• Anonym (Blivande brud)

Spiral???

jag har en fråga angående prevetivmetoder. Jag skulle vilja sätta in en kopparspiral innan bröllopet. Någon som har erfarenhet av kopparspiraler får gärna dela med sig av sina erfarenheter. Gör det mkt ont efteråt? Kan mannen på något sätt vid samlag stöta emot spiralen eller sitter den tillräckligt långt in? Tacksam om någon delade med sig av vettig info

• Svar på tråden Spiral???
  • Anonym

hejsan!

Efter många omgångar och hur många olika p-piller och mini-piller som helst har jag äntligen en spiral och jag är över lycklig över att jag fick en.  jag har aldrig fött barn och de brukar säga att livmodern kan vara lite trång innan man fött barn och det är därför man ej rekomenderar en spiral, men det går alltid att truga och ingen barnmorska vill att man ska hålla på med hormoner om man ej tål dem av olika anledningar.

Att det gör ont när man sätter in den beror på hur lätt barnmorskan är på handen och hur mycket man spänner sig, jag tyckte inte att det gjorde ont när hon satte in den men när hon mätte livmodern för att veta hur långa trådarna skulle vara.

Min bm känner av trådarna ibland, men han är extremt känslig, och trådarna mjukas upp efter ett tag.

Jag har fått lite längre blödning och lite riklgare men ej märkbart.

Jag fick inte ha sex eller bada i badhus, badkar, basta mm under 7 dagar efter instättningen pga infektionsrisken.
    Rekomenderar starkt kopparspiral 

• Anonym

Jag har faktiskt inte några bra erfarenheter att komma med alls. När jag satte in min kopparspiral gjorde det inte alls speciellt ont, men jag fick väldigt ont efteråt. Vi kunde inte alls ha sex normalt utan vi fick ta det väldigt försiktigt och jag fick även ont av att röra mig normalt. Jag försökte verkligen ge det en chans men efter 3 veckor tog jag ut den. Det visade sig att den var böjd när den kom ut och hur det hade blivit så förstod varken jag eller min barnmorska.

Det konstigaste är att även min syster har haft problem med just kopparspiral. Hon fick en hemsk infektion med otäcka flytningar.

Så jag kan inte säga att jag rekomenderar spiral alls!

• Anonym (humlan)

Hej hej
    Jag har aldrig haft spiral själv och har inga egna barn. Jag har flera i min närhet som haft spiral och alla har sagt samma sak. Alla tyckte att det gjorde jätte ont att sätta in den, de har inte nämnt något om att det gjorde ont efteåt men jag kan ha glömt det. Samtliga sa att deras män kände av spiralen när de hade sex och en del sa att deras män fick ont av spiralen.
    En av mina vänner fick mycket långvariga blödningar och fick byta spiral, det blev tyvärr inte bättre utan hon var tvungen att ta bort den.
    Min mamma fick missfall då hon var gravid med min lillebror (hon visste inte om att hon var gravid) och hade spiral, kanske inte hade med spiralen att göra men vem vet?
    Alla jag känner som haft spiral har haft lite problem med den men ändå tyckte de att det var enkelt och behändigt att ha den och slippa tänka på annan preventilmedel.
    Jag gillar inte alls tanken på att sätta fast en spiral inne i mig så jag tänker inte göra det.
    Vet inte om du blev hjälpt av mina svar men här är de iallafall.  =)

• MaalinJohansson
    Anonym skrev 2011-04-21 20:15:14 följande:
    Min sambo hade ett ex med spiral. Han gjorde tydligen illa sig på den när de hade sex! Vet dock inte om det var kopparspiral (kanske inte är någon skillnad)
    Min sambo brukar känna min när vi har sex. Det brukar dock aldrig göra ont. Men en gång blev där ett litet märke och litte liite blod. Men helt klart värt det för oss :)
  • Anonym

Jag har haft olika spiraler under flera omgångar i mitt liv och har aldrig haft någon partner som känt av den.
    Kopparspiralen gav mig enorma blödningar så den hade jag inte så länge.
    Om man är rädd för att sätta in den, för att det ska göra väldigt ont så kan man få den insatt under lätt narkos på dagkirurgen,,, men det är inget man erbjuds utan det får man kräva själv.

• Anonym

Jag satte in en nära jag träffade min sambo. Gjorde väldigt ont tyckte jag, men jag va ganska rädd oxå. Fick väldigt ont imagen efteråt som varade i några timmar. Men jag tycker att den har funkat bra. Man behöbver ju aldrig tänka på det, det sköter ju sig självt!!

