• SofDan

Gur mycket fick ni för 25.000kr?

Ja som rubriken lyder, hur mycket fick ni för det, alltså vad räcker det till?
    Jo jag vet att det beror på hur dyrt/billigt man vill ha det osv.
    Men bara på ett ungefär.
    Vi planerar inget bröllop, än. Vi ska gifta oss när ekonomin tillåter men nu råkade det på lite olika sätt
    lyckligtvis bli så att jag har ca 25.000kr på sparkontot i sommar så man kan ju börja planera lite då kanske. :)

• Svar på tråden Gur mycket fick ni för 25.000kr?
  • wiii

Ja visst går det att få till drömbröllopet för lite mindre pengar :)
    En stor fördel är ju om man går igenom bekantskapskretsen och ser vilka som är bra på vad och som kan tänka sig att hjälpa till, tex om man känner någon som gillar att hålla på med hår som kanske kan ställa upp och göra frisyr, någon som är duktig på smik osv. sparar man snabbt tusenlappar på!

• misscat81

Jag har inte räknat så jättenoga, men jag tror att vårt bröllop kommer kosta ca 30.000:-, då får vi följande:
    Klänning +underkjol till mig 1800:-
    Kostym+tillbehör brudgum ca 4000:-
    Smycken + accessoarer ca 500:-
    Bh (har inte köpt ännu) ca 600:-
    Catering 40 gäster ca 8000:-
    Mat övrigt (snittar, snacks, tårta) vet inte riktigt, men kanske 2000
    Alkohol ca 4000:- (har inte köpt ännu)
    Inbjudningskort ca 300:-
    Lokalhyra 600:-
    Frisör ca 1000:-
    Sminkös 800:-
    Fotograf 4000:-
    Bordsdekorationer , ca 1500 (Har inte köpt allt ännu)
    Busstransport för gästerna till och från festen ca 1000:-

Detta är dock löst räknat. Jag kanske har glömt något också...
    Vi har fått bidrag från föräldrar, har själva sparat ihop ca 10 000 till bröllopet.

• Kattpoet

Kyrkan kan göra undantag för måltidsdryck vid bröllop, begravningar och andra högtider, det gäller bara att fråga dem om ett glas vin till maten är okej eller ej.

• EllaBella

Vi har valt att bara bjuda de närmaste, ca 25 personer och att vara på restaurang. Så för vår del räcker 25000:- till:

Mat - 390:- per kuvert för 2-rätters + tårta, kaffe. Dricka ca 195:- per kuvert = ca 14 000:-
    Kläder - min klänning & tillbehör inkl bukett ca 4000:-
    Mannens kläder - ca 1000:-
    Inbjudningskort - 700:- 
    Fotograf - 6500:- 

Ja och där var vi redan uppe på strax över 25000:- och då kommer ringarna till med ca 20500:- samt bröllopsresa ca 25000:- 

• prinsessanogrodan

Vårt bröllop kommer kosta ca 60 tusen men vi har då:
     -en herrgårdsweekend för oss två veckan efter bröllopet
     -bröllopsmiddag på hotell vid havet där allt ingår - dukning,servering,städ 2 rätter,brudskål, tårta och kaffe och avec för 25 gäster, vi gör inget med maten, vi lyfter inte ett finger: ca 15 tusen
    -övernattning för oss två fre-sön på hotellet där vi har middagen
    -jag gör extensions hos frisör och frisören kommer ut till hotellet och gör uppsättning och hjälper till med smink och påklädning ca 6 tusen
    -fotograf som kommer ut till hotellet och fotar oss där vid vattnet,fotografering 1-1½ timme och vi får alla bilder högupplösta på CD,3 förstoringar och ett album: 8 tusen
    -min ring kostar 10 -11 tusen
    -min klänning kostade 4400 kr inkl ändringar på rean
    -mina skor kostade 650 kr
    -blommorna kostar 3500 kr (brudbukett,bukett till tärnan,mannens blommor,dekorationer till bordet,blommor till mitt hår)
    -vi betalar halva kostnaden för tärnans klänning:1000 kr

Kort sagt: vi har lagt pengar på mat och dryck,fotograf och min ring och mitt hår. Vi fick ett bra pris på maten så vi kan då lägga mer mitt hår. MEN om man inte vill/kan lägga 10 tusen på en ring, 8 tusen på fotograf och 6 tusen på håret osv så går det alldeles utmärkt att komma ner i kostnad.

