att det är gratis med kopparspiral! Och man behöver inte tänka på den. Nackdel kan vara riklig mens men det har jag alltid haft så det blev ingen skillnad. Lycka till!

• wiii

Jag satte in kopparspiral förra sommaren då jag inte ville hålla på mer med hormoner av olika slag. (har inte några barn) Det gjorde helt ärligt väldigt ont när den sattes in, och sedan hade jag som kraftig mensvärk flera timmar efter, dagen efter var dock alla såna bekymmer borta.
    Ett tips kan vara att ha någon med som kan köra dig hem efteråt om det behövs, jag körde själv och kände väl att det kanske inte var optimalt. Fick stanna en stund på en parkeringsplats då jag blev lite yr.
    Sambon har aldrig sagt att han störts av trådarna, dom är ju mjuka.
    Bestämmer du dig för att sätta in kopparspiral så se till att vara bestämd mot barnmorskan också, dom har en tendens att tycka att man ska prova ytterligare en sorts p-piller istället..

Trots att det gjorde ont så kan jag absolut rekommendera det, trivs väldigt bra med min, och den behöver ju inte bytas oftare än vart femte år så är ju inte så ofta man utsätt för smärtan ;)

• tezz840

jag har spiral och har fött 2 barn, hade det både efter första barnet och nu efter andra.
    jag har bara positiva saker att säga om den..
    Det gör inte ont att sätta in den, första gången var det bara som ett litet svagt nyp, andra gången kände jag absolut ingenting.
    Man kan få lite svag mensvärk efteråt så därför rek. dom att man ska ta någon värktablett innan.
    Man kan få kraftigare blödningar och mer mensvärk av den, men jag kände inte av min mens innan jag satte in den så nu kanske jag har lite ondare, men inte så farligt..
    Skönt att man kan ha den där i några år utan att behöva tänka på nånting och att den som sagt inte innehåller några hormoner, underbart =).
    Dom mäter livmodern innan för att se hur lång den ska vara innan dom sätter in den.
    Gubben har sagt att han kan känna av den ibland, om han kommer djupt, men ingenting som gör ont för varken honom eller mig.
    Har du fött barn?

• Anonym (Blivande brud)

Det låter ganska värt. Tror nog jag måste prata med min gyn om detta. För mig är kopparspiral enda alternativet då jag total vägrar ta hormoner. Tess840 : jag har inte fött barn. Och senast jag var sexuellt aktiv var ca 2 år sedan. Jag och min blivande har bestämt oss för att vänta med sex tills vi gift oss. Kan detta vara en nackdel för att sätta in en spiral?

• wiii

Tror ju knappast att det spelar någon roll om man är sexuellt aktiv eller ej, vet inte hur det skulle kunna påverka?
    Den enda nackedelen som jag hört talas om just när det gäller insättningen är om man inte fött barn, men det går ju absolut att göra ändå, bara större risk för att det känns mer :) 

• Anonym

Min sambo hade ett ex med spiral. Han gjorde tydligen illa sig på den när de hade sex! Vet dock inte om det var kopparspiral (kanske inte är någon skillnad)

• Margris

Jag har haft spiral i många år och det jag kan säga att om det gör ont eller ej har att  göra med hur skicklig barnmorskan/ gynekologen är. Min sambo har aldrig känt den :)
    Det enda negativa jag har att säga är att mensen blir rikligare. För mig mycket rikligare, så jag måste äta järntillskott dagligen. Har nu tagit ut den av den anledningen...

• tezz840
    Anonym (Blivande brud) skrev 2011-04-21 19:25:30 följande:
    Det låter ganska värt. Tror nog jag måste prata med min gyn om detta. För mig är kopparspiral enda alternativet då jag total vägrar ta hormoner. Tess840 : jag har inte fött barn. Och senast jag var sexuellt aktiv var ca 2 år sedan. Jag och min blivande har bestämt oss för att vänta med sex tills vi gift oss. Kan detta vara en nackdel för att sätta in en spiral?

ok. det spelar nog ingen roll om du har sex nu eller inte. handlar nog bara om livmodern efter en graviditet.
    tror att det kan kännas lite mer när dom sätter in den bara, men annars är det säkert ingen fara. Men jag tror att barnmorskan nog avråder ifrån spiral om man inte fått barn. Undra varför egentligen? Skulle det bara vara för smärtans skull?
    Och detta om att killen kan komma åt ändarna på spiralen är heller ingen fara.. Skulle det vara så att han eller du tycker det är obehaligt att stöta emot så går det alltid att gå tillbaka till barnmorskan och korta ner dom. =)

Du kan ju alltid testa på det. Det är ju bara att ta ut den om du inte tycker att det är nånting för  dig. I och med att det inte är några hormoner eller så så påverkas inte kroppen på så sätt att du får vänta om du vill börja med något annat skydd sen. Det är bara att börja knapra p-piller med en gång eller vad man nu vill ha istället.. =)

• millan

Om du vill "slippa" mensen så kan jag VARMT rekommendera hormonspiral istället !! Jag hade först koppar men kroppen stötte ut den & eftersom jag har fruktansvärda menssmärtor så föreslog läkarna just hormonspiral. Det funkar inte som p-piller att man har hormon i hel kroppen utan det utsöndras enbart hormon i livmodern.
    På så sätt påverkas man inte av ev. hormon svängningar.
    Min sambo kände av trådarna innan jag satte in en ny men det var pga trådarna var klippta väldigt korta. Nu är dom längre & ligger ut med sidorna inne i mig. Så nu har han inte märkt av den.
    Mina erfarenheter är bara positiva med hormonspiral. Ett plus att jag inte har någon mens ! Kan hända att det kommer en ynka liten droppe nån gång ibland. Det gör ont att sätta in MEN det är värt det i slutändan =)
    Lycka till med vad du än väljer ! 

• Anonym (skrev inlägg 1)

Det med hurvida det gör ont eller inte har inte bara med gynekologens/bms skicklighet att göra. På ungdomsmottagningen sätter de inte in spiraler så jag blev rekommenderad min gyn och han har rykte om sig om att han är väldigt duktig på att sätta in. Trots detta gjorde det så ont att jag skrek rakt ut, detta på grund av att min livmodertapp/hals eller vad det är hade fickor, inte så ovanligt, och det gjorde att det blev svårt att komma in i livmodern. Tillslut efter några försök tvingades han använda tång att knipa åt med kring tappen eller vad det var. Kan ärligt säga att deär en av de obehagligaste upplevelser jag någonsin varit med om. Efter fick jag starka smärtstillande men jag kunde cykla hem själv och jobbade även inom vården samma kväll, hade dock ganska skarpa smärtor i livmodern i 2-3 dagar men nu är jag nöjd med att den är på plats. M2b har som sagt känt den vid något tillfälle och då lyckats riva sig/sticka sig på trådarna, men det hör nog inte till vanligheten och det har som sagt inte hänt oss ofta heller. Angående om du är sexuellt aktiv eller inte ser jag inte att det skulle påverka alls. Det enda är att man inte ska ha penetrerande sex direkt efter insättning. Kommer dock inte ihåg hur många dagar han sa till mig, vissa säger en vecka men min tyckte nog 2 dagar :)

Svar på tråden Spiral???