• Mariiaa81

Oro över ett tråkigt bröllop...

Hej! Jag och min sambo ska gifta oss i år och jag oroar mig just nu något fruktansvärt över att bröllopet ska bli tråkigt... Det låter som något dumt att oroa sig över, jag vet, men jag kan inte sluta noja över det. Vi bjöd in ca 65 pers och hittills har bara 42 tackat ja och några tackat nej. Varken jag eller min sambo har en jättestor vänkrets, utan vi har en liten gemensam skara vänner, vilket gör att majoriteten av gästerna utgörs av vår familj och släkt och att medelåldern på bröllopet blir rätt så hög. Tolv stycken vänner är bjudna. Vänner till min familj, eller snarare mina föräldrars vänner är också inbjudna, eftersom jag vuxit upp med dom, dock har jag inte umgåtts med dom på senare år; är det konstigt att jag bjudit dom? Det känns som att man på ett bröllop ska bjuda in alla sina 200 närmsta vänner och att jag och min sambo är konstiga som inte har så många vänner att bjuda och att de övriga gästerna ska undra varför vi inte har så många vänner, att festen ska dö ut för att för att medelåldern är över 40 osv.... att det ska bli ett pensionärspartaj och alla lägger sig kl.22..... Jag nojar över alla dom grejerna just nu Kanske ingen som kan relatera till mitt problem eller som ens förstår det men lite stöttning hade inte suttit fel nu.... :)

• Svar på tråden Oro över ett tråkigt bröllop...
  • Mariiaa81

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, jag menar inte att det automatiskt blir ett pensionärsparty bara för att de flesta är över 40 :) Jag är bara orolig över det faktum att de flesta är äldre än oss och kanske inte vill stanna så länge. Som sagt är vigseln det viktigaste men vi vill verkligen fira efteråt och därför så oroar jag mig över att det ska bli dötråkigt. Jag vill jättegärna ha ett live-band men om man "bara" blir 42 st, kan man ha det då?

• Mariiaa81

Sen så upplever jag det som att normen är att man bjuder alla sina 200 polare, de närmsta 100 tjejkompisarna ingår i brudföljet och brudgummen festar med sina 100 närmsta polare på svensexan, och då känns det som om vi är lite smått patetiska som inte har det där stora umgänget......vi har vänner men inte jättemånga

• Mariiaa81

Jag uttryckte mig nog klumpigt igen....:) Jag menar inte att det är lite folk med bara 50 pers....det känns bara så när man läser om andra människors perfekta bröllop i bröllostidningar osv, känns som om alla har minst 100 pers inbjudna. Jag vet, det är superlöjligt att tänka så för vem bryr sig egentligen men om man är som jag och oroar sig för det mesta så blir lätt så...

• Mariiaa81

Vad gulliga ni är allihopa! Känns lite bättre nu även om jag säkert kommer att noja över det mesta som har med bröllopet att göra ända fram tills dagen D, drömmer redan nu mardrömmar om allt som kan gå snett :)

• Mariiaa81
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-27 14:54:08 följande:
    Det viktigaste är väl inte antalet gäster heller? Det viktiga är väl stämningen? Sen förstår jag inte den här indelningen att "dom som är över 40 är så" eller "dom som är över 25 är si" Det är väl inte bara åldern som avgör hur en person är eller inte är? Det finns 22-åringar som är supertrista och aldrig anstränger sig för någon annan än sig själv och det finns 53-åringar som är jättesociala och det finns 43-åringar som är småbarns-föräldrar medan andra 43-åringar är både farmor och mormor sedan flera år.....Måste man dela in folk efter ålder och ha fördomar om "hur folk är eller borde vara" baserat på enbart deras ålder?
    Som jag skrev förut så uttryckte jag mig lite klumpigt. Jag menar absolut inte att folk över 40 är tråkiga och att det beror på deras ålder, jag har massor av rolig släkt som är runt 50, 60 och uppåt och som är jätteroliga och som med största sannolikhet kommer att hålla igång partajet. Det jag menar är väl egentligen, som jag skrivit tidigare, att jag har en bild av att ett bröllop mest ska bestå av en massa, roliga vänner....Vi har inte så många vänner och har mest bjudit vår släkt där medelåldern är ca 50. Jag vet egentligen inte vad jag oroar mig över....jag är inte speciellt rationell med mitt nojande och jag märker det nu när jag skriver om det för att jag kan egentligen inte beskriva vad det är som jag är specifikt orolig över.... Det låter bara löjligt när jag försöker förklara mig.
    Antalet gäster är inte heller viktigt men att jag nojar mig över det är nog för att jag också har bildat mig en uppfattning om att ett lyckat bröllop är ett med mycket gäster, vilket jag, rent logiskt tänkt, inte vet stämmer men jag nojar mig ändå.... I grunden är jag väl helt enkelt jädrigt osäker och bryr mig för mycket om vad andra ska tycka och tänka om vårt bröllop och jämför det för mycket med andras.....
  • Mariiaa81
    Kattpoet skrev 2011-04-27 15:40:53 följande:
    Vilken udda norm, jag har aldrig upplevt att man ska 200 personer på ett bröllop.
    Vi hade 30 och var nöjda med det och den svenska festen ska vi ha 50 på och då finns det med en stor mägnd barn 
    Jag överdrev antalet lite, jag vet att normen inte är 200 gäster, jag hårddrog det hela. Men jag uppfattar det som att de flesta bröllop är rätt så stora.....och JA jag har läst lite för många bröllopstidningar....:)
  • Mariiaa81

Känns inte alls bra idag....fått återbud från tre av mina kompisar, de kan verkligen inte komma och det känns så hemskt tråkigt...:(

• Mariiaa81
    Kattpoet skrev 2011-04-28 10:19:17 följande:
    Om du är så rädd för ett tråkigt bröllop, kanske det dags att  ställa in det???

