• Anonym (Blivande brud)

Spiral???

jag har en fråga angående prevetivmetoder. Jag skulle vilja sätta in en kopparspiral innan bröllopet. Någon som har erfarenhet av kopparspiraler får gärna dela med sig av sina erfarenheter. Gör det mkt ont efteråt? Kan mannen på något sätt vid samlag stöta emot spiralen eller sitter den tillräckligt långt in? Tacksam om någon delade med sig av vettig info

• Svar på tråden Spiral???
  • Anonym (A)
    Anonym (Blivande brud) skrev 2011-05-12 19:23:03 följande:
    snabbt svar till anonym A. Man påverkas alltså INTE av PMS besvär? Min farmor lider av hjärt o kärlsjukdom sp tror att jag egentligen inte borde ta sånt med hormoner... Det där med svamp låter otäckt. Är det för att den spiralen är av ngt speciellt materialt o som kroppen kanske är lite känslig för?? Vad ör det för material på hormonspiralen?
    Jag märkte inte av någon pms i alla fall, inte förrän sista halvåret.

Hjärt-kärlsjukdomar är ju vanliga bland äldre, jag tror det är mer om nära släktingar har fått t.ex. stroke i unga år som man ska vara försiktig. Och det är ju som sagt MYCKET mindre hormoner än både vanliga p-piller och minipiller, så bedöms man kunna ta såna är det inga som helst problem med spiral. Jag har hjärtproblem i släkten och har själv högt blodtryck (normalt med tablettbehandling) och var dessutom överviktig när jag satte in den första, men det gick bra ändå. Men fråga barnmorskan om det kan vara ett problem!

Svampen har nog inget med materialet i spiralen att göra (den är gjord i plast) utan hormonerna. Jag får svamp av piller också. Förra gången behövde jag få kapslar till slut, mest för att jag är allergisk mot de receptfria salvorna. Men efter den behandlingen höll sig svampen borta. Nu har det kliat lite, lite grann, men jag tror inte alls det blir lika mycket. Men blir det värre vet jag ju vad jag ska be om.
  • Anonym (Blivande brud)

Åh nu vet jag inte om jag ska välja koppar lr hormonspiral ?? :-s vad kostar det förresten? Om 2 veckor blir jag 20 efter det ska det kosta att få en insatt enligt umo ..

• Anonym (A)

Det är ganska dyrt, runt 1000:-, men det går på högkostnadsskyddet. Du kan läsa mer på Fass:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7

Man bör sätta in den när man har mens, om möjligt, både för att man inte ska vara gravid och för att det går lite lättare då när livmoderhalsen är lite mer öppen. Så det kan bli svårt att hinna på två veckor, men det kan gå!

• Anonym (Blivande brud)

Jag fick mens idag!! Ska ringa imorgon För att se om man kanske kan få en snabb tid. Just nu är jag inte sexuellt aktiv. Det var nästan 2 år sen jag hade sex. Vill vänta tills jag gift mig. MEN då kmr jag ju redan ha hunnit fylla 20. Och att ha ännu en utgift .. Hur fungerar det med högkostnadsdkyddet?

• Anonym (Cloud)

Jag har haft min kopparspiral i snart 2 år och jag är supernöjd, har inte haft några besvär alls. Av olika anledningar klarar min kropp inte av hormonerna, vilket gjorde att jag valde kopparspiral som alternativ. Kan dock inte ge några erfarenheter kring insättningen och ev. smärta, då den sattes in i samband med en abort och att jag då var sövd samtidigt. Har inte haft några smärtor efteråt, och inte några problem vid sex och samlag. Hade riklig mens sedan tidigare, tycker dock att blödningen minskat i mängd, men ökat i längd, och har blivit något oregelbunden med längre tid mellan mensen. Det är väldigt bekvämt att slippa komma ihåg att ta tabletter varje dag, och perfekt när man är i ett stabilt samboförhållande, och att man slipper hormonerna! Så jag kan verkligen rekommendera det.

• Anonym (skrev inlägg 1)
    Anonym (Blivande brud) skrev 2011-05-12 19:41:36 följande:
    Åh nu vet jag inte om jag ska välja koppar lr hormonspiral ?? :-s vad kostar det förresten? Om 2 veckor blir jag 20 efter det ska det kosta att få en insatt enligt umo ..
    Kopparspiral kostar gratis :) Och det där med att m2b känner av spiralen menar jag ju naturligtvis trådarna, inte spiralen för den sitter ju i livmodern och där inne är han inte när vi har sex, haha. Men vid några tillfällen har han stuckit sig på trådarna och det är ju lite oromantiskt sådär... Vill man inte ha hormoner tycker jag man ska köra kopparspiral.
  • millan

Hej !