Jag ska faktiskt ta ut min nu precis inan bröllopet! Bebis dax!!!

• sms å fotboll

Jag har haft kopparspiral sedan 2004 eller 2005 eftersom jag var trött på diverse hormonbehandlingar och jag dessutom fick biverkningar av hormonerna.

Vissa (sex)ställningar funkar inte längre, känns obehandligt. Kan i ärlighetens namn inte säga att det är pga spiralen men jag tror det.

Ang. smärtan att sätta in den beror det, som andra redan sagt på den som sätter in den. Jag kommer fortfarande ihåg när läkaren föreslog kopparspiral och satte in den men jag kan inte för mitt liv komma ihåg att det kändes mer än när man gör en cellprovstagning.

Jag kände inte till att man fick rikligare mens men det stämmer nu när ni skriver det. Å andra sidan hade jag även det med p-piller så det är fortfarande tampong och binda samtidigt som gäller för mig :)

Jag kan verkligen rek. kopparspiral. Det har fungerat bra för mig.

• Anonym (Blivande brud)

Hormobspiralen verkar ju bättre för det med mensen men ör orolig för att det kanske påverkar ens ferttilitet o gör det svårare att skaffa barn efteråt. Jag har väldigt rikliga menstustioner redan nu o undrar hur det skulle bli med en kopparspiral :-s.

• Anonym (A)
    Anonym skrev 2011-05-01 21:28:05 följande:
    Efter många omgångar och hur många olika p-piller och mini-piller som helst har jag äntligen en spiral och jag är över lycklig över att jag fick en.  jag har aldrig fött barn och de brukar säga att livmodern kan vara lite trång innan man fött barn och det är därför man ej rekomenderar en spiral, men det går alltid att truga och ingen barnmorska vill att man ska hålla på med hormoner om man ej tål dem av olika anledningar.
    Jag har liknande erfarenheter förutom att barnmorskorna har tjatat som fan på att jag ska ta p-piller trots att jag alltid blir bindgalen av dem! Jag har alltid haft problem med rikliga och smärtsamma menstruationer och lång jävlig pms som gjort att halva månaden har varit förstörd för mig, så jag önskar verkligen att någon hade berättat att det fanns hormonspiral tidigare! Jag gillar inte heller att ta hormoner, men med spiralen blir det verkligen den lägsta tänkbara dosen, lägre än minipiller eftersom den framför allt verkar lokalt.

Att sätta in den gör ont, jag ska inte ljuga. Första gången hade jag väldigt ont av tången (förmodligen för att jag inte föttt barn, så de fick ta i lite mer och hålla emot lite hårdare), men andra gången var det fullt uthärdligt ända tills den kom på plats och fälldes upp. Då krampade det till ordentligt, och precis som första gången hade jag sen som mensvärk gånger 10 en stund, därefter mer som vanlig mensvärk resten av dagen.

Efter det första halvåret med oregelbundna stänkblödningar slapp jag mens helt i ett par år. Därefter började jag få lite månadsblödningar, men inte så mycket som en regelrätt mens. När jag hade haft den i 3½ år började det bli mer och mer som vanlig mens, och både värken och pms:en började komma tillbaka , så nu efter fyra år bytte jag ut den så får vi se hur det går. Jag skulle INTE råda dig till kopparspiral om du redan har jobbig mens, för mig lät det som rena mardrömmen så jag har aldrig ens övervägt det.

Nackdelen har varit att jag första gången fick problem med svamp i början, och det verkar börja klia lite den här gången också. Dessutom hade jag lite ont av äggstockscystor i början, och likaså har det huggit till någon gång nu också, om det nu är det eller nåt annat.

Trådarna kan kännas och stickas lite (själva spiralen känner partnern INTE om det inte är nåt allvarligt fel!), men mest i början innan de "lägger sig tillrätta" runt livmodertappen och längs sidan, om de inte är klippta för kort då. .

Fertiliteten påverkas inte, så fort man tar ut den återgår allt till det normala väldigt snabbt.
  • Anonym (Blivande brud)

snabbt svar till anonym A. Man påverkas alltså INTE av PMS besvär? Min farmor lider av hjärt o kärlsjukdom sp tror att jag egentligen inte borde ta sånt med hormoner... Det där med svamp låter otäckt. Är det för att den spiralen är av ngt speciellt materialt o som kroppen kanske är lite känslig för?? Vad ör det för material på hormonspiralen?

Svar på tråden Spiral???