• FutureMrsWilsher

Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?

Hej!

Jag är ny här på BT och "tjuvläser" Oskyldig

Min sambo är från England, vi bor i Sverige. Nu letar jag efter fler som mig som kan förvänta sig en annan typ av förlovning och bröllop? Jag vet att han kommer att fria men när är den stora frågan...och ring har han visst sett ut med Drömmer Det blir allstå engelsk style på det hela, endast jag får en ring vid förlovingen vilket är helt ok!
    När nu det är "i hamn" funderar man ju såklart hur resten ska gå till Tungan ute Litet, privat och intimt tror jag nog att det blir med krutet på bröllopsresan...England, Sverige eller neutral mark? Hur tänker ni andra? Vilka traditioner kommer ni att använda er utav?

• Svar på tråden Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?
  • SannaRydin

Hejsan!

Min fästman är britt. Vi bor i London för tillfället men kommer flytta till Sverige i Augusti/September för att stadga oss och skapa en framtid tillsammans.

Vi tänker som er med intimt bröllop och krutet på resan. Vi ska ha bröllopet i Sverige eftersom min blivande hemskt gärna vill det. Jag tycker det är jättekul att han vill flytta/gifta sig/leva i Sverige, men skulle mycket väl kunna tänkt mig att viga mig i England om han hade velat det.

Vi har inte pratat klart om vilka traditioner vi kommer använda oss av men det blir helt klart en blandning. Jag har en engelsk förlovnings ring med diamant, han har ingen utan kommer "få" sin ring när vi gifter oss. Vi kommer nog göra oss i ordning för den stora dagen separat, då han inte vill se min klänning innan vigseln. Vill nog att min pappa leder mig fram till altaret (undanbes alla BT diskussioner om detta val tack!). Vi väljer de traditioner som känns rätt för oss. Då jag bott här i ganska många år känns det som båda ländernas traditioner fungerar för oss.

Jättekul att det finns flera! Var i Sverige bor ni? Vad har ni för planer? 

• Mrs S 2012

Min sambo är också britt, men skotte!
    Vi ska gifta oss i Skottland men bor i Sverige och försöker hitta godbitarna från båda ländernas traditioner!

I Skottland är det vanligt att man bjuder folk antingen till hela dagen (vigsel + middag +fest) eller bara till festen. Det tycker jag är en riktigt bra grej då min sambo har ganska många vänner som inte tillhör de närmsta! Då känner vi att vi kan bjuda hela rugbylaget på festen!

• FutureMrsWilsher
    SannaRydin skrev 2011-04-29 21:59:00 följande:
    Hejsan!

Min fästman är britt. Vi bor i London för tillfället men kommer flytta till Sverige i Augusti/September för att stadga oss och skapa en framtid tillsammans.

Vi tänker som er med intimt bröllop och krutet på resan. Vi ska ha bröllopet i Sverige eftersom min blivande hemskt gärna vill det. Jag tycker det är jättekul att han vill flytta/gifta sig/leva i Sverige, men skulle mycket väl kunna tänkt mig att viga mig i England om han hade velat det.

Vi har inte pratat klart om vilka traditioner vi kommer använda oss av men det blir helt klart en blandning. Jag har en engelsk förlovnings ring med diamant, han har ingen utan kommer "få" sin ring när vi gifter oss. Vi kommer nog göra oss i ordning för den stora dagen separat, då han inte vill se min klänning innan vigseln. Vill nog att min pappa leder mig fram till altaret (undanbes alla BT diskussioner om detta val tack!). Vi väljer de traditioner som känns rätt för oss. Då jag bott här i ganska många år känns det som båda ländernas traditioner fungerar för oss.

Jättekul att det finns flera! Var i Sverige bor ni? Vad har ni för planer? 
    Hej och va kul att vi är fler " i samma båt" Glad 
    Låter trevligt att ni ska flytta till Sverige och att han också vill gifta sig här. Jag är helt öppen för förslag, kan tänka mig antingen eller och kanske t o m neutral mark.  Ja en blandning av traditioner är ett måste, han har frågat mig ang förlovning i Sverige och var inte imponerad  av hur man oftast gör, ser ut ringarna tillsammans osv...Han vill köra sitt frieri och köpa en ring åt mig Hjärta Och precis som du skrev så får han sin ring vid bröllopet, medans jag väljer en slät ring förmodligen för att matcha den kommande förlovningsringen blir ju lite tvärtom Flört Låter fantastiskt att låta din pappa föra dig! You Go Girl! Vi har väl inte pratat så mycket om detaljer ännu, jag ligger steget före som  mycket annat haha men vill gärna ha lte koll...Och låta mig inspireras av andra här så länge Glad Vi bor efter norrlands kusten, så havet känns ju inspirerande för en vigsel...Finns ju så mycket att tänka på, drömmar man har osv..Vore jättekul att följas åt Glad
  • FutureMrsWilsher
    Mrs S 2012 skrev 2011-04-29 22:18:21 följande:
    Min sambo är också britt, men skotte!
    Vi ska gifta oss i Skottland men bor i Sverige och försöker hitta godbitarna från båda ländernas traditioner!