Hormonspiral är perfekt ! Jag provade först med kopparspiral för jag var rädd för just hormonerna. (har haft p-piller & p-stav innan) Och det funkade inte så bra.... MEN i spiralen utsöndras inte hormonet i hela kroppen utan endast i livmodern, så man påverkas inte av några humörsvängningar !!
    Kopparspiralen gör också att du får rikligare mens, med hormonspiralen slipper man mensen och ev. smärtor. 
    Min blivande man kände trådarna innan jag bytte till ny spiral men det var för dom hade klippt trådarna för korta.
    Jag har bara positivt att säga om hormonsprial !!!
    Lycka till !!  Glad 

• Anonym (Blivande brud)

Jag har fått en tid idag hos en doktor på ungdomsmottagningen. Är sååååå nervös. Ska prata om mina mensproblem o att jag verkligen vill ha en hormonspiral insatt. Är dock orolig över att de kanske redan nu vill göra ngn undersökning på mig eftersom jag aldrig gjort det o har problem med riklig mens samt fruktansvärda smärtor. Usch. Någon som varit med om det som kan dela sina erfarenheter. Kl 13.30 har jag tid. Fy!!

• Anonym (A)
    Anonym (Blivande brud) skrev 2011-05-18 12:02:39 följande:
    Jag har fått en tid idag hos en doktor på ungdomsmottagningen. Är sååååå nervös. Ska prata om mina mensproblem o att jag verkligen vill ha en hormonspiral insatt. Är dock orolig över att de kanske redan nu vill göra ngn undersökning på mig eftersom jag aldrig gjort det o har problem med riklig mens samt fruktansvärda smärtor. Usch. Någon som varit med om det som kan dela sina erfarenheter. Kl 13.30 har jag tid. Fy!!
    På ungdomsmottagningen brukar de vara vana att träffa nervösa ungdomar. Säg att du aldrig har gjort någon undersökning och tycker det känns läskigt. Antingen vill de göra en undersökning på en gång så att du får det gjort (och då kommer de att vara lugna och varsamma och förklara vad de gör), eller så kan det vänta tills du eventuellt sätter in spiralen.

De flesta kvinnor som inte är oskulder har väl varit med om både en och flera undersökningar, så det är inget konstigt alls!
  • Mirjami

Jag har p-spruta, Guds gåva till kvinnorna. Det enda negativa jag kan säga är att när man tagit första sprutan KAN man blöda i några veckor, men inte mycket, precis som i slutet på en menstration så trosskydd är det enda som behövs. Men det kan stoppas genom att man får en uppföljningsspruta efter en månad. Jag har haft p-spruta senaste tretton åren och har bara haft uppehåll där jag fått mina barn (två ggr). Ingen mens, ingen PMS och inga hormonfinnar!
    Spiral får de inte komma nära mig med. Har en vänninna som spiralen penetrerade livmoderväggen på så hon fick opereras. Min moster kom den ut på. Men annars så kan inte mannen känna själva spiralen då den sitter inne i livmodern, men trådarna från den "hänger" ner i slidan och kan märkas. Jag är livrädd för spiralproblem trots barnmorskornas lovord. Nej, jag håller mig till p-sprutan. Och gubben gillar det då han slipper ett PMS-monster till tant :)

