• Drullen

Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?

Hej hej

Här vill ja oxå va med : )

Min sambo är från England, vi bor i Sverige. Ja fattade inte riktigt innan hur viktigt det va med traditionen med ringar med honom. Han överraskade mig med ring han vald med diamant i, men sen när ja prata om ringar, så blev han mer o mer inne på att han ville ha förlovningsring oxå . så han beställde en. Nu kommer vi båda ha 2 ringar när vi är gifta : ) han köpte en smalare , så hans två tillsammans blir en "normalbred" -va nu normal är ;)

Vi kommer nog inte gifta oss i en kyrka, men med präst. (i Sverige) För att vi skulle kunna gifta oss i katolskkyrka så hade ja varit tvungen att konvertera...o det känns lite överdrivet, för vi är inte jättereligösa av oss.

Viktigt va oxå en "snabb förlovning" (gifta oss inom ett år) vilket vi fick tänja på liite för att kunna planera rätt.
    men nu är det ju bara 8 månader kvar : )

• Drullen
    Lirry skrev 2011-12-15 11:22:04 följande:
    Drullen: hur traffades du o din engelsman, bodde du sjalv i England forr?

Nä ja har inte bott i England, han flyttade till Sverige innan vi träffades. Så han har hunnit bli ganska "försvenskad" men tydligen har han vissa traditioner kvar i ryggmärgen.

För en typiskt Svensk så har det gått ganska fort sen vi träffades o så, men tydligen hade hans pappa som då inte är svensk, hunnit fråga flera gånger om han hade tänkt nåt på förlovning .. haha

Vi kommer sova på olika ställen natten innan o hans får eller vill inte se min klänning innan.

• Drullen

LIrry: Vi gifter oss 18 Augusti ,har ni nåt datum än?

Det där med tre tal vill ja höra mer om, det kan va en tradition som ja gärna följer... det blir alldeles för tradit med långa utdragna tal. Har inte hört det förut.

• Drullen
    knyttan skrev 2011-12-18 12:55:18 följande:
    Ska inte gifta mig med en britt men däremot med en katolik.... så jag tänkte bara informera om att om du är döpt och konfirmerad i Svenska kyrkan så räcker det gott och väl, man behöver inte konvertera för att gifta sig katolskt. Däremot måste man ha en liten kurs med prästen där man bla lovar att de barn som föds i äktenkapet ska uppfostras i den katolska tron. Det är främst katoliken i äktenskapet som har det ansvaret, men som den andra parten så måse man lova att inte motsätta sig det.
    Oavsett, om ni inte är så religiösa så kanske det kvittar, tänkte bara att det kan vara bra att veta att det inte finns något egentligt hinder att ni gifter er innom den katolska kyrkan.

Åph, Tack gu va kul att höra.

Nu har vi barn sen innan o ska inte ha fler, så det blir inte ett "problem " att lova det ; ) missförstå mig rätt

Du verkar ha koll, vet du om man kan gifta sig på annat ställe än i kyrkan? Alltså, ja har typ scen skräck o vill inte stå längs fram i kyrkan framför alla människor, vi tänkte ev. gifta oss utan alla människor o ev ute. Vet du nåt om det?

Svar på tråden Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?