Inlägg från: awarwen |Visa alla inlägg
  • awarwen

Bröllop i Jönköpings län

Kul tråd!
    Gifter oss 24 juni i år i Nydala Klosterkyrka och har fest i Hallbystugan i Jönköping.
    Vi har bjudit 132, men endast 62 har anmält sig. Anmälan går ut på måndag, så vi får väl se var vi landar.
    Vi ska ha midsommarbuffé och dessertbuffé + grillning på kvällen.
    Jag slänger ihop jordgubbstårtor själv, men sen ska vi beställa en minitårta till enbart oss, brudparet, från Tårtmakeriet i Skillingaryd. De är skitduktiga! Beställde en tårta därifrån när min MTB fyllde år och den var helt suverän, gästerna bara gapade. Till bröllopet ska vi beställa en som föreställer en husvagn, eftersom alla våra bekanta vet att vi älskar vår lilla husvagn. =0)
    Har köpt ett svart album från Granit, som gästerna ska få skriva i medan de väntar på oss. Vi ska fotas efter vigseln och under tiden får gästerna åka till lokalen och mingla runt lite. Min svåger (konstnär) ska rita ett brudpar på framsidan i stil med Linus på linjen hihi och inuti kommer jag att göra vita rutor där foton ska sättas in + diverse busiga kommentarer för att uppmuntra gästerna till vad de ska skriva.

• awarwen
    Dazzle skrev 2011-05-09 20:59:37 följande:
    awarwen
    Jag antar ni har varit i nydala och kikat? Har ni några foton? Jag funderar på att åka dit å titta men har inte hunnit å känner det börjar bli hög tid att boka något snart.. Varför valde ni det och var har ni er husvagn om man får fråga? =).
    Min MTB är från Vrigstad, så vi har varit i Nydala många gånger. Vi valde den kyrkan, dels för att MTB väldigt gärna vill gifta sig där och sen för att även jag har fallit för kyrkans utseende och historia. Det är en mycket vacker stenkyrka med trädetaljer (bör ses live, så att man insuper atmosfären). Kyrkan ligger otroligt vacker med stora ängar runt om och vid sjön Rusken. Den är från 1200-talet, tror jag och tidigare så bodde det munkar ifrån Italien där. Bondeupproret var visst där också, vill jag minnas. =0) Jag har jättemånga bilder, så det kanske är lättare om jag mailar dem till dig?
    Vår husvagn är nu hemtagen från "vintervilan", så nu börjar arbetet med att förbereda den inför sommarens alla små resor. Vi inviger den för året med en resa till Karlsborg sista helgen i maj. Ska bli riktigt skönt!
  • awarwen
    Dazzle skrev 2011-05-10 07:27:44 följande:
    Jag tycker just nu att det svåraste är att välja präst. Både min m2b å jag tror på Gud och vill ha en präst som vi har förtroende för och som vi känner tycker och tänker och tolkar bibeln som vi gör. Svårt att ta tempen på prästerna (vi vill inte ha någon stel å styv typ som bara ser det som jobb utan som oxå känner för oss och för vår framtid). Tankar?
    Jag vet inte hur ni tolkar bibeln, så det gör det ju lite svårare i valet av präst.
    Men en präst som inte är stel och inte opersonlig utan väldigt speciell och mycket omtyckt är en präst som går under smeknamnet "Tolle". Han heter Torgny Wirén och när han pratar så lyssnar man. Han döpte mitt yngsta barn i Ceciliakapellet i Jönköping och folk satt trollbundna när han pratade. Bara ett litet tips. Solig
  • awarwen
    krest skrev 2011-05-10 09:44:15 följande:
    awarwen: Tojje är super :)

Dazzle: du kan välja Tojje han är verkligen hur bra som helst. Han hade jag valt om jag varit med i Svenska kyrkan men nu är jag med i en fri kyrka och ska ha en av mina pastorer.
    =0) Tojje, menar jag ju... =0)
    Minnet åkte ut ur huvudet samtidigt som bröllopet åkte in Flört
  • awarwen
    Dazzle skrev 2011-05-15 13:55:13 följande:
    awarwen
    Alltså, var jag ska gifta mig känns mycket svårare beslut än att jag ska gifta mig med min m2b, vilket känns självklart! Lr, inte var jag ska gifta mig, jag e ganska klar på att jag vill antingen bredaryd lr nydala. Har du mycket med sista planering nu? Ringde telefonen varm sista helgen? Vi är värdpar på ett bröllop i vaggeryd på lördag (21/5) å de flesta, mer än hälften anmälde sig sista helgen. Jag tänker komma ihåg detta å alltid anmäla mig tidigt till alla bröllop.. Som inbjudare vill man ju att folk ska ringa å säga ja på en gång!

Alla
    Känner någon till bra festlokal i Värnamo/Vrigstad området? Jag tänkte vi kunde hyra ett församlingshem men dels så hittar jag inte något som passar (jag vill ha så stor sal at man inte behöver flytta borden för att man få plats å dansa å spela). Vi funderar nu på att spana in Solgården i Bor, men den e vit å aprikos, och okej, ja det e bättre än träpanel... å man kan inte få allt... Jag tycker dock att det viktigaste för mig är att jag får "min" frisör, så jag ska boka henne så får vi boka allt annat när vi hittar det, å byta plats om det upptaget, inte dag... (börjar tänka bridezillavarningar i huvudet så jag försöker å inte säga detta till folk jag känner). Bra lokaltips där man kan ha egen mat/catering?
    Jag har mailat bilder till dig nu, hoppas de har kommit fram. Sen tipsade jag om herrgården som ligger bredvid kyrkan. Kolla mailet Skrattande
  • awarwen
    Dazzle skrev 2011-05-15 16:23:01 följande:
    Awarwen, inga bilder ännu!  Varför valde inte ni herrgården? Kunde man hyra den? Var ni inne i den?
    Jag tycker det vore supermysigt å va på samma ställe hela dagen så folk slipper förflytta sig.

L
    Vad konstigt. Ska kolla mailen sen.
    När vi ringde och frågade Värnamo kommun om herrgården, så var de mitt uppe i planerande av vad de skulle göra med herrgården fortsättningsvis. Vi vågade inte vänta på ett sånt beslut, så vi valde annan lokal.
    Annars var det vårt förstahandsval pga att det är en vacker byggnad, den ligger fint, det är nära kyrkan och den är både stor och praktisk. =0)
  • awarwen

Hur går det er andra Jönköpingsbrudar? Flört För mig är det nu 39 dagar kvar... Skrattande och i helgen tar de min M2B. Gissa om han kommer att få roligt! Själv misstänker jag att de tar mig den 4 eller 11 juni för det finns inga andra lediga.... hahahaha.... inte svårt att lista ut med andra ord.
    Igår satt vi och gjorde färdigt inköpslistan till alla mat som behöver inhandlas. Vi ska ha buffé och gör maten dels själva och dels med hjälp av härliga släktingar och vänner. De är bäst! Solig
    Jag och min M2B planerar inte själva festen, den har vi överlåtit till vårt toastpar och om man ska döma av alla rykten så lär vi få hicka mer än en gång.... hihihi... men jag tror vi kommer att få jätteroligt för alla är så glada runtomkring oss.

Svar på tråden Bröllop i Jönköpings län