I Skottland är det vanligt att man bjuder folk antingen till hela dagen (vigsel + middag +fest) eller bara till festen. Det tycker jag är en riktigt bra grej då min sambo har ganska många vänner som inte tillhör de närmsta! Då känner vi att vi kan bjuda hela rugbylaget på festen!
    Hej! Låter ju tokromantiskt att gifta sig i Skottland wow! Ja, det lär ju bli en pussling med traditioner men kilt är väl ett måste kanske Flört Jamen precis, pefekt med fest och man kan bjuda många. Vart bor ni? trivs han i Sverige? Vad drömmer och planerar ni mera?
  • MrsDRBM

Vill bara säga att jag bytt alias. Jag är alltså fd SannaRydin.

• sweire

Hej,
    jag hoppar oxå in här en sväng:) min blivande är irländare. Vi bor i Sverige sedan 2008, vi träffades 2005 i Belfast och bodde där tills vi bägge flyttade till Sverige. Vi hade diskuterat förlovning och jag fick vara med och välja ring men jag visste inte när han köpte den och när han skulle fria så det blev en liten blandning av traditioner redan vid förlovningen. Jag har en diamantring och han får sin ring vid vigseln.

Precis som FuturemrsWilsher kommer vi göra oss iordning separat innan vigseln då han absolut inte vill se min klänning innan kyrkan, jag kommer dock gå själv nerför gången i kyrkan och inte ha min pappa som lämnar över mig, kändes inte rätt för mig så vi blandar traditioner för att få fram det som passar oss bäst. Vi kommer ha ca 130 gäster, irländare, svenskar och amerikanare (jag bodde i USA i 9 år innan jag flyttade till Irland).

Vi gifter oss torsdagen 18 augusti, fick bli en torsdag då det var enda dagen som vi kunde få tillgång till allt vi ville ha:) Då blir det oxå mer tid till att hinna träffa alla som rest hela vägen till Sverige under helgen, lite samma tradition på irland som i skottland (enligt Mrs S 2012) att man träffas innan och efter bröllopet:)

• Mrs S 2012

Min sambo friade till mig dagen före min 30-årsdag (Jag var helt ovetande) Han hade då köpt en silverring med stenar enligt den modell jag har pratat om. Han vet hur velig jag är så jag ska själv få välja mina ringar. Han har ännu ingen ring utan det blir vid bröllopet. Dessutom är han så pass traditionell att han hade bett min pappa om lov först!

Jag har sett hans kilt-stass då han redan har den, men jag kommer inte att se den på i sin helhet förrän bröllopet och han kommer inte att få vara med när jag är på klänningsjakt! Men jag vill gärna att vi går in tillsammans i "kyrkan" (borgelig vigsel) Ska bara övertyga honom om det. Men det är ju över ett år till vårt bröllop så vi har massor av tid att diskutera och planera.

• MrsDRBM
    Mrs S 2012 skrev 2011-04-30 11:28:56 följande:
    Min sambo friade till mig dagen före min 30-årsdag (Jag var helt ovetande) Han hade då köpt en silverring med stenar enligt den modell jag har pratat om. Han vet hur velig jag är så jag ska själv få välja mina ringar. Han har ännu ingen ring utan det blir vid bröllopet. Dessutom är han så pass traditionell att han hade bett min pappa om lov först!

Jag har sett hans kilt-stass då han redan har den, men jag kommer inte att se den på i sin helhet förrän bröllopet och han kommer inte att få vara med när jag är på klänningsjakt! Men jag vill gärna att vi går in tillsammans i "kyrkan" (borgelig vigsel) Ska bara övertyga honom om det. Men det är ju över ett år till vårt bröllop så vi har massor av tid att diskutera och planera.
    Min fästman frågade mina föräldrar innan han friade också. Tycker det är super romantiskt! Han är ganska traditionell, vi är båda det. Glad
  • FutureMrsWilsher

Nu har han köpt min förlovningsring (han är i england just nu)men han kunde inte låta bli att skvallra för mig Skrattande Wooohooo!!! Jag är så lycklig!!! Hjärta

• FutureMrsWilsher
    MrsDRBM skrev 2011-04-30 10:12:30 följande:
    Vill bara säga att jag bytt alias. Jag är alltså fd SannaRydin.
    Hoppas planerandet går bra Glad
Svar på tråden Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?