Det känns som du är fast i att se bara det dåliga och inte  trivs med en enda av de gäster som kommer.  Varför bjöd du dem i så fall?

Börja tänka posetiv tjejen, se det trevliga i med att du gifter dig med den du älskar. 
    Jag ser jättemycket fram emot vårt bröllop såklart och jag är absolut nöjd med de gäster som vi har bjudit, du har missuppfattat mig. Jag försöker tänka positivt men när tre av ens vänner meddelar att de inte kan dela den här dagen med oss så kan jag inte låta bli att känna mig lite moloken. Jag tycker inte synd om mig själv eller vältrar mig i det som har varit innan men jag har genom större delen av mitt liv haft ett lite hackande socialt liv p.g.a. att jag inte alla gånger mått så bra, vän-delen i mitt liv är en öm punkt helt enkelt, därför är det så viktigt för mig att de få vänner som jag har och som jag tycker om kommer den här dagen.
    Sen så har jag väl som jag tidigare sagt, uttryckt mig klumpigt, gällande de äldre gästerna. Tänker att det är en generationsfråga i hur man firar en sån dag...
    Tro mig, jag längtar verkligen efter att få gifta mig med min kille och jag tycker det ska bli jättekul också...men sen är det lite oroliga tankar som far runt i huvudet som jag bara vill få utlopp för och de skriver jag om här.
  • Mariiaa81

Jag vet att jag låter väldigt gnällig och pessimistisk men som jag skrev här ovanför så ser jag naturligtvis väldigt mycket fram emot vårt bröllop också. Det är bara att jag har en förmåga att nojja mig över en massa irrelevanta saker och för att inte driva min omgivning till vansinne med allt mitt nojjande så tänke jag att jag kunde skriva om det här, bland blivande brudar som säkert också oroar sig över liknande saker. Skönt att få höra att man inte är ensam om alla sina knäppa funderingar liksom :)

• Mariiaa81
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-28 11:04:34 följande:
    Fast hur då att det skulle vara en generationsfråga hur man firar bröllop? Jag hänger inte med ett enda dugg ärligt talat....Om det nu skulle vara så att det finns skillnad i hur man firar...måste det vara något negativt?
    Tänker du att alla som är över en viss ålder vill sitta still och inte dansa och att ungdomarna skulle vara de enda som vill (kan/orkar) dansa? Eller hur tänker du? Jag hänger inte med i hur du tänker.

Alla bröllop jag varit på (förutom min systers hemska bröllop) har haft en enda salig blandning av gäster: det har varit gamla, unga, utländska gäster blandat med människor som knappt varit utanför sitt eget landskap och jag tycker nog att alla har firat på samma sätt faktiskt.
    Alla har visat sin glädje och firat brudparet. Sen att en del utländska gäster kanske har styrt upp en dans från sin hemland och ingen mer än de själva har kunnat dansstegen men alla har bara skrattat och försökt dansa....Och just detta, blandningen av kulturer och olika sätt att fira har varit jättekul! På ett bröllop försökte de äldra lära ungdomarna att dansa vals...ha ha ha det gick väl sådär kan jag säga...Ungdomarna försökte sedan lära de äldra vår typ av dans....det gick faktiskt bättre
    Som sagt så hänger jag inte riktigt med i mitt egna resonemang, det jag nojjar över är inte logiskt; jag vet! :) Men ibland får jag för mig att de lite äldre gästerna kanske förväntar sig ett mer traditionellt bröllop än det som vi har tänkt oss, att de förväntar sig trerätters med servering, brudvals och lite "kasedans" efter maten och sen läggdags runt kl.22....Jag vet att det inte är så och att det troligtvis inte kommer att bli så heller men så smyger sig den där lilla rösten på ibland och gör att jag oroar mig över sådana saker. Löjligt men så är det.
    Jag låter verkligen inte klok när jag resonerar mitt "problem", det låter som om jag har världens fördomar mot äldre, det har jag vanligtvis inte heller men nu har jag av någon outgrundlig anledning fått för mig att alla gamla är supertråkiga. Jag borde dessutom veta bättre som har en mormor som är 80 år och dansar och festar som om hon vore 25, minst! :)
    Äh, jag blir inte riktigt klok på mig själv....vet inte varför jag oroar mig, borde bara slappna av och fokusera på allt kul som vi har framför oss istället.
Svar på tråden Oro över ett tråkigt bröllop...