• Mariiaa81

Oro över ett tråkigt bröllop...

Hej! Jag och min sambo ska gifta oss i år och jag oroar mig just nu något fruktansvärt över att bröllopet ska bli tråkigt... Det låter som något dumt att oroa sig över, jag vet, men jag kan inte sluta noja över det. Vi bjöd in ca 65 pers och hittills har bara 42 tackat ja och några tackat nej. Varken jag eller min sambo har en jättestor vänkrets, utan vi har en liten gemensam skara vänner, vilket gör att majoriteten av gästerna utgörs av vår familj och släkt och att medelåldern på bröllopet blir rätt så hög. Tolv stycken vänner är bjudna. Vänner till min familj, eller snarare mina föräldrars vänner är också inbjudna, eftersom jag vuxit upp med dom, dock har jag inte umgåtts med dom på senare år; är det konstigt att jag bjudit dom? Det känns som att man på ett bröllop ska bjuda in alla sina 200 närmsta vänner och att jag och min sambo är konstiga som inte har så många vänner att bjuda och att de övriga gästerna ska undra varför vi inte har så många vänner, att festen ska dö ut för att för att medelåldern är över 40 osv.... att det ska bli ett pensionärspartaj och alla lägger sig kl.22..... Jag nojar över alla dom grejerna just nu Kanske ingen som kan relatera till mitt problem eller som ens förstår det men lite stöttning hade inte suttit fel nu.... :)

• Svar på tråden Oro över ett tråkigt bröllop...
  • Mariiaa81

Jag uttryckte mig nog klumpigt igen....:) Jag menar inte att det är lite folk med bara 50 pers....det känns bara så när man läser om andra människors perfekta bröllop i bröllostidningar osv, känns som om alla har minst 100 pers inbjudna. Jag vet, det är superlöjligt att tänka så för vem bryr sig egentligen men om man är som jag och oroar sig för det mesta så blir lätt så...

• wiii
    Mariiaa81 skrev 2011-04-26 21:44:41 följande:
    Jag uttryckte mig nog klumpigt igen....:) Jag menar inte att det är lite folk med bara 50 pers....det känns bara så när man läser om andra människors perfekta bröllop i bröllostidningar osv, känns som om alla har minst 100 pers inbjudna. Jag vet, det är superlöjligt att tänka så för vem bryr sig egentligen men om man är som jag och oroar sig för det mesta så blir lätt så...
    Tror inte att man ska läsa fööör mkt i bröllopstidningar och dylikt, dom bröllop det står om där är ju knappast med i tidningen för att dom hade ett "vanligt" bröllop utan för att det var något extra. 
    Jag känner mig nöjd med tanken på vårt "vanliga" bröllop iaf, även fast jag också oroar mig ite över hur stämningen ska bli, men det löser nog gästerna fint!

• marimekko86

Jag nojar också över att vår bröllopsfest ska bli tråkig. Vi kommer bjuda 75 gäster, närmsta släkten och och vännerna som vi umgås mycket med. Men nånstans vet jag ändå att dessa människor,trots att vi inte har ett jättestort bröllop kommer att göra en kanonstämning, för alla kommer vara glada och vilja ha kul. Sedan får man väl bjuda lite på sig själv och få folk att skratta och ha trevligt 

Tror helt ärligt att du inte behöver oroa dig, för en vän till mig va på ett bröllop förra sommaren med 50 gäster, hon sa att det var mycket folk och att det var mycket fest på det bröllopet. Så många gäster behöver inte betyda mycket fest. Sedan så vet jag av tidigare erfarenheter att de som har några år på nacken älskar att släppa loss, de skäms inte för att vara livliga,oftast är de dem som drar igång ungdomarna...ifall "våra gamlinga"

Don´t worry...be happy

• ClaraH

Själva kommer vi ha ett bröllop där nästan samtliga är över 40 förutom våra ungdomar och vi hoppas på ett riktigt partaj. Bara för att man fyllt 40 så vill man inte ha mindre fest. Sen kanske man inte håller på till 4 på morgonen längre, men ingen är trött av att ha småbarn längre osv. Se till att planera festen bara så blir det nog bra.

• Mariiaa81

Vad gulliga ni är allihopa! Känns lite bättre nu även om jag säkert kommer att noja över det mesta som har med bröllopet att göra ända fram tills dagen D, drömmer redan nu mardrömmar om allt som kan gå snett :)

• Chicita

Ett bröllop är väl aldrig tråkigt? Förvånad

Som gäst så kommer man ju med förutsättningen att "det här blir en rolig dag" liksom.
    Det är så mycket glädje och känslor så det kan inte bli tråkigt (om man inte misslyckas extremt med bordsplaceringen och sätter en ensam stackare med en hög som känner varandra ingående, så denne känner sig som en panelhöna).

