• Lirry

Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?

Gifter mej ocksa med en engelsman! Vi bor i London men kommer gifta oss i Sverige. Det kommer nog va mer engelsk tradition an svensk pa brollopet med att min pappa foljer mej fram, 3 tal under middagen etc. Min fastman kopte aven min forlovningsring helt sjalv och overraskade mej med frieri, och det va han som var helt klar med att gifta sej i Sverige, sa pa det sattet ar han ganska traditionerlig. (ar det ens ett ord??) Dock bad han INTE mina foraldrar om lov innan haha.. sa han 'misslyckades' liiite.. ne da, allt va perfekt pa vart satt vilket det ska va ju! 

Drullen: hur traffades du o din engelsman, bodde du sjalv i England forr?

• Lirry
    MrsDRBM skrev 2011-12-15 11:25:03 följande:
    Lirry: Var i London bor ni? Saknar London ganska mycket emellanåt, dock inte levnadstandarden vi hade där!
    Vi bor i vastra London, Chiswick om du kanner till? Alskar det.. jag forstar MYCKET val vad du menar med standarden dock! Jag levde i dalig standard nar jag forst kom till London, men efter att ha flyttat till dar vi bor nu bott dar i 4,5 ar nu) sa alskar vi det.. som tur val ar borjar standarden andras har nu lite tycker jag, hyresvardar kan inte lata folk leva hursomhelst i mogel och grejer, men det gar inte sarskilt snabbt! Vi har haft tur dock och bott i 2 nyrenoverade lagenheter de senaste aren, men klart det ar mycket som inte ar sa lyxigt som det ar i Sverige.. Vart bodde du och hur lange bodde du har?
  • Lirry
    MrsDRBM skrev 2011-12-15 11:38:16 följande:

Bodde i London i 5 år. I följande stadsdelar: Greenwich, Kidbrooke, Victoria och Shepherds Bush. Vi bodde hos privata hyresvärdar de flesta åren. Och vi bodde i mögel och fuktskador och liknande. Så om det ändrar sig eller inte har jag ingen uppfattning om, bara att vi hade dåliga hyresvärdar (utom en).

Chiswick känner jag till, fint område!

Ja Shepherds Bush ar inte langt fran Chiswick! Sma saker har kan vara jakligt jobbiga och svara att fixa men jag tycker anda i slutandan att det positiva overvager det negativa och jag tror faktiskt jag kommer bli kvar forevigt.. fast man vet ju aldrig! Kan ju andras och sarskilt kanske om man far barn osv..!

Drullen: Vi kommer ocksa gora sa att vi sover pa olika stallen och inte ser varann innan.. vilket datum gifter ni er?
  • Lirry
    SofieGog skrev 2011-12-15 11:30:30 följande:

Hej!

Min fastman ar Engelsman/Canadensare (Engelska foraldrar, forr och upvuxen i Canada med 2 pass), jag ar Svensk och vi traffades och bor i London. Vi forlovade oss i slutet pa October da min blivande make friade med en liten diamant ring dom han kallade en "fingervarmare" da han vill overaska mig men aven att jag skulle vara med och valja min ring. Den "riktiga" ringen fick jag for en vecka sen ungefar och ar en stor solitar diamant. Det ar bara jag som har forlovningsring och sen kommer vi bada att ha vigselringar. Min BM anvander inga smycken alls medans jag alltid har nagot pa mig sa det passade oss bast folja engelsk tradition nar det gallde forlovningen.

Vi planerar att gifta oss i Canada hosten 2013 da vi behover lite tid att planera allt da vi har familj i 2 lander, bor i ett tredje och har vanner i all 3.... (ja jag vet det kommer bli mycket att gora!). Vi planerar ett litet intimt brollop med bara nara och kara med en blandning av traditioner. Vi planerar borglig vigsel, god mat och mer av en upplevelse for alla gaster med aktiviteter dagarna fore vigseln sa att alla kan lara kanna varandra battre da vara foraldar inte traffats annu.

Har ni nagra tips pa typsikt svenska saker man kan ha med i vigseln/pa festen? Hur har era familjer reagerat pa era val som varit annorlunda an deras traditioner tex? Vore intressant att lara sig av era erfarenheter.

Grattis till forlovningen! Vad kul med annu en Londonbo Och vad kul me brollop i Canada!!

Jag kan inte tipsa om svenska traditioner alls, kanns som de flesta jag kanner ar fran andra platser i varlden och gor saker o ting lite annorlunda mot darhemma.. har inte varit pa sa manga brollop hemma men en del reagerade lite nar jag sa att vi kommer folja engelsk tradition med bara 3 tal, det verkar som manga tycker talen ar hojdpunkten och att sa manga som mojligt ska saga/gora nagonting.. vi vill helst ha sa mycket tid som mojligt till sjalva festen da vi tyvarr maste stanga ner 'redan' klockan 2! Vi ar vana vid brollop som haller pa till 4-5 pa morgonen..
  • Lirry

Drullen: Ja vi gifter oss den 2 Juni!! Sa mindre an 6 manader nu.. skickar ut inbjudningar nu borjan pa Januari sa alla har gott om tid att boka flyg etc.

I England haller bara 3 personer tal (kan finnas de som gor annat saklart): brudgummen, best man och brudens far, sa vi kommer halla oss till detta! Jag tycker me det blir alldeles for mycket med utdragna tal + att vi har folk fran olika lander och det da inte blir sarskilt kul for de engelska att lyssna pa massa svenska tal o vice versa.. 

LL 2010: Vi kommer ha en toast madame som kommer kora allt pa engelska... hon kommer inte va en toastmaster sasom man brukar ha det i Sverige da det inte kommer handa SA mycket under sjalva middagen.. men hon kommer va mer en formedlare och informator kan man saga.. sa alla vet vart dom ska, vad som hander, varfor etc.. Vi har inte bestamt oss med underhallning an, har du nagra bra tips??

• Lirry
    SofieGog skrev 2011-12-15 18:06:20 följande:
    Ja det dar med flera timmar med tal ar jag inte intresserad av heller. en av mina kollagor gick pa ett stort svenskt brollop och de hade 7 timmar med tal och lekar(!!) Heeeeelt sjukt!
    Precis det gjorde vi me i somras!! Jag tror min kare fastman blev lite orolig over att ha vart brollop i Sverige efter det! Haha.. han och en annan stackars engelsk fick sitta igenom allt detta o allt va ju saklart pa svenska! O vi va uppdelade med sa han satt inte ens vid samma bord som mej utan satt med nagra svenskar han aldrig traffat forut.. sa lange brudparet var nojda sa ar val det det viktigaste, fast jag tycker anda man vill att gasterna ska ha det bra dom me!  

Sa vart i London bor du/ni??
Svar på tråden Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?