• ellysmom

Erfarenheter av Jarl Sandin?

Hej!

Jag var idag ute på min första ringletarrunda. :)
    Var på en del ställen mitt i stan i Göteborg och fastnade för ett par ringar på Jarl Sandin som var fina.

Jag kommer köpa två ringar till mig och en till min sambo. Vi är alltså inte förlovade nu och kommer inte förlova oss innan vi gifter oss (borgeligt) heller men jag vill ha två ringar tillsammans tror jag. 
    Hur sjutton man nu ska kunna bestämma sig vete tusan... 

Undrar om någon här vet något om Jarl Sandin? Ringarna jag tittade på skulle kosta sammanlagt 41000 ca.
    Hur är de prismässigt funderar jag på? Får för mig att de tillhör de dyrare guldsmederna i stan och funderar på vad det skulle kunna tänkas skilja i pris om vi går någon annanstans?

Skulle hemskt gärna vilja ha tips på hur man går tillväga, vart jag kan kolla mer och alla andra tips som kan tänkas finnas. :)
    Är ganska ny på det här med vigselringar. :)

• Svar på tråden Erfarenheter av Jarl Sandin?
  • wiii

Tror att dom är ganska dyra ja, men det är nog en hel del märkesgrejer som du inte hittar hos dom andra smyckesbutikerna. Men det skadar ju aldrig att kolla runt!

• ellysmom

Fast dessa ringarna var deras egen design. 

Vet nån om det lönar sig att själv söka rätt på sten? 

• KhiraLii

Om du skall ha en större sten så lönar det sig oftast att köpa den själv MEN då måste du hitta en guldsmed som väljer att jobba med andras stenar. I Göteborg är jag nästan säker på att Nordstans guld gör det. Skall du verkligen hitta en kvalitétssten samt få mycket för pengarna så är det USA som gäller tex www.jamesallen.com. Dollarn är löjligt låg just nu så det kan vara värt att passa på. Glöm dock inte att moms och tull tillkommer på totalt 27,5%

Jag ger gärna tips gällande på vad man bör tänka på vid val av sten. Är själv på väg att köpa min andra diamant via jamesallen och innan bröllopet lär det bli ytterligare en.

• ellysmom

det där var ett bra tips! 
    har iof funderat på det eftersom jag ofta är i USA och vännerna där har så sjukt stora stenar! haha!
    Får kanske bli att köpa med en eller ett två hem.

Har du nåt bra tips på guldsmed i Göteborg? Tänker att det ju kanske kan vara bra att ha en planerad ring hos nån och sen fix stenarna som ska vara i? Eller ska man göra tvärtom, alltså köpa stenarna först och sen planera ringen efter dem? Kan ju kanske bli lite konstigt iof...

Gud så mycket att tänka på!

• 11juni2011
    ellysmom skrev 2011-05-02 19:49:01 följande:
    det där var ett bra tips! 
    har iof funderat på det eftersom jag ofta är i USA och vännerna där har så sjukt stora stenar! haha!
    Får kanske bli att köpa med en eller ett två hem.

Har du nåt bra tips på guldsmed i Göteborg? Tänker att det ju kanske kan vara bra att ha en planerad ring hos nån och sen fix stenarna som ska vara i? Eller ska man göra tvärtom, alltså köpa stenarna först och sen planera ringen efter dem? Kan ju kanske bli lite konstigt iof...

Gud så mycket att tänka på!

Kolla hedens guld! Dom gör ringar efter önskemål och är mycket billigare än de flesta! Vi köpte våra ringar där och är väldigt nöjda. Spana in hemsidan hedensguld.se eller sväng förbi dom, dom håller till på södra vägen!

Sandin har riktigt fina grejer, men är som du säger mycket dyrare än de flesta butikerna!
  • KhiraLii

Med egen sten tror jag bara det är Nordstans guld som gäller och de är väldigt populära här på BT. Ringar görs ofta utefter stenen eftersom det är väldigt noga att det blir exakt mått. Skall du ha många diamanter i tex kanalfattning behöver de också vara kalibrerade till exakt samma storlek.

Jag skulle kollat upp ungefär vilken typ av ring jag ville ha sen frågat guldsmeden lite lätt om han klarar av att utföra en sådan design, därefter köpt diamanten och slutligen låtit tillverka ringen.

Om det är en enkel klassisk solitär så hade jag köpt hela kalaset i USA, antingen i rödguld, platina, eller palladium. Vitguld däremot tenderar de att legera med nickel.

• ellysmom

hmm, sitter o kollar på hur det skulle bli kostnadsmässigt att helt enkelt köpa hela den ena ringen i USA. Den är en sån där med stenar på hela ovansidan i "kanal" som ni säger.
    Men det kanske blir knasigt ändå eftersom jag tänkte det kunde vara fint att "överlappa" med en större sten som liksom går ner över från den släta ringen som jag tänker bara har en sten, i storleksordningen 1 carat ungefär.

• KhiraLii

Så länge du har köpt alliansringen först så skall en duktig guldsmed inte ha några problem med att få den andra ringen att överlappa. Var det 1 ct Jarl Sandin erbjöd? I så fall skulle jag nog säga att det var ett bra pris särskilt i sverige

• ellysmom

Nej det var en rektangulär fattning med 6 stenar á 0.04 ct. Princess slipade.

Kollar hedens guld nu. Mycket fint där oxå! Får bli en utflykt dit imorgon och höra mig för lite mer. 

• ellysmom

Vet någon ett bra ställe att köpa stenar på närmre håll än USA?
    Jarl Sandin kunde förresten oxå ta emot stenar man köpt någon annanstans. 

• EmmaStina

Au/Ag design gör väldigt snygga grejer om du vill ha en ring gjord bara till dig. Tror också att dom fixar ringar som du har med egna diamanter till. Ligger på Aschebergsgatan, inte så långt från landala torg. Bara ner lite i backen på höger sida.

Svar på tråden Erfarenheter av Jarl Sandin?