• FutureMrsWilsher

Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?

Hej!

Jag är ny här på BT och "tjuvläser" Oskyldig

Min sambo är från England, vi bor i Sverige. Nu letar jag efter fler som mig som kan förvänta sig en annan typ av förlovning och bröllop? Jag vet att han kommer att fria men när är den stora frågan...och ring har han visst sett ut med Drömmer Det blir allstå engelsk style på det hela, endast jag får en ring vid förlovingen vilket är helt ok!
    När nu det är "i hamn" funderar man ju såklart hur resten ska gå till Tungan ute Litet, privat och intimt tror jag nog att det blir med krutet på bröllopsresan...England, Sverige eller neutral mark? Hur tänker ni andra? Vilka traditioner kommer ni att använda er utav?

• Svar på tråden Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?
  • FutureMrsWilsher
    sweire skrev 2011-04-30 10:35:12 följande:
    Hej,
    jag hoppar oxå in här en sväng:) min blivande är irländare. Vi bor i Sverige sedan 2008, vi träffades 2005 i Belfast och bodde där tills vi bägge flyttade till Sverige. Vi hade diskuterat förlovning och jag fick vara med och välja ring men jag visste inte när han köpte den och när han skulle fria så det blev en liten blandning av traditioner redan vid förlovningen. Jag har en diamantring och han får sin ring vid vigseln.

Precis som FuturemrsWilsher kommer vi göra oss iordning separat innan vigseln då han absolut inte vill se min klänning innan kyrkan, jag kommer dock gå själv nerför gången i kyrkan och inte ha min pappa som lämnar över mig, kändes inte rätt för mig så vi blandar traditioner för att få fram det som passar oss bäst. Vi kommer ha ca 130 gäster, irländare, svenskar och amerikanare (jag bodde i USA i 9 år innan jag flyttade till Irland).

Vi gifter oss torsdagen 18 augusti, fick bli en torsdag då det var enda dagen som vi kunde få tillgång till allt vi ville ha:) Då blir det oxå mer tid till att hinna träffa alla som rest hela vägen till Sverige under helgen, lite samma tradition på irland som i skottland (enligt Mrs S 2012) att man träffas innan och efter bröllopet:)
    Välkommen, kul att höra att vi är flera Glad
  • Kattpoet

Vi  är ett Skotsk Svensk par som gifte oss i skottland förra året, vi  insåg att vi vill  ha en borglig vigsel och en jämnlik vigsel så det blev mer svenskt än Skottisk eftersom vi redan hade fått smakat på den   skotska kvinnosynen  en omgång  och fan det var inte kul.

I Skottland får dock båda en förlovnings ring och mannen får också en  vigselring men vi hade inte råd med en ring till  min man så det blir en ring på honom.

Och nej vi hade ingen   traditionell bröllopstårta eftersom den ska inte ätas utan mera ges iväg som en present till gästerna.

• MrsDRBM

Tänkte bara höra hur det går för alla? Glad

Själv är vi mitt uppe i att planera flytt till Sverige. 

• Kattpoet

Lycka till!  Hoppas det går bättre för er än för oss,  kolla bara att migrations verket ni ska till inte  har stängt för Eu medborgare under sommaren, det råkade vi ut för, vilket gjorde att min make  inte kunde få igenom sina papper förän i oktober, han kom hit i juni.

• Miss L

Min kille är engelsman men bryr sig inte så mycket om traditioner kring bröllopet. Det viktigaste för oss är att förlovning och bröllop blir personligt och att vi känner oss bekväma under hela resan, samt att familj och vänner har roligt tillsammans med oss när vi väl gifter oss.

I nuläget väntar jag nyfiket på en förlovning som jag tror kommer komma innan året är slut. Han verkar dock osäker när det gäller ringarna, och jag vet inte om jag borde hjälpa till eller ge tips eller dylikt. Risken finns att han står där utan ringar dagen han friar, vilket känns lite oromantiskt tycker jag, men det är bara för att han inte vet vilken sorts ring jag vill ha. Vad är mest oromantiskt, att spana in ringar i förväg eller att köpa ringarna efter förlovningen? Jag använder aldrig ringar annars och vet inte ens vilken storlek jag har.

Sen blir det nog ett litet dilemma var vi ska gifta oss. Han vill helst i England pga hans äldre släktingar som inte kan resa så långt (jag har inga äldre släktingar kvar), men oavsett var vi gifter oss så kommer säkert några av gästerna vi bjuder in att tacka nej pga att de inte har tid/råd att resa dit. Känns lite tråkigt. Ska man kanske ha vigsel + bröllopsfest i land nr 1, och sen en till fest i land nr 2 någon vecka senare, så att alla kan vara med och fira? Fast skickar man ut inbjudningarna i god tid så hoppas man förstås att de flesta ska kunna komma.Glad

Väldigt kul att det finns fler som jag! Har varit roligt att läsa om hur det gått för er andra. Lycka till med allt!

