• Mariiaa81

Måste man ha aktiviteter under middagen? Vad i så fall?

Hej!

Jag läser trådar på det här forumet där det verkar som om många ska ha väldigt mycket aktiviteter under sina middagar. Blir lite stressad över det för vi har inte tänkt ha så mycket mer än de tal som troligtvis kommer att ges....Borde man ha mer aktiviteter än det? Har bara varit på ett bröllop innan och där var det lite allsång...väldigt tråkig och trög sådan så jag tycker inte det verkar som ett vettigt alternativ för oss.Vi är inte så förtjusta i lekar heller så vad kan man göra utöver det om man nu ska ha några aktiviteter under middagen, tacksam för tips! :)

• Svar på tråden Måste man ha aktiviteter under middagen? Vad i så fall?
  • Chicita

Du behöver inte ha några aktiviteter varken under middagen eller efteråt.
    Vi ska inte ha det, jag tycker instinktivt illa om lekar och annat sånt och får känslan av "vuxendagis"...
    Alltså vuxna människor borde väl kunna ha trevligt utan att leka lekar och sjunga sånger? Flört 

Det är ju du som gifter dig, och om du och din blivande inte är några lek-människor så kommer det bara bli ett stressmoment för er.
    Lita på att era gäster klarar av att umgås och prata med varanda på egen hand...

Är du rädd för att det blir stelt så kör bensträckarpauser mellan förrätt, varmrätt och efterrätten/ tårtan. Då kan ni passa på att mingla lite och prata med folk, kanske introducera gästerna för varandra om dom inte känner varandra sen tidigare... "det här är maria, hon gillar också hästar..." exempelvis...
    Konversationskort på bordet kan vara en räddare om du sätter många okända vid samma bord.
    Sätter du folk som känner varandra vid samma bord så borde du dock inte sätta dom bredvid varandra, för då är risken stor att dom bara pratar med varann och inte med dom nya och okända människorna...

Men gå på er magkänsla helt enkelt...
    Gör som ni tänkt och planerat från början. Det brukar bli bäst så Solig 

• Mariiaa81
    Pinkgrape skrev 2011-04-27 22:22:33 följande:
    Om det inte är något ni gillar, varför ska ni då ha det?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Bra fråga :) Tänkte att gästerna kanske uppskattar det, jag har som sagt bara varit på ett bröllop innan så jag vet inte riktigt hur en middag "bör" gå till....Äh, vet inte riktigt hur jag tänkte! :)
    Man kan ju ha någon quiz eller liknande...Jag vet som sagt inte.
  • Gopplan

Vi ska inte ha några aktiviteter. Vi tycker att det borde räcka med talen och förhoppningsvis spexen som våra vänner står för. Våra gäster har nog kul ändå utan lekar och sådant.

• Pinkgrape

Hehe ja, sådant kan man ju iofs ha. Lite "lugnare" aktiviteter. Vi hade ett häfte med lite knep och knåp på min pappas 50-års fest. Varje bord tävlade mot varandra och det var toppen för att få igång alla vid borden att prata med varandra :)

Tänkte bara att ni inte ska göra sådant som ni inte vill ha, bara för gästernas skull :)

• Chicita

Det vi ska ha är det klassiska bröllopsbingot och sen en ordfläta. Båda är i festhäftena / menyerna.
    Och det är enbart för att få folk att slappna av lite och kanske våga sig på att göra något "udda".
    Vi vill uppmana gästerna att ta egna initiativ till hyss och spex. Men det blir inga förutbestämda "lekar" så att säga.
    Bröllopsbingot och ordflätan kan dom ju pyssla med om dom mot förmodan skulle få tråkigt liksom Flört 

• Mariiaa81

Vi får fundera på det. Min största skräck är nämligen en lång, utdragen och hemskt tråkig middag och fest som alla bara vill gå hem ifrån....men gästerna borde ju kunna roa sig själva kan man tycka,får fundera på det som sagt.

• Sebastiána
    Mariiaa81 skrev 2011-04-27 22:27:08 följande:
    Bra fråga :) Tänkte att gästerna kanske uppskattar det, jag har som sagt bara varit på ett bröllop innan så jag vet inte riktigt hur en middag "bör" gå till....Äh, vet inte riktigt hur jag tänkte! :)
    Man kan ju ha någon quiz eller liknande...Jag vet som sagt inte.
    "Bör" bör man nog skippa! Man ska ha ett sånt bröllop man VILL ha. Om man inte gillar lekar och allsång ska man inte ha det! Vi gillar sång och musik och har med lite allsånger (INTE snapsvisor) i festhäftet. Vi har ett band som spelar till. Om det blir lekar vet vi inte eftersom det i så fall är toastmastern som fixar det, men om det blir lekar är det väl jag och brudgummen som kommer att "utsättas" för det s.a.s. Skoleken, att bruden ska hitta brudgummen med bindel för ögonen och annat är sådana lekar. Jag hoppas att han inte planerar något pinsamt!
  • prinsessanogrodan

