Åh, vad det låter trevligt med en tågluffning på smekmånaden! Jag och M2B har faktiskt inte tänkt på det, men skulle vi tågluffa (hoppas det blir av någon gång!) skulle vi garanterat göra det med så mycket tågromantik som möjjligt.
Vi är sådana som gillar att resa med koffertar fulla av etiketter och stora hattaskar ... i alla fall i teorin..! Nå, vi skulle absolut försöka göra det romantiskt genom att äta och bo på bra men prisvärda ställen – en lyxigare och mer vuxen variant än de tågluffningar vi gjorde med respektive kompisar för drygt 20 år sedan...
Så att dissa tågluffning på smekmånaden förstår jag inte hur man kan göra! Kanske är dina bekanta bara avundsjuka? Vi skulle storkna av tristess efter en dag på en tropisk strand (även om vi skulle uppskatta restaurangerna och barerna...).
Verkar som att resebranschen varit synnerligen effektiv i sin marknadsföring, när folk är så inne på att man måste tillbringa sin smekmånad på ett visst sätt att de rentav måste pracka det på andra!
Fjällvandring skulle jag älska att göra som bröllopsresa, men M2B är skvatt ointresserad av allt norr om Uppsala så gå i fjällen får jag göra själv. Gjorde mina små nybörjarvandringar i somras (strax innan jag blev ihop med M2B!) med Björkliden som bas och med turer till bl a Abisko och Narvik, det var väldigt trevligt.
M2B har dock gjort flera pilgrimsvandringar, så det kommer vi säkert att göra tillsammans -- inte som bröllopsresa, men senare. Att vandra mellan makedonska kloster har jag länge drömt om, sedan jag sett filmen Innan regnet faller och efter två vandringslösa resor i Makedonien. Det vore också en riktig budgetsemester.
Så vart ska vi åka på bröllopsresa då? Jo, det blir helt enkelt några dagar i respektive familjs sommarviste, i Dalarna och på Öland! Jag har inte varit i deras fäbod och han har inte varit i vår stuga, så det tycker vi blir alldeles perfekt att göra tillsammans. Vi ska även passa på att se den mellansvenska stad jag föddes i. Så det blir perfekt för oss! Vårt bröllop kommer att kosta så mycket och vara så intensivt att det blir alldeles lagom med lugn bilsemester och sommarstuge-tillvaro i ett par veckor efteråt. Men folk kommer säkert att tycka det låter ynkligt...
Vi har dock önskat oss pengar till en längre, framtida, romantisk resa i bröllopspresent. Det finns massor av andra grejer på önskelistan (ett visst välgörande ändamål samt en uppsjö saker vi behöver) så vi får kanske inte så mycket den vägen. Men isåfall hoppas vi kunna resa till exempelvis Irland, Polen, Kroatien eller Portugal tillsammans i höst eller nästa vår – eller så sparar vi ihop till en längre resa till Peking + Vietnam senare. Detta är länder någon av oss varit i och som den andra är nyfiken på.
Kan tilläggas att jag bor i USA och reser mycket i jobbet. Vi har tillbringat en stor del av vår förlovningstid med att upptäcka New York, Haiti och olika delar av den amerikanska vischan tillsammans. Så det är klart att det därigenom blir mer attraktivt att tillbringa sommaren i Sverige, vi har liksom redan betat av Karibien.
Men tågluffning -- åh..! Go for it! Vi drömmer om att åka tåg från New York till Chicago i september...