Som kattpoet skriver, man ska fundera på vad som är viktigast! Jag skulle absolut kunna gifta mig utan dyra extensions i håret, utan 10 tusen kr ring på fingret osv.

Vi har ju å andra sidan bara 25 gäster, om vi hade velat ha fler gäster så hade det blivit på ett helt annat sätt. Om vi skulle bjuda "alla" dvs hela min släkt och hela mannens släkt så hade det blivit över 200 personer, vi insåg att då blir det antingen att spara och leva supersnålt i flera år eller att göra mycket själva tex laga all mat själva osv och det kändes som "för mycket slavgöra" för oss.
    Om man lagar all mat själva så sparar man däremot mycket pengar. Är man ute i god tid så hinner man göra maten själva, det gäller bara att planera och kanske få hjälp av släkt,familj och vänner. Det finns mycket gott man kan göra i förväg och om man kör buffé så sparar man många slantar. Egengjord buffé är nog det bästa om man vill dra ner på kostnaderna. Om man gifter sig på sommaren passar ju kallskuret väldigt bra. Kallskuret,sallader,mycket grönsaker,små goda bröd,pajer etc kan ju kännas väldigt fräscht på ett sommarbröllop

Vi valde att bjuda de allra allra allra närmaste dvs våra föräldrar,syskon och närmsta vännerna...vi bjöd helt enkelt dom som vi kände att "vi inte kan gifta oss utan" och då blev det 25 personer. Vi kan då bjuda på sittande 2 rätters mat och dryck och slipper göra nåt med maten själva. Vi gör heller inte inbjudningar och sånt själva utan beställer det på nätet., det kommer nog kosta ca 2 tusen totalt för alla trycksaker. Jag hatar pyssel så att göra egna inbjudningar skulle kännas som ett "straff" för mig men om man är pysslig och vill göra egna inbjudningar etc så kan man spara många sköna slantar!

• SofDan

Ja det finns många olika sätt att göra på märker jag. Vi funderar på ett vinterbröllop och då tillkommer ju lite extra i klädväg men vi båda tycker att det vore mysigt.
    Men som flera av er skriver när det gäller mat så är ju buffé smidigt och man sparar nog en del om man gör själv. Jag lägger nog hellre ner lite tid själv och sparar in lite slantar på det.
    Vi har många gäster vi vill bjuda även om det bara blir familj och närmsta vännerna då vi båda har stora familjer.

Det är verkligen mycket och tänka på. Jag tycker på ett sätt inte att det är värt att lägga en hel förmögenhet på en dags fest om man säger så. Jo om jag hade de pengarna kanske men det har vi inte riktigt så huvudsaken är att jag får känna mig fin och att vi kan bjuda våra nära och kära på en fantastisk dag. Det känns ändå som att jag kan komma ganska långt med mina 25.000.

• Kattpoet

SofDan, känner du någon som kan sy?  Då kan du sy dig en tunn ylle klänning för vinterbröllopet, det skulle vara så vackert och varmt.

Mammas granne stickar just nu på sin dotters bröllopsklänning, det ska ha den i jul, mamma visade mig en bild idag, synd att jag inte sparade bilden. 

• SofDan
    Kattpoet skrev 2011-04-24 19:55:43 följande:
    SofDan, känner du någon som kan sy?  Då kan du sy dig en tunn ylle klänning för vinterbröllopet, det skulle vara så vackert och varmt.

Mammas granne stickar just nu på sin dotters bröllopsklänning, det ska ha den i jul, mamma visade mig en bild idag, synd att jag inte sparade bilden. 
    Ja flera jag känner är himla bra på att sy, själv hamnar jag alltid i slagsmål med symaskinerna.
    Har du sett någon bild på internet på någon fin ylleklänning?
  • SofDan
    Kattpoet skrev 2011-04-24 21:42:29 följande:
    Jag har sett en av hennes  klänningar i tunt ylle på ett annat forum, jag har för mig att den var specialbeställd.
    www.lindsayfleming.com/heather/heather.html

Jag tror det var Sabina. 
    Den klänningen, Sabina, var underbart vacker!
  • Kattpoet

Jag sett folk få liknade men billigare än att köpa direkt från henne.

Svar på tråden Gur mycket fick ni för 25.000kr?