• Strawberry

Inte okej att tågluffa?

Vi planerar att gifta oss i april/maj 2012 och tanken är att vi seda på sommaren ska åka på en bröllopsresa och då vara borta 3 eller 4 veckor. Vi har rest en del förut, backpacking i asien osv. När vi pratade om vad vi vill göra så kändes en tågluff i Europa väldigt spännande, att åka runt i flera olika länder med våra stora ryggsäckar, leva ganska fattigt och planlöst,  bo på vandrarhem osv. Sambon var dock lite nervös över alla andras åsikter då det tydligen inte är "rätt sätt" att spendera smekmånaden, vi förväntas ta in på ett lyxigt hotell i ett paradis någonstans och bara slappa och vara kärleksfull. Jag tyckte han var var lite löjlig då jag inte kunde tänka mig att någon skulle ha åsikter, men men, jag had fel!

Vi har nämt planerna om tågluff som bröllopsresa för några få kompisar och familjemedlemmar (de vet inte att vi ska gifta oss nästa år eller att det är nästa sommar vi pratar om) och alla har varit negativa. Tydligen  är det helt fel sätt och då räknas de inte som en bröllopsresa utan mer en fattigman semester, ungdomsresa och vi kommer enligt andra att ångra oss osv...

Är det verkligen så konstigt att vi vill tågluffa och varför skule vi ångra oss?

• Svar på tråden Inte okej att tågluffa?
  • TheD

Och glöm INTE kameran!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrattande

• Kattpoet

Och glöm inte att packa  matkåsa och drickkåsa och ett set med armens  kniv,sked och gaffel, man klarar sig inte  utan dem.  

• Strawberry
    Kattpoet skrev 2011-04-26 11:47:50 följande:
    Och glöm inte att packa  matkåsa och drickkåsa och ett set med armens  kniv,sked och gaffel, man klarar sig inte  utan dem.  
    De står helt klart på packlistan, likaså kamera.. =)
    Tack för alla snälla kommentarer, jag känner mig nu extremt säker på vår resan och längtar, mer än till bröllopet till och med!
  • TheD

Plåster/skavsårsplåster
    Ev. Y3-påsar
    Myggmedel
    Solkräm
    Kepa/hatt

Varför räknar jag upp detta när ni har backpackat i Asien...? Flört

• Kattpoet

Oh OH  de måste bara tågluffa i Schweiz och sedan i Österike , det är så vackert!   Jag vill tågluffa jag med!!!

• polkapinne

Nej, vad avundsjuk jag blir:)  Jag vill också tågluffa men det vill inte sambon.
    Istället bli det Nya Zealand för oss som vi ska resa runt i och INTE ligga på en och samma strand i två veckor.
    Ska tillägga att min tanke om smekmånaden var också tidigare att det skulle vara en paradisö och man skulle bara vara där. Men egentligen är det inte så jag och min sambo gillar att semestra så varför lägga så mycket pengar på det nu när vi lika bra kan göra en sådan semester när vi är äldre.

Kör på och strunta i andras tankar om hur en smekmånad ska vara. Det är Er resa!

• Kattpoet

Nu har jag suttit och tittat igenom alla blider från min tågluff som barn. GHA!!   Jag vill tågluffa, det var ju så vacker och mysigt och det måste varit jobbigt för mina föräldra tre kottar på tågluff.

• Chicita

Åh vad spännande... Tänk om jag vågade iväg på en luff... Skäms
    Men jag är inte resevan, så jag känner att jag absolut vill veta vart jag ska bo, vad det kostar mm mm...

Det är väl ändå ni som ska resa och inte era vänner och släktingar?
    Kör på om det är vad ni vill. Dom andra kan väl ligga vid en pool och glassa om det är vad dom önskar Tungan ute

• sofi 88

Håller med övriga, åk på tågluff om det är det ni vill! Om m2b inte varit så bakåtsträvande hade vi nog tagit tågluff/båtluff i europa men blir nog annat trots allt. Däremot kanske det blir av en luff nu till sommaren, alltså året innan bröllopet. Känns som att det kan bli hur bra som helst, måste verkligen inte vara stillasittande och ingeggning i massa inpackningar bara för att vara en romantisk bröllopsresa. Mina föräldrar cyklade omkring i Tyskland och Frankrike på sin bröllopsresa, pappa cyklade hela vägen från Sverige å mamma kom ner med cykeln på tåget 1 vecka senare, så de åkte inte ens tillsammans första tiden. Men de var väldigt nöjda med sitt val av resa och större/längre resor kan man göra senare i livet när man kanske har mer pengar. 

• prinsessanogrodan

Strunta i vad andra tycker!
    Vi har pratat om fjällvandring för vår bröllosresa, gissa om folk har åsikter om det?
    Men VI älskar att fjällvandra, det är Vi, det är vår grej. 

Folk har väldigt negativa åsikter: "Men FY, gå flera mil, vara svettig och äcklig och PLÅGAS, så SKA det ju inte vara på en bröllopsresa! Det är inte ROMANTISKT!" Bla bla bla bla bla.....

Va f-n liksom?! Jag blir galen och snäser att : "Det är VÅR resa, och att VI tycker om att fjällvandra och att näe..,.det är inte en plåga! Det är  en NJUTNING att vandra i tystnad, det är tystnaden vi uppskattar. Det är så TYST att man hör tystnaden."

Den som inte upplevt en sådan tystnad vet inte hur skönt och underbart det är. Har man någon gång upplevt det så är man (oftast) fast. Men omgivningen verkar ha svårt att respektera att alla är olika! Jag blir så arg!

Jag har inga snäsiga knäppa respektlösa kommentarer till dom som har en "klassisk" bröllopsresa till typ Maldiverna. Jag och m2b är så att vi gillar de allra flesta typer av resor! Vi gillar exotiska platser, vi gillar sol och bad på en sandstrand, vi gillar vandring, vi gillar platser med mycket historia...Men som bröllopsresa vill vi ha tystnad och lugn och ro. I fjällen slappnar vi av totalt, det är vårt andningshål helt enkelt. Man kan absolut få stillhet och tystnad även på en exotiskt strand och vi har pratat om att ta en bröllopsresa till, kanske tillbaka till Sri Lanka där vi var nu i vintras eller till ett klassiskt resmål för bröllopsresor.

TS: Strunta i andras åsikter. Tänk att folk inte kan fatta att alla inte vill leva samma liv som dom själva?!

Svar på tråden Inte okej att tågluffa?