Anonym (Blivande brud) skrev 2011-04-21 19:25:30 följande:
Det låter ganska värt. Tror nog jag måste prata med min gyn om detta. För mig är kopparspiral enda alternativet då jag total vägrar ta hormoner. Tess840 : jag har inte fött barn. Och senast jag var sexuellt aktiv var ca 2 år sedan. Jag och min blivande har bestämt oss för att vänta med sex tills vi gift oss. Kan detta vara en nackdel för att sätta in en spiral?
ok. det spelar nog ingen roll om du har sex nu eller inte. handlar nog bara om livmodern efter en graviditet.
tror att det kan kännas lite mer när dom sätter in den bara, men annars är det säkert ingen fara. Men jag tror att barnmorskan nog avråder ifrån spiral om man inte fått barn. Undra varför egentligen? Skulle det bara vara för smärtans skull?
Och detta om att killen kan komma åt ändarna på spiralen är heller ingen fara.. Skulle det vara så att han eller du tycker det är obehaligt att stöta emot så går det alltid att gå tillbaka till barnmorskan och korta ner dom. =)
Du kan ju alltid testa på det. Det är ju bara att ta ut den om du inte tycker att det är nånting för dig. I och med att det inte är några hormoner eller så så påverkas inte kroppen på så sätt att du får vänta om du vill börja med något annat skydd sen. Det är bara att börja knapra p-piller med en gång eller vad man nu vill ha istället.. =)