• Mariiaa81

Oro över ett tråkigt bröllop...

Hej! Jag och min sambo ska gifta oss i år och jag oroar mig just nu något fruktansvärt över att bröllopet ska bli tråkigt... Det låter som något dumt att oroa sig över, jag vet, men jag kan inte sluta noja över det. Vi bjöd in ca 65 pers och hittills har bara 42 tackat ja och några tackat nej. Varken jag eller min sambo har en jättestor vänkrets, utan vi har en liten gemensam skara vänner, vilket gör att majoriteten av gästerna utgörs av vår familj och släkt och att medelåldern på bröllopet blir rätt så hög. Tolv stycken vänner är bjudna. Vänner till min familj, eller snarare mina föräldrars vänner är också inbjudna, eftersom jag vuxit upp med dom, dock har jag inte umgåtts med dom på senare år; är det konstigt att jag bjudit dom? Det känns som att man på ett bröllop ska bjuda in alla sina 200 närmsta vänner och att jag och min sambo är konstiga som inte har så många vänner att bjuda och att de övriga gästerna ska undra varför vi inte har så många vänner, att festen ska dö ut för att för att medelåldern är över 40 osv.... att det ska bli ett pensionärspartaj och alla lägger sig kl.22..... Jag nojar över alla dom grejerna just nu Kanske ingen som kan relatera till mitt problem eller som ens förstår det men lite stöttning hade inte suttit fel nu.... :)

• Svar på tråden Oro över ett tråkigt bröllop...
  • TheD

Oroa dig inte. Jag har kanske 3 vänner som kommer men sen har jag inte bjudit några fler utan jag min släkt går före. Känns lite dumt och onödigt att bjuda folk bara för att så att säga. Visst skulle vi kunna få till 200 pers men då blir det folk som vi egentligen inte vet något om... vi kommer vara 60 pers max.

• Pinga

Oroa dig inte för det. Tänk att det viktigaste är att de närmaste människorna du känner och umgås med ska komma. Om folk går och lägger sig kl 22 så får de väl göra det. Det är ju lite upp till var och en attt göra festen och du kan ju inte trolla dit gäster som inte finns i din umgängeskrets.
    Och viktigast är att du får gifta dig med din kärlek!!! Det är er dag så försök njuta så mycket du kan.
    Själv har jag störst problem med att mina föräldrar vill plötsligt att en massa släktingar som jag inte känner ska få komma. Och vi har bara plats för 70 gäster och jag har redan bjudit 73 stycken... så jag kan omöjligt bjuda fler. Jag har lite panik för jag hoppas verkligen att några ska tacka nej! Och mina föräldrar har inte brytt sig om bröllopet alls förrän nu, och jag har ensam fått fixa allt med lokal och kyrka och bokade det redan i november. Så nu när inbjudningarna redan skickats ut har jag ingen lust att byta lokal. Jag fattar inte hur föräldrarna kan vara så egoistiska. Idag pratade jag även med en otrevlig kantor som inte tyckte jag skulle få utforma vigseln så personligt som jag trodde. Så blev lite nedstsämd. Men jag ska inte låta varken kantorn eller mina föräldrar få förstöra den största dagen i mitt liv med mitt livs kärlek!!!

• Strawberry

Oroa dig inte, viktigast är inte att ni är många och fyller ut lokalen utan vilka som är där på festen och personligen skulle helt klart föredra att vara gäst på ett mindre bröllop där jag och minna lyckoönskningar inte försvinner i mängden. Även om 50 personer inte är lite. Att de främst är äldre där betyder inte heller att de blir "pensionärskalas". Det senaste festen jag var på (50 års fest med ca 40 gäster) var nästan alla gästerna över 50 år och många bra mycket äldre än så, de festade till solen gick upp, medan jag och sambon (båda under 25 år) rasade i säng redan klockan ett..

Och klart du ska bjuda föräldrars vänner som varit viktiga i din barndom, står väl högre i rang än kusiner man knappt träffat som annars verkar vara självklart att bjuda!?!?

• prinsessanogrodan

Fast varför skulle det bli tråkigt för att medelåldern är över 40? Folk är inte per automatik "gamla,trötta och tråkiga" bara för att dom är över en viss ålder! Ska ni ha dans? Då ska ni se till att det spelas musik för alla åldrar och att det uppmuntras till alla typer av dans, inte bara spela musik för yngre alltså.
    Jag ska berätta att jag och m2b har definitivt inte flera hundra vänner snarare en handfull var. Hellre kvalitet än kvanititet när det gäller vänner, anser vi. 