Vi kommer ha ca 86 gäster. Varav 8 är mina släktingar, 10 är gemensamma bekanta, och resten är hans släktingar *hehe*
    Ingen skulle komma på tanken att tänka att "oj vad lite kompisar dom har". Utan det förutsätts ju faktiskt att man bjuder dom man vill ha där och så många som plånboken godkänner...
    Och att släkt går före vänner antar ju dom flesta.

Du kommer få en underbar dag Mariiaa81. Eller tja inte bara du... Utan din blivande make, dina släktingar och andra gäster som är bjudna också Solig

• Humlan66

Du är helt klart inte ensam om att nojja dig "ställer mig i ledet".Lika hos oss med gästerna, dom flesta är över 40 men dom kan parta dom med .Det gäller ju för gästerna att verkligen bjuda till och bjuda upp då man är på bröllop

• EllaBella

Vi skulle aldrig få ihop till 200 gäster men då har vi bägge två väldigt små släkter. T ex har jag varken mina mor- eller farföräldrar kvar i livet, vi har totalt bara 4 kusiner (där bara en kusin är gift med familj) osv. Det blir ju en annan sak om man har en mängd fastrar, mostrar, kusiner med mera.

Jag tror inte speciellt många bjuder in "sina 150 närmsta kompisar". Det finns väl ingen som kan eller orkar hålla igång ett så stort socialt umgänge? För jag hade iallafall inte bjudit människor man inte sett eller umgåtts med de senaste åren.

• prinsessanogrodan

Det viktigaste är väl inte antalet gäster heller? Det viktiga är väl stämningen? Sen förstår jag inte den här indelningen att "dom som är över 40 är så" eller "dom som är över 25 är si" Det är väl inte bara åldern som avgör hur en person är eller inte är? Det finns 22-åringar som är supertrista och aldrig anstränger sig för någon annan än sig själv och det finns 53-åringar som är jättesociala och det finns 43-åringar som är småbarns-föräldrar medan andra 43-åringar är både farmor och mormor sedan flera år.....Måste man dela in folk efter ålder och ha fördomar om "hur folk är eller borde vara" baserat på enbart deras ålder?

• Mariiaa81
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-27 14:54:08 följande:
    Det viktigaste är väl inte antalet gäster heller? Det viktiga är väl stämningen? Sen förstår jag inte den här indelningen att "dom som är över 40 är så" eller "dom som är över 25 är si" Det är väl inte bara åldern som avgör hur en person är eller inte är? Det finns 22-åringar som är supertrista och aldrig anstränger sig för någon annan än sig själv och det finns 53-åringar som är jättesociala och det finns 43-åringar som är småbarns-föräldrar medan andra 43-åringar är både farmor och mormor sedan flera år.....Måste man dela in folk efter ålder och ha fördomar om "hur folk är eller borde vara" baserat på enbart deras ålder?
    Som jag skrev förut så uttryckte jag mig lite klumpigt. Jag menar absolut inte att folk över 40 är tråkiga och att det beror på deras ålder, jag har massor av rolig släkt som är runt 50, 60 och uppåt och som är jätteroliga och som med största sannolikhet kommer att hålla igång partajet. Det jag menar är väl egentligen, som jag skrivit tidigare, att jag har en bild av att ett bröllop mest ska bestå av en massa, roliga vänner....Vi har inte så många vänner och har mest bjudit vår släkt där medelåldern är ca 50. Jag vet egentligen inte vad jag oroar mig över....jag är inte speciellt rationell med mitt nojande och jag märker det nu när jag skriver om det för att jag kan egentligen inte beskriva vad det är som jag är specifikt orolig över.... Det låter bara löjligt när jag försöker förklara mig.
    Antalet gäster är inte heller viktigt men att jag nojar mig över det är nog för att jag också har bildat mig en uppfattning om att ett lyckat bröllop är ett med mycket gäster, vilket jag, rent logiskt tänkt, inte vet stämmer men jag nojar mig ändå.... I grunden är jag väl helt enkelt jädrigt osäker och bryr mig för mycket om vad andra ska tycka och tänka om vårt bröllop och jämför det för mycket med andras.....
Svar på tråden Oro över ett tråkigt bröllop...