Anonym skrev 2011-05-01 21:28:05 följande:
Efter många omgångar och hur många olika p-piller och mini-piller som helst har jag äntligen en spiral och jag är över lycklig över att jag fick en. jag har aldrig fött barn och de brukar säga att livmodern kan vara lite trång innan man fött barn och det är därför man ej rekomenderar en spiral, men det går alltid att truga och ingen barnmorska vill att man ska hålla på med hormoner om man ej tål dem av olika anledningar.
Jag har liknande erfarenheter förutom att barnmorskorna har tjatat som fan på att jag ska ta p-piller trots att jag alltid blir bindgalen av dem! Jag har alltid haft problem med rikliga och smärtsamma menstruationer och lång jävlig pms som gjort att halva månaden har varit förstörd för mig, så jag önskar verkligen att någon hade berättat att det fanns hormonspiral tidigare! Jag gillar inte heller att ta hormoner, men med spiralen blir det verkligen den lägsta tänkbara dosen, lägre än minipiller eftersom den framför allt verkar lokalt.
Att sätta in den gör ont, jag ska inte ljuga. Första gången hade jag väldigt ont av tången (förmodligen för att jag inte föttt barn, så de fick ta i lite mer och hålla emot lite hårdare), men andra gången var det fullt uthärdligt ända tills den kom på plats och fälldes upp. Då krampade det till ordentligt, och precis som första gången hade jag sen som mensvärk gånger 10 en stund, därefter mer som vanlig mensvärk resten av dagen.
Efter det första halvåret med oregelbundna stänkblödningar slapp jag mens helt i ett par år. Därefter började jag få lite månadsblödningar, men inte så mycket som en regelrätt mens. När jag hade haft den i 3½ år började det bli mer och mer som vanlig mens, och både värken och pms:en började komma tillbaka , så nu efter fyra år bytte jag ut den så får vi se hur det går. Jag skulle INTE råda dig till kopparspiral om du redan har jobbig mens, för mig lät det som rena mardrömmen så jag har aldrig ens övervägt det.
Nackdelen har varit att jag första gången fick problem med svamp i början, och det verkar börja klia lite den här gången också. Dessutom hade jag lite ont av äggstockscystor i början, och likaså har det huggit till någon gång nu också, om det nu är det eller nåt annat.
Trådarna kan kännas och stickas lite (själva spiralen känner partnern INTE om det inte är nåt allvarligt fel!), men mest i början innan de "lägger sig tillrätta" runt livmodertappen och längs sidan, om de inte är klippta för kort då. .
Fertiliteten påverkas inte, så fort man tar ut den återgår allt till det normala väldigt snabbt.