Vi ska ha tipspromenad mellan varmrätten och tårtan. På så vis får gästerna röra på sig och får lite luft och mina syskonbarn (4 år och 8 år gamla) får springa av sig lite energi
    Vi rättar tipspromenaden vid tårtan och delar ut ett pris. De är ännu lite oklart vad det ska vara för pris...någon som har tips på vad vi ska ha för pris? En påse godis? Biobiljetter? Guldmedalj (ni vet sådan medalj med choklad i)?

• Sebastiána
    Pinkgrape skrev 2011-04-27 22:31:26 följande:
    Hehe ja, sådant kan man ju iofs ha. Lite "lugnare" aktiviteter. Vi hade ett häfte med lite knep och knåp på min pappas 50-års fest. Varje bord tävlade mot varandra och det var toppen för att få igång alla vid borden att prata med varandra :)

Tänkte bara att ni inte ska göra sådant som ni inte vill ha, bara för gästernas skull :)
    En sån sak är ju bra, just för att få folk att prata med varandra
  • Sebastiána
    Mariiaa81 skrev 2011-04-27 22:38:23 följande:
    Vi får fundera på det. Min största skräck är nämligen en lång, utdragen och hemskt tråkig middag och fest som alla bara vill gå hem ifrån....men gästerna borde ju kunna roa sig själva kan man tycka,får fundera på det som sagt.
    Om det inte är några lekar blir ju middagen kortare

Jag minns inte om du skrivit det innan, men har ni ingen som kan styra upp lite? Alla som ska hålla tal eller vill överaska oss med någon aktivitet ska kontakta vår toastmaster. Han kommer bl.a att styra upp så att de som vill hålla tal inte håller på för länge.
  • Sebastiána

Ni kan ju ha en gästbok. Varför inte sätta upp en stor tavelduk och låta alla gäster måla något (bra att ha skyddskläder tillgängligt!).

• Mariiaa81
    Sebastiána skrev 2011-04-28 12:07:09 följande:
    Om det inte är några lekar blir ju middagen kortare

Jag minns inte om du skrivit det innan, men har ni ingen som kan styra upp lite? Alla som ska hålla tal eller vill överaska oss med någon aktivitet ska kontakta vår toastmaster. Han kommer bl.a att styra upp så att de som vill hålla tal inte håller på för länge.
    Jo vi ska ha en toastmadame som ska hålla ordning på tal och sånt. Funderar på om vi ska ha, som någon föreslog här, en frågetävling om oss som brudpar mellan middagen och serveringen av tårtan. Borden delas in i lag och de som har flest rätt vinner en flaska vin eller nånting annat.
  • Jag han

Vi har inte heller tänkt ha någon aktivitet eller något annat under middagen. Har också haft lite ångest över det när jag läst och hört runt..

Vi kommer ha buffè som vi tycker känns avslappnat. Hoppas på några tal :)
    Sen vet jag inte om vår toastmaster funderat ut nåt.. Ingen aning.

Tänkte försöka oss på att ha lite info om alla gäster i häftet, (som vi egentligen inte vet vad vi ska fylla med när vi inte har aktiviteter).
    Det tycker jag känns som en greja man kan kolla i under hela kvällen. Jag tycker det är superkul..

• Pinkgrape

Vi har nu tänkt ha 3-rätters på ett hotell och därför inte planerat in någon aktivitet alls, men nu blir jag lite nervös... tänk om det inte blir något alls då? Jag tvivlar starkt på att våran toastmaster/toastmadame planerat något och tal.. hm. Vette tusiken om någon kommer hålla ett sådant alltså. Jisses... Ska vi behöva planera in något iaf alltså. Tur det är ett tag kvar.

• Blivande fru Swärdh

Vi kommer inte ha några lekar eller aktiviteter. Under middan kommer det att hållas några tal och det håller toastmaster koll på. Efter middan blir det fest rakt av och senare tårta. Festen kommer att göra sig själv! (Iaf med dem vänner och familjemedlemmar som kommer = ett roligt gäng.) Är du orolig över det så säg till er toastmaster så får han ta ansvaret över det och klura ut nåt. Du har tillräckligt att stå i till dess. Stort lycka till!

• Hon sa ja

Mindre härj vid middagen = Mer tid för festen! Skrattande

Svar på tråden Måste man ha aktiviteter under middagen? Vad i så fall?