Anonym (Blivande brud) skrev 2011-05-12 19:23:03 följande:
snabbt svar till anonym A. Man påverkas alltså INTE av PMS besvär? Min farmor lider av hjärt o kärlsjukdom sp tror att jag egentligen inte borde ta sånt med hormoner... Det där med svamp låter otäckt. Är det för att den spiralen är av ngt speciellt materialt o som kroppen kanske är lite känslig för?? Vad ör det för material på hormonspiralen?
Jag märkte inte av någon pms i alla fall, inte förrän sista halvåret.
Hjärt-kärlsjukdomar är ju vanliga bland äldre, jag tror det är mer om nära släktingar har fått t.ex. stroke i unga år som man ska vara försiktig. Och det är ju som sagt MYCKET mindre hormoner än både vanliga p-piller och minipiller, så bedöms man kunna ta såna är det inga som helst problem med spiral. Jag har hjärtproblem i släkten och har själv högt blodtryck (normalt med tablettbehandling) och var dessutom överviktig när jag satte in den första, men det gick bra ändå. Men fråga barnmorskan om det kan vara ett problem!
Svampen har nog inget med materialet i spiralen att göra (den är gjord i plast) utan hormonerna. Jag får svamp av piller också. Förra gången behövde jag få kapslar till slut, mest för att jag är allergisk mot de receptfria salvorna. Men efter den behandlingen höll sig svampen borta. Nu har det kliat lite, lite grann, men jag tror inte alls det blir lika mycket. Men blir det värre vet jag ju vad jag ska be om.