• Pinkgrape

Ni som har middagen/festen på hotell...?

Ni som har valt att ha middagen/festen på tex ett hotell där personalen sköter dukning och sådant, hur har ni gjort med tex festprogram? Ger ni dem till personalen att lägga fram på borden?

Hur mycket dekorationer i lokalen kommer ni ha och vad av det står ni respektive hotellet för?

Bordsplacering, hur löser ni det?

Hur länge brukar man få hålla på? Jag tänkte, så att man inte stör andra gäster.
    Kan man ha fest på samma sätt, med dans och sådant, eller blir det mer bara en långdragen middag?

Jag vet, jag vet.. mycket sådant kan vi få svar på om vi frågar på hotellet och vi ska dit imorgon, men blev bara så fundersam och nyfiken redan nu.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Ni som har middagen/festen på hotell...?
  • Fossing77

Så här dukar de på First hotel Grand i Borås där vi ska vara

Övriga dekorationer får vi själva lägga ut och stå för själva och då lägger vi även ut festprogrammen och våra placeringskort/favours. :)

Vi ska ha dessa på borden med

De föreslog att vi skulle ha ett honnörsbord och sedan runda bord med max 8 gäster/bord då det var vad de upplevt funkat bäst innan. Efter middagen flyttas en del bord och gör plats för dansgolvet som finns i lokalen. De ställer även upp en liten scen där deras DJ spelar vad vi vill (4000 kr inkl utrustning). De sätter även upp en bar i lokalen där man kan handla till självkostnadspris.

Vi förfogar över lokalen till kl 02, de sköter all städning och allt annat, superpraktiskt.
  • Pinkgrape
    Fossing77 skrev 2011-04-27 11:02:36 följande:
    Det såg ju jättefint ut :D Jag hoppas verkligen att hotellet har bilder på ungefär hur de brukar duka, för jag vill verkligen kunna se det innan.

Låter ju jättebra med DJ och det, att de plockar undan så ni får dansgolv :) Vi kommer nog bara ha spotify, men vi tror att det kommer funka utmärkt :) Personalen tar städningen även för oss och det känns toppen! :D
  • Fossing77

Det låter ju kanon :) DJ sköter även tekniken under middagen vid tal och liknande :) Om vi ville kunde de även plocka bort vissa bord helt och sätta dit ett par soffor för lounge-känsla (som killen som visade lokalen kallade det) ;) Vi betalar ca 3-400 kr/kuvert för maten(2-rätters med kaffe) beroende på vilken meny vi till sist väljer och sedan går alkoholen på ca 200 kr/person (brudskål, 1 glas till förrätt, 2 glas till varmrätt, avec till kaffet). Bröllopstårta får vi ta med själva för det bakar de inte där så den hamnar utanför.

• TheD
    Fossing77 skrev 2011-04-27 11:12:03 följande:
    Det låter ju kanon :) DJ sköter även tekniken under middagen vid tal och liknande :) Om vi ville kunde de även plocka bort vissa bord helt och sätta dit ett par soffor för lounge-känsla (som killen som visade lokalen kallade det) ;) Vi betalar ca 3-400 kr/kuvert för maten(2-rätters med kaffe) beroende på vilken meny vi till sist väljer och sedan går alkoholen på ca 200 kr/person (brudskål, 1 glas till förrätt, 2 glas till varmrätt, avec till kaffet). Bröllopstårta får vi ta med själva för det bakar de inte där så den hamnar utanför.
    Vi har också First Hotel Grand men i Falun :)
  • TheD

Det bästa är ju att det inte kostar att hyra lokalen! :D

• Fossing77
    TheD skrev 2011-04-27 11:14:34 följande:
    Vi har också First Hotel Grand men i Falun :)
    Kul! :)
    Nä det är skönt att slippa lokalkostnad. Allt liksom ingår, mycket praktiskt :) Servering, disk, rubbet.
  • TheD
    Fossing77 skrev 2011-04-27 11:16:01 följande:
    Kul! :)
    Nä det är skönt att slippa lokalkostnad. Allt liksom ingår, mycket praktiskt :) Servering, disk, rubbet.
    Är det någon dags om man ska känna sig bortskämd så är det väl ändå Bröllopsdagen Flört
  • Fossing77
    TheD skrev 2011-04-27 11:18:49 följande:
    Är det någon dags om man ska känna sig bortskämd så är det väl ändå Bröllopsdagen Flört
    Precis så tänker vi med :) Vi har ofta mycket folk hemma å står alltid i köket och fixar och donar... Så denna dagen vill vi verkligen låta bli
  • Pinkgrape

Oj, vi får då betala både hyra för lokalen + kuvertavgifter.
    600kr/kuvert + 5000kr för lokalen.

• Fossing77
    Pinkgrape skrev 2011-04-27 11:28:15 följande:
    Oj, vi får då betala både hyra för lokalen + kuvertavgifter.
    600kr/kuvert + 5000kr för lokalen.
    Oj då, ja de gör ju olika...
  • Pinkgrape
    Fossing77 skrev 2011-04-27 11:30:14 följande:
    Oj då, ja de gör ju olika...
    Ja, tydligen :P Jag hoppas bara att vi får valuta för pengarna då!
  • Fossing77
    Pinkgrape skrev 2011-04-27 11:34:25 följande:
    Ja, tydligen :P Jag hoppas bara att vi får valuta för pengarna då!
    Ja det är ju det viktigaste :) Sköter dom sig så är det säkert värt de extra pengarna alla gånger :)
  • Pinkgrape
    Fossing77 skrev 2011-04-27 11:42:41 följande:
    Ja det är ju det viktigaste :) Sköter dom sig så är det säkert värt de extra pengarna alla gånger :)
    Precis :) Sen betalar våra föräldrar själva hyran för lokalen, så det är iaf en konstnad vi slipper tänka på :)
  • Fossing77
    Pinkgrape skrev 2011-04-27 11:43:21 följande:
    Precis :) Sen betalar våra föräldrar själva hyran för lokalen, så det är iaf en konstnad vi slipper tänka på :)
    Det är ju bra :) Det blir säkert kanon!
  • hoodilady

Tänk på att middagen alltid tar längre tid än man tror!
    Med tal och ev spex och så tar det nog minst 3 h för 3 rätters, men då är det nog rätt snabbt. Personalen vill ofta att man tar en paus mellan tex huvudrätten och efterrätten så de får duka av ordentligt, byta glas etc.
    Jag räknar på minst 3 h för vår 2 rätters middag...
    Alla bröllop jag har varit på har vi suttit och ätit i säkert 4 h..

• Pinkgrape
    hoodilady skrev 2011-04-27 15:10:35 följande:
    Tänk på att middagen alltid tar längre tid än man tror!
    Med tal och ev spex och så tar det nog minst 3 h för 3 rätters, men då är det nog rätt snabbt. Personalen vill ofta att man tar en paus mellan tex huvudrätten och efterrätten så de får duka av ordentligt, byta glas etc.
    Jag räknar på minst 3 h för vår 2 rätters middag...
    Alla bröllop jag har varit på har vi suttit och ätit i säkert 4 h..
    Vi kommer inte ha dessert, det räcker med tårta och kaffe.
    Men ändå, middagen är kl.18 och även om den tar 4 timmar, så är ju klockan bara 22 när middagen är slut. Vilket ju egentligen är väldigt lämplig tid för att dra igång partyt :)
Svar på tråden Ni som har middagen/festen på hotell...?