Vi kommer ha ett litet bröllop med 25 gäster, det blir våra föräldrar och syskon och närmsta vänner och "bara" en moster till mig. Vi ska ha bröllopsmiddag,inte bröllopsfest. Vi är inte festprissar i vanliga fall och flera av våra närmsta vänner har små barn och krävande jobb/utbildningar och uppskattar att sitta i lugn och ro och äta och dricka gott men skulle enligt egen utsago "inte palla med" en fest långt in på natten. Vi insåg på ett tidigt satium att det VI ville göra var att gifta oss och sedan äta gott med våra närmsta och sedan kunna lägga oss ganska tidigt. För en del kanske det låter tråkigt eller som "pensionärsvarning"men det är så vi vill ha det och INGEN har sagt nåt negativt om det. och OM någon skulle tycka det så är det deras problem.
    Eller jo, en kille har frågat lite försiktigt om det "är middag eller 'fest' ?" Men han kommer i alla fall, trots att det "bara" är middag. Ett par (somsjälva är gifta och har småbarn) sa så här när jag nojjade över att det "bara" är middag: "Jamen det är ju VIGSELN som är det viktigaste och det är ju det vi är mest uppspelta över, att vi får vara med på er vigsel...att ni sen vill bjuda oss på middag efteråt, det är ju bara en bonus."
    Jag blev jätteglad över dom orden och efter det har jag slappnat av och kan njuta av det hela på ett annat sätt. Tänk så du också TS! Det är en bonus för gästerna att ni bjuder på fest efter vigseln. Vigseln är ju det viktigaste, det är ju själva anledningen till festen.

• Sebastiána

Det kunde lika gärna varit jag som skrivit trådstarten! Vi bjöd 63 personer. Vi blir 34 och majoriteten är över 40. Dessutom der min släkt själva vigselakten som det viktigaste och de kommer nog att droppa av efter middagen. Vi har hyrt in ett live-band. Jag hoppas att det blir bra stämning med dem i alla fall.

• Olga

Hehehe... Gud jag har samma problem...fast jag har ett till problem.... vi ska göra det i mitt hemland... så alla kan inte kommunicera med varandra... så jag hoppas att alla har trevligt ändå... det är tradition i mitt hemland att man bjuder typ alla man någonsin kände... och att det ska vara i 3dagar.... men jag vill bryta mot "traditionen" och göra det så som det passar mig, men visst har man oroat sig om man gör fel och festen blir tråkigt.....

• Moemoe

Håller med några av tjejerna här ovanför, när jag jobbat på catringar är det knappast +40-+50arna som går hem först, utan som kalasar längst! Glad Ofta är ju folks humör på topp när man firar något så kul som att en nära släkting eller vän gifter sig och så kanske alla inte träffas så ofta samtidigt och gärna stannar länge för att hinna uimgås. Det kommer gå fint ska du se!

• Mariiaa81

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, jag menar inte att det automatiskt blir ett pensionärsparty bara för att de flesta är över 40 :) Jag är bara orolig över det faktum att de flesta är äldre än oss och kanske inte vill stanna så länge. Som sagt är vigseln det viktigaste men vi vill verkligen fira efteråt och därför så oroar jag mig över att det ska bli dötråkigt. Jag vill jättegärna ha ett live-band men om man "bara" blir 42 st, kan man ha det då?

• Strawberry
    Mariiaa81 skrev 2011-04-26 21:19:56 följande:
    Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, jag menar inte att det automatiskt blir ett pensionärsparty bara för att de flesta är över 40 :) Jag är bara orolig över det faktum att de flesta är äldre än oss och kanske inte vill stanna så länge. Som sagt är vigseln det viktigaste men vi vill verkligen fira efteråt och därför så oroar jag mig över att det ska bli dötråkigt. Jag vill jättegärna ha ett live-band men om man "bara" blir 42 st, kan man ha det då?
    Självklart kan ni ha ett liveband, vi funderar på att ha det och vi blir nog "bara" 50 stycken. Inte ens tänkt tankenatt vi skulle vara för få.. 
  • Mariiaa81

Sen så upplever jag det som att normen är att man bjuder alla sina 200 polare, de närmsta 100 tjejkompisarna ingår i brudföljet och brudgummen festar med sina 100 närmsta polare på svensexan, och då känns det som om vi är lite smått patetiska som inte har det där stora umgänget......vi har vänner men inte jättemånga

Svar på tråden Oro över ett tråkigt bröllop...