• MrsDRBM
    Miss L skrev 2011-07-14 14:55:20 följande:
    I nuläget väntar jag nyfiket på en förlovning som jag tror kommer komma innan året är slut. Han verkar dock osäker när det gäller ringarna, och jag vet inte om jag borde hjälpa till eller ge tips eller dylikt. Risken finns att han står där utan ringar dagen han friar, vilket känns lite oromantiskt tycker jag, men det är bara för att han inte vet vilken sorts ring jag vill ha. Vad är mest oromantiskt, att spana in ringar i förväg eller att köpa ringarna efter förlovningen? Jag använder aldrig ringar annars och vet inte ens vilken storlek jag har.

Sen blir det nog ett litet dilemma var vi ska gifta oss. Han vill helst i England pga hans äldre släktingar som inte kan resa så långt (jag har inga äldre släktingar kvar), men oavsett var vi gifter oss så kommer säkert några av gästerna vi bjuder in att tacka nej pga att de inte har tid/råd att resa dit. Känns lite tråkigt. Ska man kanske ha vigsel + bröllopsfest i land nr 1, och sen en till fest i land nr 2 någon vecka senare, så att alla kan vara med och fira? Fast skickar man ut inbjudningarna i god tid så hoppas man förstås att de flesta ska kunna komma.Glad

Väldigt kul att det finns fler som jag! Har varit roligt att läsa om hur det gått för er andra. Lycka till med allt!
    Vi gick och tittade på ringar tillsammans så min kille hade ganska bra koll på vilken stil. Visade sig också att den typen av ring jag var säker på att jag ville ha inte alls kändes bra när den väl satt på fingret! Så det var väldans tur att vi provade först. Fick reda på storlek och vilken typ av ring jag gillade. 

Sedan dröjde det faktiskt över ett år innan han friade eftersom han vill göra allt långsammare än vad jag vill. Flört Då hade butiken satt upp priset ganska rejält på den ringen vi tittade på så han gjorde sitt bästa och köpte en liknande som jag nu älskar. Så löste vi det!

När det kommer till vart ni ska gifta oss så tycker jag att det låter bra att ha vigsel+bröllopsfest i ett land och sedan en liknande fest i det andra landet. Om ni har tänkt gifta er kyrkligt kan ni ju göra så att ni har en välsignelse i det andra landet. 
  • MrsDRBM

Hej gänget,

Var ett tag sedan denna tråden var aktiv, men ni kanske finns kvar här på torget?

Jag och min fästman har nu bott i Sverige sedan början på September och han har precis fått permanent uppehållstillstånd! Yay!

Vi har knappt hunnit tänka på bröllopsplaner då det varit så mycket annat runt omrking, men jag vill höra hur det går för er andra?

• Drullen

Hej hej

Här vill ja oxå va med : )

Min sambo är från England, vi bor i Sverige. Ja fattade inte riktigt innan hur viktigt det va med traditionen med ringar med honom. Han överraskade mig med ring han vald med diamant i, men sen när ja prata om ringar, så blev han mer o mer inne på att han ville ha förlovningsring oxå . så han beställde en. Nu kommer vi båda ha 2 ringar när vi är gifta : ) han köpte en smalare , så hans två tillsammans blir en "normalbred" -va nu normal är ;)

Vi kommer nog inte gifta oss i en kyrka, men med präst. (i Sverige) För att vi skulle kunna gifta oss i katolskkyrka så hade ja varit tvungen att konvertera...o det känns lite överdrivet, för vi är inte jättereligösa av oss.

Viktigt va oxå en "snabb förlovning" (gifta oss inom ett år) vilket vi fick tänja på liite för att kunna planera rätt.
    men nu är det ju bara 8 månader kvar : )

• Lirry

Gifter mej ocksa med en engelsman! Vi bor i London men kommer gifta oss i Sverige. Det kommer nog va mer engelsk tradition an svensk pa brollopet med att min pappa foljer mej fram, 3 tal under middagen etc. Min fastman kopte aven min forlovningsring helt sjalv och overraskade mej med frieri, och det va han som var helt klar med att gifta sej i Sverige, sa pa det sattet ar han ganska traditionerlig. (ar det ens ett ord??) Dock bad han INTE mina foraldrar om lov innan haha.. sa han 'misslyckades' liiite.. ne da, allt va perfekt pa vart satt vilket det ska va ju! 

Drullen: hur traffades du o din engelsman, bodde du sjalv i England forr?

• MrsDRBM

Lirry: Var i London bor ni? Saknar London ganska mycket emellanåt, dock inte levnadstandarden vi hade där!

Svar på tråden Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?