• Anonym (Vårdpersonal)
    Mirjami skrev 2011-05-18 12:39:25 följande:
    Jag har p-spruta, Guds gåva till kvinnorna. Det enda negativa jag kan säga är att när man tagit första sprutan KAN man blöda i några veckor, men inte mycket, precis som i slutet på en menstration så trosskydd är det enda som behövs. Men det kan stoppas genom att man får en uppföljningsspruta efter en månad. Jag har haft p-spruta senaste tretton åren och har bara haft uppehåll där jag fått mina barn (två ggr). Ingen mens, ingen PMS och inga hormonfinnar!
    Spiral får de inte komma nära mig med. Har en vänninna som spiralen penetrerade livmoderväggen på så hon fick opereras. Min moster kom den ut på. Men annars så kan inte mannen känna själva spiralen då den sitter inne i livmodern, men trådarna från den "hänger" ner i slidan och kan märkas. Jag är livrädd för spiralproblem trots barnmorskornas lovord. Nej, jag håller mig till p-sprutan. Och gubben gillar det då han slipper ett PMS-monster till tant :)
    Kul att det fungerat så bra för dig! P-spruta är ganska ovanligt i Sverige. Man får en högdos gulkroppshormon, högre dos än alla andra preventivmedel. Nackdelarna är att det ibland dröjer tills man får tillbaka ägglossningen när man slutat o vill bli gravid (man säger max 6 månader men det kan ibland ta länger tid men det är såklart HELT individuellt o ibland kommer den på en gång) samt att man kunnat se att risken för benskörhet ökar vid långstidsanvändning.
  • Anonym
    Anonym (humlan) skrev 2011-05-01 22:19:07 följande:
    Min mamma fick missfall då hon var gravid med min lillebror (hon visste inte om att hon var gravid) och hade spiral, kanske inte hade med spiralen att göra men vem vet?"
    Men det är väl inte så konstigt att hon fick missfall när hon hade spiralen i? Man kan bli gravid med spiral i, den är säker till 98-99% så 1-2 kvinnor på hundra blir ju alltså gravida. Min mor blev också gravid trots kopparspiral, men hon lyssnade på kroppen och testade sig ganska tidigt. De kunde därför rädda bebisen i magen, och den bebisen är jag! Men det är ju ett preventivmedel och om man trots det blir gravid så måste man ta ut spiralen, annars är risken för missfall stor.

Själv har jag bara positivt att säga. Nästan. Ja det gör ont att sätta in den, och man får rikligare mens. Men gud vilken frihet att slippa hormoner, och slippa komma ihåg tabletter eller pessar. Har testat i princip allt; p-piller, p-plåster, p-ring, ja gud vet allt. Jag håller fast vid min kopparspiral nu. 
  • Anonym
    Anonym (Blivande brud) skrev 2011-05-18 12:02:39 följande:
    Hoppas att det gick bra! Mitt bästa knep är att ha klänning, kjol eller en RIKTIG lång tröja på sig. då känner man sig mindre naken. jag har faktiskt en speciell gynekolog-kjol (jag vet att jag är lite knäpp) som jag drar på mig i undersökningsrummet. Då slipper jag oroa mig för att jag ska få klägg på mina vanliga kläder också.

Annars tycker jag inte att det är så farligt faktiskt. Som att gå till tandläkaren typ. Eller vaxa bikinilinjen.
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2011-05-18 16:02:42 följande:
    Hoppas att det gick bra! Mitt bästa knep är att ha klänning, kjol eller en RIKTIG lång tröja på sig. då känner man sig mindre naken. jag har faktiskt en speciell gynekolog-kjol (jag vet att jag är lite knäpp) som jag drar på mig i undersökningsrummet. Då slipper jag oroa mig för att jag ska få klägg på mina vanliga kläder också.

Annars tycker jag inte att det är så farligt faktiskt. Som att gå till tandläkaren typ. Eller vaxa bikinilinjen.
    Visst ja, det glömde jag säga! Jag brukar också köra med extra lång tröja. Mycket skönt när man har tagit av sig på underkroppen och står där och trampar, eller sitter ängsligt på kanten på stolen...
  • tweety

hejsan!

Hoppas att det gick bra för dig idag och att du inte har allt för ont. Om du har jätteont kan du ta en paracetamol 500mg och en ibubrufen 400mg tillsammans maxdos i ngra dagar de kompleterar varandra jättebra mot värken. Jag använde dem i flera daar då jag hade riklig mens i en vecka efter och väldigt ont, men det är helt underbart med spiral.

Koppar spiral kostar ingenting som "vuxen" att sätta in då det är preventivvård det handlar om i alla fal i västra götaland.

• tweety
    Anonym (Vårdpersonal) skrev 2011-05-18 14:30:12 följande:
    Kul att det fungerat så bra för dig! P-spruta är ganska ovanligt i Sverige. Man får en högdos gulkroppshormon, högre dos än alla andra preventivmedel. Nackdelarna är att det ibland dröjer tills man får tillbaka ägglossningen när man slutat o vill bli gravid (man säger max 6 månader men det kan ibland ta länger tid men det är såklart HELT individuellt o ibland kommer den på en gång) samt att man kunnat se att risken för benskörhet ökar vid långstidsanvändning.
    Känner flera stycken som har p-spruta och där jag kommer ifrån är det väldigt vanligt i alla fall, jobbar oxå i vården och är inget jag hört skulle vara ovanligt i sig. Är ju väldigt bra för dem det funkar på, de som klarar hormonerna menar jag.
Svar på tråden Spiral???