Lirry skrev 2011-12-15 16:02:51 följande:
I England haller bara 3 personer tal (kan finnas de som gor annat saklart): brudgummen, best man och brudens far, sa vi kommer halla oss till detta!
Jag tycker me det blir alldeles for mycket med utdragna tal + att vi har folk fran olika lander och det da inte blir sarskilt kul for de engelska att lyssna pa massa svenska tal o vice versa..
Vi gifter oss i Skottland 7/7 och vi kommer ha större delen av vigseln och festen på engelska. Men två av mina svenska vänner ska vara toastmadames för middagen kommer bli en svensk variant. De kommer växla mellan svenska och engelska. Förhoppningsvis blir inte middagen så lång som vissa svenska middagar kan bli, då det kommer fler gäster till festen!
Antar att inga av skottarna (förutom brudgum och best man) kommer att hålla tal, men "risken" finns att mina vänner och familj vill det och då får de det. Men det ska hållas kort! Tanken är att vi blandar svenskar/skottar vid borden så får de hjälpa varandra att översätta.
Det är viktigt för mig att de som ska hålla tal gör det på sitt eget språk. Om inte alla förstår så gör det inget. Jag och min blivande förstår båda språken!